Warszawski Startup Weekend - niezwykły klimat i energia dnia pierwszego #swwaw

14-05-2011, 17:25

W piątek, 13 maja odbył się pierwszy dzień Warsaw Startup Weekend, imprezy o międzynarodowej skali, która w końcu zawitała także do Polski. Skupia ona przedsiębiorcze osoby, by dać im szansę rozwoju i wypromowania ich nowatorskich projektów, opartych na wykorzystaniu możliwości oferowanych przez technologie internetowe. Pierwsze wrażenie, jakie odniosło wielu uczestników, z którymi rozmawialiśmy, oraz my sami, to niezwykły klimat, jaki udało się stworzyć organizatorom przy aktywnym udziale samych uczestników.

Startup Weekend Warsaw (SWWAW) to warszawska edycja imprezy Startup Weekend dla przedsiębiorczych umysłów, organizowanej w ponad 100 miastach z całego świata. Ideą Startup Weekend jest stworzenie startupu w 54 godziny, czyli od piątkowego popołudnia do północy w niedzielę. Podczas imprez SW spotykają się różnej maści specjaliści, deweloperzy, graficy, menedżerowie oraz entuzjaści przedsiębiorczości, by dzielić się swoimi pomysłami, szukać inspiracji, wsparcia, partnerów do uruchomienia i rozwoju biznesu. Jak się przekonaliśmy podczas pierwszego dnia warszawskiej edycji Startup Weekend, w imprezie tej drzemie ogromna energia, która wyzwala otwartość i inspiruje do bliskiej współpracy często obce sobie osoby.

SWWAW: Konrad Latkowski (BrandStyle) i Kamila Sidor (UBIK Business Consulting)
fot. Piotr Cygan (DI) // na lic. CC - SWWAW: Konrad Latkowski (BrandStyle) i Kamila Sidor (UBIK Business Consulting)
Organizację tej imprezy w Warszawie zawdzięczamy Krzysztofowi Kowalczykowi i Kamili Sidor z UBIK Business Consulting, Konradowi Latkowskiemu z BrandStyle, Markowi Przytule z Capital24.pl oraz Donowi Ritzen z Wakoopa, zaangażowanemu w organizację Startup Weekendów w całej Europie. Udało im się przyciągnąć na imprezę 11 jurorów oraz imponującą liczbę prawie 40 mentorów, którzy będą dzielić się swoim doświadczeniem z osobami pracującymi przy wybranych projektach. Jurorzy oraz mentorzy to w większości znane w branży internetowej nazwiska osób, które osiągnęły sukces zawodowy i z pewnością można się dzięki nim wiele nauczyć.

Warsaw Startup Weekend rozpoczął się z nieznacznym opóźnieniem, co jednak nie miało żadnego wpływu na organizację tego wydarzenia oraz atmosferę imprezy. Po krótkim wprowadzeniu przez Krzysztofa Kowalczyka, który przedstawił agendę imprezy i ogólne założenia, rozpoczęły się prezentacje zaproszonych gości z zagranicy.

SWWAW: Marcel Hollerbach z Efamous podczas prezentacji
fot. Piotr Cygan (DI) // na lic. CC - SWWAW: Marcel Hollerbach z Efamous podczas prezentacji
SWWAW: David Bizer (HackFwd) podczas prezentacji
fot. Piotr Cygan (DI) // na lic. CC - SWWAW: David Bizer (HackFwd) podczas prezentacji
Marcel Hollerbach (Efamous), młody, choć doświadczony przedsiębiorca z Niemiec, opowiedział swoją startupową historię, wskazując na słabe i mocne strony projektów, w których uczestniczył. David Bizer (HackFwd) podczas prezentacji idei projektu HackFwd i swoich doświadczeń w pracy oraz rekrutacji akcentował, że w przedsiębiorczości ważne są nie tylko umiejętności, ale również pasja, z jaką podchodzi się do realizacji swoich pomysłów.

SWWAW: John Lunn (Paypal) podczas prezentacji
fot. Piotr Cygan (DI) // na lic. CC - SWWAW: John Lunn (Paypal) podczas prezentacji
SWWAW: Don Ritzen, przedstawiciel Startup Weekend
fot. Piotr Cygan (DI) // na lic. CC - SWWAW: Don Ritzen, przedstawiciel Startup Weekend
John Lunn (Paypal) omówił z kolei możliwości oferowane przez Paypal dla deweloperów aplikacji oraz projektów internetowych. Po prezentacjach gości głos zabrał Don Ritzen (przedstawiciel Startup Weekend), który przybliżył ideę Startup Weekend i wprowadził uczestników w niepowtarzalny klimat tej imprezy. Wkrótce zamieścimy krótkie relacje wideo z powyższych wystąpień.

Następnie Krzysztof Kowalczyk przedstawił agendę imprezy, omówił zasady panujące na

SWWAW: Krzysztof Kowalczyk (UBIK Business Consulting) prezentuje sponsorów
fot. Piotr Cygan (DI) // na lic. CC - SWWAW: Krzysztof Kowalczyk (UBIK Business Consulting) prezentuje sponsorów
warszawskim Startup Weekend i rozpoczęły się 90-sekundowe prezentacje pomysłów (ptiches). Przystąpiło do nich 35 pomysłodawców, wśród których znaleźli się także doświadczeni przedsiębiorcy internetowi, jak Daniel Dryzek, inwestor domenowy, z którym niedawno publikowaliśmy na łamach DI wywiad przeprowadzony przez Rafała Agnieszczaka (wideo).

SWWAW: Prezentacja projektów, tzw. pitch
fot. Piotr Cygan (DI) // na lic. CC - SWWAW: Prezentacja projektów, tzw. pitch
Krótki czas prezentacji i stres związany z wystąpieniem przed publicznością (pomimo niezwykle przyjaznego klimatu) nie były jedynymi wyzwaniami, z którymi musieli zmierzyć się prezentujący swoje pomysły uczestnicy. Oficjalnym językiem imprezy był język angielski, zatem wszyscy musieli zmierzyć się także z wyzwaniem przekonania do swojego projektu w obcym języku. Niektórym osobom prezentacje sprawiały trudności, mówiły zbyt cicho, niepewnie, czasem niezrozumiale, zbyt szybko i szczegółowo opisując pomysły. Można było odnieść wrażenie, że nie wszyscy wystarczająco przygotowali się do 90-sekundowej przemowy. Inni z kolei błyszczeli przemyślaną i przygotowaną przemową, a także płynną angielszczyzną, która pozwalała im zrozumiale opisać swój pomysł, a jednocześnie wyrazić ich pasję oraz otwartą osobowość i showmański charakter, za co zyskali oklaski publiczności.

W kuluarowych rozmowach m.in. z Canem Ertugrulem z inkubatora i5invest (w swoim portfolio mają m.in. wyszukiwarkę 123people), który organizuje w Austrii warsztaty z prowadzenia tego typu prezentacji (pitches), zgodziliśmy się, że w obliczu nierównych prezentacji największe szanse na wybór mają te najlepiej przygotowane i sprawnie przeprowadzone. Nawet najbardziej godzien uwagi, innowacyjny pomysł może nie mieć szans wybicia się na tego typu imprezach, jeśli osoba go przedstawiająca nie potrafi przede wszystkim wyłuskać najistotniejszych cech swojej idei, a na dodatek opowiada o niej bez emocjonalnego zaangażowania, cicho, nieskładnie, niewyraźnie i bez przekonania oraz wiary w swoje możliwości. Warto o tym pamiętać, jeśli zamierzacie w przyszłości wziąć udział w podobnych projektach.

SWWAW: Wyniki głosowania
fot. Piotr Cygan (DI) // na lic. CC - SWWAW: Wyniki głosowania
Po zaprezentowaniu wszystkich pomysłów uczestnicy głosowali za pomocą SMS-ów na trzy projekty, które najbardziej im się spodobały. O wyborze zadecydowała liczba oddanych głosów. Ostatecznie zakwalifikowało się 21 projektów. Ich listę i opisy znajdziecie na stronie warsaw.startupweekend.org

SWWAW: startupowcy przy pracy
fot. Piotr Cygan (DI) // na lic. CC - SWWAW: startupowcy przy pracy
Niektórzy z obserwatorów mieli obawy, że formuła Startup Weekend nie sprawdzi się na polskim gruncie, uważając, że osoby, których pomysły zostaną odrzucone, niechętnie lub wcale nie przyłączą się do innych projektów. Jak się jednak szybko okazało, były to płonne obawy, uczestnicy błyskawicznie się zintegrowali i w efekcie powstało 21 zespołów, które jeszcze tego samego dnia rozpoczęły pierwsze uzgodnienia i pracę nad projektami.

Po północy większość uczestników wydarzenia przeniosła się do jednego z warszawskich klubów, by odpocząć od trudów i wyzwań pierwszego dnia. Znalazło się jednak kilka osób, które postanowiły nie tracić czasu na zabawę i udały się do współpracującego z SWWAW biura co-workingowego, by kontynuować rozpoczęte prace nad projektem.

Podsumowując, pierwszy dzień warszawskiego Startup Weekendu można uznać za bardzo udany. Profesjonalna organizacja oraz prowadzenie imprezy, interesujące i motywujące prezentacje gości, sprawnie przeprowadzona część z prezentacjami pomysłów uczestników, a następnie ich zaangażowanie oraz bezproblemowa integracja wokół wybranych projektów, wszystko to niezwykle pozytywnie wpłynęło na ogólną atmosferę i klimat tego wydarzenia, w którym wzięło udział jako uczestnicy i obserwatorzy ponad 100 osób.

Dziś, w sobotę zespoły spotykają się z mentorami oraz rozwijają swoje projekty. W niedzielę do południa dalsza praca nad projektami, a potem wybór najlepszego startupu tej edycji SWWAW. Do wygrania m.in. wizyta w Zurychu, w szwajcarskiej kwaterze Google'a, warsztaty w "Szkole Przedsiębiorczości Innovation nest", gadżety elektroniczne czy możliwość nagrania profesjonalnego wideo promocyjnego. 

Na stronie warsaw.startupweekend.org można też cały czas oglądać streaming z wydarzenia.

Fotorelacja z pierwszego dnia imprezy dostępna jest w profilu DI na Facebooku. Zapraszamy do oglądania i komentowania. Dziennik Internautów jest patronem medialnym Startup Weekend Warsaw.

Fotorelacja z SWWAW


Następny artykuł » zamknij

Afryka stawia na cenzurę

Źródło: DI24.pl
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Grudzień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031