Usługi finansowe i bankowe okiem internautów

08-12-2011, 17:50

Najpopularniejszym bankiem wśród internautów nadal jest PKO BP, najczęściej korzystamy z konta osobistego, a prawie 3/4 badanych korzysta z konta za pomocą internetu - wynika z VI badania "Finanse i plany finansowe polskich internautów" zrealizowanego przez Gemius we współpracy z Interaktywnym Instytutem Badań Rynkowych.

Z jakich banków korzystają internauci?

Podobnie jak w poprzedniej fali badania, najpopularniejszym bankiem pozostaje PKO Bank Polski - blisko 1/4 wszystkich badanych korzysta z co najmniej jednej usługi w tym banku. Drugi pod względem odsetka korzystających jest Pekao SA, a na trzecim miejscu są ex aequo ING Bank Śląski oraz mBank.

Użytkownicy internetu pytani o banki, w których posiadają konto osobiste, kartę debetową, kartę kredytową i możliwość debetu na koncie, najczęściej wymieniali PKO Bank Polski. Konto oszczędnościowe internauci najchętniej zakładali w ING Banku Śląskim, a Fundusze Inwestycyjne oraz Indywidualne Konta Emerytalne w Pekao SA.

Posiadane usługi i produkty finansowe
fot. Gemius - Posiadane usługi i produkty finansowe
Najpopularniejszym produktem finansowym jest niezmiennie konto osobiste. Posiada je prawie 2/3 badanych. Wybierając konto osobiste, respondenci zwracali uwagę przede wszystkim na opłaty za prowadzenie konta - tę odpowiedź wskazało 55 proc. respondentów, a także możliwość obsługi konta przez internet (54 proc.).

Nieco mniej popularne wśród internautów są takie usługi finansowe, jak konta oszczędnościowe, karty kredytowe, debetowe, możliwość posiadania debetu na koncie, kredyt - każdy z tych produktów wskazała około 1/4 badanych.

Dostęp do konta za pomocą internetu

Wzrasta procent osób posiadających konto osobiste, które korzystają z niego przez internet - jest to 70 proc. biorących udział w badaniu. Aż 15 proc. spośród nich do obsługi konta wykorzystuje telefon komórkowy, a 9 proc. korzysta ze smartfonów.

Spośród różnych funkcji konta internetowego respondenci najczęściej deklarują sprawdzanie stanu konta (98 proc. korzystających z internetowego dostępu do konta), wykonywanie przelewów jednorazowych (97 proc.) oraz sprawdzanie historii transakcji (96 proc.). Dość popularne są również doładowania telefonu komórkowego (70 proc.).

Usługi wykorzystywane podczas korzystania z internetowego dostępu do konta
fot. Gemius - Usługi wykorzystywane podczas korzystania z internetowego dostępu do konta
Wśród zalet bankowości online respondenci najczęściej wymieniali: możliwość wykonywania operacji bankowych o dowolnej porze (38 proc.), oszczędność czasu (38 proc.), stałą i nieograniczoną kontrolę konta (33 proc.) oraz możliwość załatwienia wszystkich formalności bez wychodzenia z domu (32 proc.).

Internauci dostrzegają również niedogodności wynikające z korzystania z konta online. Choć prawie połowa korzystających z dostępu do konta przez internet nie spotkała się z żadnymi problemami podczas używania tej usługi, to ci, którzy na takie problemy się natknęli, najczęściej wymieniają: niedziałający serwis banku (18 proc.) oraz trudności ze znalezieniem potrzebnych w danym momencie opcji (16 proc.).

Korzystanie z usług finansowych poza bankami

Wśród usług finansowych oferowanych przez inne podmioty, niż banki, badani najchętniej korzystali z możliwości dokonywania przelewów i opłat na poczcie (ponad 1/4 badanych). Nieco mniej niż 1/5 respondentów wskazała płacenie rachunków w specjalnych punktach, a 1/6 - zakupy na raty. W stosunku do poprzednich fal badania powyższe trzy kategorie stopniowo tracą na popularności wśród badanych internautów. Z kolei w porównaniu z poprzednimi badaniami wśród internautów nieznacznie rośnie popularność pożyczek zaciąganych w instytucjach innych, niż banki.

Nastroje finansowe i wpływ kryzysu

W ciągu 6 miesięcy następujących po badaniu 16 proc. respondentów zamierza dokonać zakupu na raty, 12 proc. założyć lokatę, a 8 proc. zaciągnąć kredyt. Podobnie jak w poprzednich falach, 7 proc. respondentów planuje założenie konta oszczędnościowego, a 6 proc. - osobistego. Ponad połowa badanych nie ma żadnych planów skorzystania z produktów finansowych.

W stosunku do wiosennej fali badania mniej internautów (49 proc.) odczuwa skutki kryzysu. Co czwarty badany zaprzeczył, że kryzys wpłynął na jego życie.

Ci, którzy odczuwają wpływ kryzysu wśród obszarów, w jakich najczęściej zauważają jego wpływ, wymieniali zakupy codzienne i wydatki „na życie” (71 proc. wskazań). Odsetek wskazań tej odpowiedzi spadł w stosunku do ostatniej fali, osiągając poziom z jesieni ubiegłego roku. Prawie 40 proc. badanych odczuwających skutki kryzysu wskazało problemy ze zbilansowaniem budżetu domowego oraz konieczność ograniczenia wydatków okazjonalnych. W porównaniu do ostatniej fali więcej osób miało problemy ze spłatą zadłużenia (wzrost z 15 proc. do 20 proc.).


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy