W telefonii stacjonarnej liczy się cena usług

25-01-2010, 13:51

Abonenci telefonii stacjonarnej są często zadowoleni z usług, ale zrezygnowaliby z nich, gdyby ceny abonamentu wzrosły. Wielu abonentów rozważa zmianę operatora i ma świadomość, że można to zrobić, zachowując dotychczasowy numer telefonu – tak wynika z badań PBS wykonanych na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Na stronach UKE znajdziemy obszerny (199 stron) raport z badań PBS. Dotyczy on m.in. telefonii stacjonarnej, komórkowej, dostępu do internetu i telewizji w Polsce. Badania zostały przeprowadzone na reprezentatywnej grupie gospodarstw domowych i generalnie pokazuje, że stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi w Polsce jest duży.

W niniejszym tekście przedstawimy wyniki dotyczące telefonii stacjonarnej. Mówią one, iż 51,4% Polaków deklaruje posiadanie telefonu stacjonarnego. Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 70 PLN. Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do 100 PLN miesięcznie (41%).

TP najbardziej znana

Najlepiej znanym dostawcą tej usługi jest Telekomunikacja Polska – zna ją 94,6% ankietowanych. Drugim dobrze znanym operatorem jest Netia, wymieniana przez niespełna połowę badanych (48,8%). Kolejnym rozpoznawanym dostawcą jest Dialog, wymieniany przez nieco więcej niż jedną piątą badanych (21,8%).

Według badania udział poszczególnych operatorów w rynku telefonii stacjonarnej kształtuje się następująco:

  1. TP - 67,9%,
  2. Netia - 11,4%,
  3. Dialog - 7,6%,
  4. inni operatorzy - 11,9%.

Telefon stacjonarny służy ankietowanym do rozmów lokalnych. 36,6% badanych korzysta z niego codziennie, a połowa badanych (51,2%) kilka razy w tygodniu. Respondenci są zazwyczaj zadowoleni z tej usługi, przy czym najwyżej ocenianym operatorem jest Dialog (średnia 4,1) a najgorzej TP (średnia 3,8).

>>> Czytaj: Netia i TP - koniec sporów!

Komórki są konkurencją

64,9% klientów twierdzi, że mogłoby zrezygnować z usług operatora, gdyby podwyżki abonamentu przekroczyły 10%. 71,1% badanych nie planuje zmiany dotychczasowego operatora, ale 17% rozważa zmianę operatora w najbliższej przyszłości. Co trzeci abonent z tych, którzy chcą zrezygnować ze swojego operatora, nie bierze pod uwagę żadnego innego, co może oznaczać chęć zrezygnowania z telefonu stacjonarnego.

Liczy się cena

Jako przyczynę nieposiadania telefonu stacjonarnego badani najczęściej podawali posiadanie i użytkowanie telefonu komórkowego (74,5%). Ci respondenci, którzy zrezygnowali z telefonu stacjonarnego, korzystali wcześniej z usług Telekomunikacji Polskiej (81,1%). Powodami rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej były związane z nią wysokie opłaty (47%) oraz zakup bardziej odpowiadających potrzebom respondentów telefonów komórkowych (46,3%).

Najważniejszym kryterium przy zmianie operatora telefonii stacjonarnej jest dla badanych atrakcyjność cenowa oferty oraz atrakcyjność promocji i rabatów. Inne istotne płaszczyzny oceny to: szeroki zakresu oferowanych usług i dostępność obsługi.

Ośmiu na dziesięciu badanych (79,1%) wie, że istnieje możliwość zmiany operatora z zachowaniem numeru. O takiej możliwości nie słyszało 16,7% badanych.

>>> Czytaj: Jak wybrać najkorzystniejszy abonament biznesowy?


Źródło: UKE
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031