Vectra na wyrost obiecywała "wszystko po 10 zł". Za karę ma dać klientom pakiety, rabaty lub 30 zł

08-02-2017, 15:13

Jeśli byłeś lub jesteś klientem Vectry to być może dostaniesz rekompensatę za reklamę wprowadzającą w błąd.

Spółka Vectra została po raz kolejny w swojej historii ukarana przez UOKiK. Tym razem postępowanie zostało wszczęte w związku z monitorowaniem reklam przez Urząd. Od września do grudnia 2015 r. Vectra prowadziła kampanię reklamową "Wszystko za 10 zł". Kampania obejmowała reklamy telewizyjne, radiowe i internetowe, a także billboardy, ulotki, banery na budynkach. Wszystkie wyraźnie informowały, że spółka oferuję każdą z usług za 10 zł.

Vectra - wszystko po 10 zł

Powyżej przykład reklamy telewizyjnej. Ogólny przekaz jest prosty, choć naprawdę ważne informacje są w tym małym druczku umieszczonym pionowo po lewej stronie. 

Reklamy w radiu były równie proste w przekazie.

- Wszystko w Vectrze masz za dychę! Telewizja, 182 kanały z nagrywarką, Internet – 150 megabitów, rozmowy bez limitu, filmy i seriale na komórce i tablecie. Odwiedź najbliższy salon lub zadzwoń: 601 601 601 - czytał lektor. 

Jak naprawdę wyglądało "wszystko za 10 zł"?

W praktyce nie było tak pięknie. Cena obowiązywała jedynie przez 2 lub 3 miesiące w umowach podpisywanych na np. rok, 18 miesięcy lub dwa lata. Po zakończeniu okresu promocyjnego koszty poszczególnych usług były wyższe.

- Sposób prezentacji oferty był jednoznaczny i w żaden sposób nie wskazywał na istnienie dodatkowych, mniej korzystnych warunków niż 10 zł za każdą z usług. Dlatego Działania Vectry mogły spowodować, że konsument podjął decyzję o zainteresowaniu się jej ofertą, a w konsekwencji podpisał umowę, czego mógłby nie zrobić gdyby miał prawdziwe informacje – mówi Prezes UOKiK Marek Niechciał.

Rekompensata

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił ukarać spółkę zobowiązując ją do tzw. rekompensaty publicznej. W jej ramach... 

  • obecni klienci będą mogli otrzymać:
    - na 3 miesiące dodatkowy pakiet do każdej usługi, z której korzystają (pakiet premium do telewizji, zwiększenie transmisji danych do internetu stacjonarnego, dodatkowe minuty do telefonii stacjonarnej lub mobilnej, dodatkowy pakiet Internetu mobilnego wraz z kartą SIM).
    - Ewentualnie będą mogli uzyskać rabat 10 zł przez 3 miesiące na każdą z nich.
    Spółka będzie musiała wysłać pismo do swoich klientów, w którym m. in. poinformuje ich o możliwych rekompensatach. Jeżeli klienci nie dokonają wyboru to zostanie im przyznana pierwsza z propozycji - dodatkowe pakiety. 
  • Byli abonenci – otrzymają 30 zł za każda usługę, którą zakupili w ramach promocji. Oni również zostaną o tym poinformowani pismem.

Ponadto spółka trzykrotnie wyemituje w telewizji co najmniej 15-sekundowe oświadczenie, w którym poinformuje, że reklamy stosowane w kampanii mogły wprowadzać konsumentów w błąd.

Decyzja jest prawomocna. Vectra będzie miała obowiązek złożenia sprawozdania z wykonanego zobowiązania.

 

Zobacz także:

Prawo na co dzień

E-book zawiera wyjaśnienia przepisów prawnych wraz ze wskazaniem odpowiedniej podstawy prawnej, z zakresu: prawa w szkole, opieki nad dzieckiem, prawa w rodzinie, prawa w domu i in.*

Reklamy na celowniku UOKiK

Vectra nie jest jedynym operatorem, który ostatnio dostał karę za reklamy. Cyfrowy Polsat niedawno został ukarany za to, że wychwalał internet "bez limitu", który tak naprawdę miał swoje ograniczenia. Ponadto firma nie informowała uczciwie o kosztach zakupu sprzętu. 

Vectra już nie raz miała na pieńku z UOKiK. Była karana m.in. za automatyczne przedłużanie umów oraz za sprzeczne z prawem materiały informacyjne

Poniżej kopia decyzji w sprawie Vectry. 

DECYZJA_Nr_RKR_11_2016 by Dziennik Internautów on Scribd


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Sierpień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031