Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Windows Vista: bardzo słabe pierwsze półrocze

13-09-2007, 19:13

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy sprzedaż Windowsa Visty w USA wypadła o wiele gorzej niż w przypadku poprzedniego systemu Microsoftu przed sześciu laty. Tezę o niezbyt ciepłym przyjęciu Visty przez rynek potwierdza nieopublikowany jeszcze raport NPD Group.

Przez pół roku od premiery Microsoft sprzedał o 59,7 proc. mniej kopii swego najnowszego systemu niż Windowsa XP w 2001 r. Tendencja z pierwszego tygodnia sprzedaży w styczniu (kiedy to różnica wynosiła 59 proc.) została więc utrzymana.

Sam wynik nie przekłada się jednak już tak negatywnie na bilans finansowy Microsoftu - dochody koncernu z tytułu sprzedaży w porównaniu do premiery z 2001 r. spadły "tylko" o 41,5 proc.

Większość sprzedaży w przypadku Windowsa tradycyjnie stanowią kopie zainstalowane na nowych komputerach - w przypadku Visty ponad 80 proc. dochodów pochodzi od producentów sprzętu komputerowego, którzy dołączają system do nowych zestawów PC bądź laptopów.

Słaby wynik Windowsa Visty może więc niepokoić Microsoft tym bardziej, jeśli porówna się ilość sprzedanych komputerów - w 2001 r. na całym świecie zakupiono 128 milionów, w zeszłym roku niemal dwukrotnie więcej - ok. 239 milionów. Jak już jednak informowaliśmy, nie jest sytuacją rzadką, gdy klienci przy zakupie sprzętu proszą o instalacje starszego Windowsa.

Niechętnie do Visty podchodzi również biznes. Największe firmy wciąż zwlekają z aktualizacją systemu na swych komputerach w oczekiwaniu na pierwszy Service Pack, mający usprawnić (w powszechnej opinii) niedopracowany produkt. Jego premiera zapowiedziana jest dopiero na pierwszą połowę 2008 roku.

O wiele lepiej przebiega sprzedaż pakietów biurowych Microsoft Office. Od stycznia do czerwca br. w Stanach Zjednoczonych sprzedano dwa razy więcej kopii niż w trakcie pierwszych sześciu miesięcy po premierze wersji 2003.

Chociaż zdecydowana większość zakupionych zestawów stanowił najnowszy pakiet Office 2007, duży wkład w sprzedaż produktu Microsoftu miał... Apple. Ponad 20 proc. wszystkich sprzedanych kopii było wersjami dla Maców.

O ile kupując nowy zestaw PC zawsze można sięgnąć po wcześniej zakupioną starszą wersję pakietu, o tyle po migracji na Maca zakup nowej kopii Office'a dla użytkownika pakietu jest koniecznością. W tej sytuacji wzrost popularności komputerów Apple jak najbardziej może cieszyć również Microsoft.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: CNET