Więcej pracujących w sektorze IT? Elastyczne kształcenie może w tym Unii pomóc

04-03-2013, 15:18

Mimo bezrobocia liczba miejsc pracy w sektorze cyfrowym wzrasta o ponad 100 tys. rocznie. Niestety nie idzie za tym liczba nowych absolwentów kierunków związanych z IT. Komisja Europejska proponuje zmianę podejścia do kształcenia, także poprzez certyfikację umiejętności nabytych poza szkołą.

W listopadzie 2012 roku Komisja Europejska zaproponowała zmianę podejścia do edukacji, polegającą m.in. na nauczaniu bardziej ogólnym, które mogłoby być podstawą do szybkiego przekwalifikowania się.

W Polsce idea nauczania ogólnego jest albo źle rozumiana (jako kształcenie pseudo-humanistyczne), albo konsekwentnie tępiona przez kolejnych ministrów edukacji. Szkoda, bo tylko mając ludzi wykształconych ogólnie, nie tworzymy braków i nadmiarów ludzi z wykształceniem specjalistycznym.

UE: Koalicja na rzecz zatrudniania w IT

Dziś przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso wezwał europejskie przedsiębiorstwa z sektora cyfrowego, rządy oraz podmioty z sektora kształcenia i szkoleń, by przystąpiły do wielkiej koalicji na rzecz miejsc pracy w sektorze cyfrowym. Celem tej koalicji miałoby być obsadzenie 900 tys. miejsc pracy w sektorze IT, które zgodnie z oczekiwaniami powstaną w Europie do 2015 r.

Bardziej elastyczna edukacja

Realizacja celu koalicji wymaga właśnie zmiany podejścia do edukacji na takie, które umożliwi dostosowywanie umiejętności nabywanych przez młodych ludzi do zapotrzebowania przedsiębiorstw na dane umiejętności. Ponadto Komisja Europejska chciałaby działań w następujących obszarach:

  • mobilność – wspieranie osób, które posiadają odpowiednie umiejętności, w znajdowaniu pracy tam, gdzie są potrzebni;
  • certyfikacja – ułatwienie poświadczania przed pracodawcą posiadanych umiejętności, niezależnie od państwa;
  • podnoszenie świadomości – tak by ludzie wiedzieli, że sektor cyfrowy oferuje dobrze płatne i satysfakcjonujące możliwości zatrudnienia zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet;
  • innowacyjne uczenie się i nauczanie – tak by systemy kształcenia i szkoleń poszerzyły i poprawiły zakres działalności.

Bardzo ciekawy jest drugi z wymienionych obszarów. Obecnie na polskim i unijnym rynku pracy da się zauważyć ogromne parcie na potwierdzanie kompetencji dyplomem, najlepiej studiów magisterskich. W praktyce w wielu zawodach wystarczają studia licencjackie, ale tak naprawdę żaden dyplom nie potwierdza posiadania umiejętności. Rozwiązania w zakresie certyfikacji umiejętności mogą sprawić, że łatwiej będzie zdobyć "papierek", co być może z czasem przeniesie konkurencję na rynku pracy z obszaru "formalnego" na obszar autentycznie posiadanych kompetencji.

Wzrost zagrożony brakiem ludzi

Poza wezwaniem do przystąpienia do koalicji Komisja uruchamia również Startup Europe, platformę narzędzi i programów mających na celu wsparcie osób chcących zakładać i rozwijać nowe przedsiębiorstwa internetowe w Europie.

Sonda
Kim się czujesz?
  • człowiekiem wykształconym ogólnie
  • ścisłowcem
  • humanistą
  • nikim
wyniki  komentarze

Według danych Komisji Europejskiej liczba osób pracujących w dziedzinie ICT (informatyka-telekomunikacja) wyniosła w Europie w 2011 r. 6,7 mln, co stanowi 3% ogółu osób aktywnych zawodowo.

W latach 2000–2010 liczba pracowników w dziedzinie ICT rosła średnio o 4,3% rocznie. Według nowego, jeszcze niepublikowanego badania (Empirica, marzec 2013 r.) liczba miejsc pracy, które powstaną w sektorze cyfrowym w Europie do 2015 r., może wynieść aż 864 tys. W tej sytuacji spadek liczby absolwentów kierunków związanych z ICT oraz przechodzenie na emeryturę pracowników zatrudnionych w obszarze ICT w nadchodzących latach zagraża potencjałowi wzrostu miejsc pracy w dziedzinie ICT.

Czytaj także: Polsce brakuje humanistów, bo kuleje nauczanie matematyki (sic!)


  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Sierpień 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31