W tym roku odczujemy zmiany w e-administracji, ale Ministerstwo chce dowodu w smartfonie i czego jeszcze?

20-06-2016, 12:43

Możliwe, że jeszcze w tym roku będziemy mogli potwierdzać Profil Zaufany przez e-bankowość. W kolejnych latach mamy dostać e-dowody w postaci aplikacji, a połowa obywateli ma załatwiać przez internet 80% spraw urzędowych. Jak Ministerstwo Cyfryzacji chce to osiągnąć?

W ubiegły czwartek pisałem o tym, jak to zmiana e-maila może pozbawić obywatela dostępu do ePUAP. Wspominałem, że Ministerstwo Cyfryzacji ma pracować nad zmianami rozwiązującymi ten problem. Dziś natomiast rozmawiałem telefonicznie z rzecznikiem ministerstwa Karolem Manysem. Dowiedziałem się, że ministerstwo nie planuje tylko rozwiązań naprawczych. W planach jest większa rewolucja w ePUAP. Co istotne, zmiany prawne są już "bardzo zaawansowane" i efekty mamy zobaczyć już na początku IV kwartału tego roku

Jedną z ważniejszych zmian będzie możliwość potwierdzania Profilu Zaufanego przez systemy bankowości elektronicznej. To wyeliminuje konieczność odwiedzania urzędu w celu korzystania z e-administracji. Plany Ministerstwa Cyfryzacji nie kończą się jednak na tym. 

Od papierowej do cyfrowej polski - o co tu chodzi?

Dziś odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawiono program pt."Od papierowej do cyfrowej Polski". Pod tym tekstem umieściliśmy prezentację opisującą to, o czym na konferencji mówiono.

Hitem medialnym z konferencji stała się zapowiedź dostarczenia dowodu osobistego w formie aplikacji na smartfona. Jest to sympatyczny element planów, ale błędem byłoby sprowadzanie przedstawionego programu do tej jednej rzeczy. 

Ministerstwo chce by w perspektywie 3 do 5 lat, połowa obywateli  mogła prowadzić 80% swoich relacji z administracją przez internet. Jest to plan bardzo ambitny jeśli weźmiemy pod uwagę obecny stan polskiej e-administracji. Ministerstwo zakłada też, że udział gotówki w rynku spadnie do 15%. 

Osiągnięcie tak ambitnego celu będzie wymagało współpracy Ministerstwa Cyfryzacji z innymi resortami. Potrzebna jest również przejrzysta rozpiska prac i znajdziemy wją  prezentacji. Na poniższym slajdzie przedstawiono obszary prac oraz - co ważne - osoby odpowiedzialne za poszczególne działki. Możecie kliknąć na slajd by go powiększyć. 

Schemat organizacjyjny programu

Ministerstwo chce rozdzielić pracę na "strumienie". 

Strumień usług publicznych

Strumień Cyfrowe Usługi Publiczne (CUP) dotyczy cyfryzacji kluczowych usług publicznych dla jednej "bramy do administracji" jaką będzie serwis obywatel.gov.pl. W ramach tego strumienia założono trzy podstawowe cele: cyfryzację i uproszczenie usług publicznych, wsparcie stworzenia koncepcji bramy do usług publicznych, a także wsparcie stworzenia koncepcji funkcjonowania skrzynek do komunikacji dla podmiotów realizujących zadania publiczne oraz dla obywateli i przedsiębiorców. Chodzi dosłownie o stworzenie oficjalnej skrzynki pocztowej, aby każdy obywatel miał swój adres e-mail, dzięki któremu może kontaktować się z urzędem czy przesyłać dokumenty za pomocą internetu.

Zakładane jest uruchomienie 50 usług elektronicznych (1 fala) oraz przygotowanie prawne do cyfryzacji kolejnych 30 (2 fala) w ciągu 12 miesięcy. 

Strumień eID

Strumień e-ID dotyczy wdrożenia "modelu sfederalizowanego identyfikacji i uwierzytelniania" oraz usług zaufania, a także upowszechnienie usług e-administracji dzięki masowym mechanizmom identyfikacji i uwierzytelniania. Planowane jest także wdrożenie kluczowych usług publicznych z wykorzystaniem tych mechanizmów, zweryfikowanych pod względem bezpieczeństwa, wydajności i ergonomii użycia.

Na koniec 2017 roku liczba użytkowników z wydanymi komercyjnymi i państwowym eID powinna sięgać 10 mln (2/3 aktywnych klientów bankowości internetowej), a tzw. Top 10 usług publicznych z wykorzystaniem eID (w tym wnioskowanie w ramach Programu Rodzina 500+) powinno zostać wdrożone. Najpóźniej do końca 2016 roku powinny więc zostać wdrożone odpowiednie regulacje prawne. 

Strumień e-zdrowia

Strumień e-Zdrowie opracowuje działania zmierzające do zmniejszenia liczby nieprawidłowości ze strony świadczeniodawców usług zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych oraz do automatyzacji procesów administracyjnych. W Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad udostępnieniem pacjentom szeregu usług elektronicznych, które pozwolą m.in. na skrócenie czasu potrzebnego na uzyskanie dostępu do indywidualnych informacji dotyczących pacjenta za pośrednictwem wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej i internetowego konta pacjenta, łatwiejszy dostęp do świadczeń zdrowotnych i skrócenie kolejek do lekarza dzięki e-Rejestracji i e-Skierowaniu.

Planowane jest zaopatrzenie wszystkich obywateli (pacjentów) w narzędzie identyfikacji i uwierzytelniania uznane w obszarze ochrony zdrowia i opcjonalnie w innych obszarach, pełniące również funkcję nośnika Medycznych Danych Ratunkowych. 

Inne strumienie

To nie są wszystkie strumienie. Ministerstwo Cyfryzacji wspomina jeszcze o zwiększaniu obrotu bezgotówkowego m.in. poprzez ograniczenie kosztów obrotu gotówkowego oraz zwiększenie wygody dla obywateli poprzez wprowadzenie możliwości opłacania należności wobec sektora publicznego w formie bezgotówkowej.

Planowane jest wdrożenie funkcjonalności Schematu Krajowego co oznacza zwiększenie roli państwa w ustalaniu standardów dla płatności bezgotówkowych i stworzenie taniego i wygodnego rozwiązania płatniczego m.in. do płatności w relacjach z sektorem publicznym. E-Faktury i e-Paragony mają pomóc osiągnąć inne cele jak np. zwiększenie ściągalności podatków i transparentności działania jednostek finansów publicznych. Strumień e-Daniny, e-Świadczenia to z kolei uproszczenie opłacania i księgowania składek na ubezpieczenia społeczne i pozostałych danin oraz optymalizacja obsługi danin i świadczeń, co przełoży się na redukcję kosztów wypłat świadczeń w gotówce.

Dokument zakłada także uruchomienie inicjatyw w zakresie e-Przedsiębiorczości oraz Bitcoin i Blockchain. Dzięki temu powinna nastąpić redukcja obciążeń m.in. przez ujednolicenie i integrację obowiązków sprawozdawczych przedsiębiorstw wymaganych przez administrację publiczną. 

Plan imponujący bo... przejrzysty

Poniżej prezentacja, w której znajdziecie szczegóły. Pięknie to wszystko wygląda, ale czy rzeczywiście ma szansę na realizację? W przeszłości też obiecano nam cuda jak np dowód biometryczny. Widzieliśmy też różne remonty ePUAP-u i zapowiedzi innych rewolucji. Czy teraz naprawdę może się udać? 

Zawsze coś może pójść nie tak, ale przedstawiony dziś program ma jedną niepowtarzalną zaletę. Wydaje się naprawdę przejrzysty. W dokumentach jest dość dużo konkretów i względnie mało bełkotu. Co jednak ważniejsze, autorzy dokumentu wydają się wiedzieć po co właściwie chcą informatyzować kraj. 

Elektroniczny dowód osobisty zapowiadano już w 2010 roku, ale właściwie nikt nie tłumaczył co ten dowód miałby zmienić. Pojawiały się też plany wprowadzenia dowodu biometrycznego, ale również nikt nie wiedział po co (albo nie umiał tego naprawdę przekonująco wyjaśnić). Plany dotyczące wielkich projektów (takich jak ePUAP) przedstawiane były dość bełkotliwie i właściwie nigdy nikt nam nie powiedział czego mamy prawo oczekiwać. Najpierw były zapowiedzi ogólnikowe, a potem niejasne komunikaty o powodach odsunięcia planów w czasie. Coś traciliśmy, ale nawet nie wiedzieliśmy co. 

Kiedy patrzę na poniższą prezentację muszę powiedzieć jedno. Ona jest dość przejrzysta. Mogę się z niej dowiedzieć co powinienem dostać, po co mam to dostać, kiedy i kto jest za to odpowiedzialny. Oczywiście mogę mieć wątpliwości kiedy przyjrzę się szczegółom, ale powinien być jeszcze czas na dyskusje. Obecnie prace prowadzone są w Zespole zadaniowym przy Komitecie Rady Ministrów ds. Cyfryzacji. Wyniki prac zespołu mają być poddane "szerokim konsultacjom społecznym", a następnie uzgodnieniom rządowym.

Od Papierowej Do Cyfrowej Polski-status Prac by Dziennik Internautów


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Sierpień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031