UOKiK: nie będzie nowych regulacji w kwestii SMS-ów Premium

20-05-2009, 11:33
Listy Czytelników

W odpowiedzi na liczne e-maile od Czytelników zdegustowanych istnieniem stron internetowych wyłudzających od internautów pieniądze przy użyciu SMS-ów Premium Dziennik Internautów skontaktował się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, pytając o możliwość uregulowania tej kwestii.

Na łamach Dziennika Internautów wielokrotnie opisywaliśmy strony wykorzystujące niejednoznaczność przepisów polskiego prawa co do podawania ceny SMS-ów Premium. Do redakcji nieustannie przychodzą też e-maile podające przykłady podobnych praktyk. Jeden z Czytelników napisał:

Skuteczne odchudzanie - strona główna
fot. DI - Skuteczne odchudzanie - strona główna
Wystarczy zajrzeć na www.skuteczne-odchudzanie.pl, by zobaczyć, jak ktoś anonimowy (WhoIs nie pokazuje właściciela strony) próbuje wyłudzić 23,18 zł pod pozorem opłaty 1,22 zł przy rzekomych kłopotach technicznych z płatnością kartą. Analogiczny temat był już opisywany na łamach di.com.pl, ale w tym przypadku pikanterii dodaje fakt zbieżności adresu strony z działalnością jej właściciela w odniesieniu do portfela nieostrożnego internauty.

Strony opisywane przez Czytelników działają według podobnego scenariusza - na wspomnianej wyżej znajdziemy informację: Aby pobrac poradnik Wyslij SMSa o tresci PLIK na numer 91928 W odpowiedzi otrzymasz KOD dostępu, wpisz go poniżej i pobierz poradnik. Dalej mamy pole, w które trzeba wpisać kod dostępu, a zaraz po nim kolejna informacja: Jesli nie posiadasz telefonu mozesz zapłacić 1 zł (1,22zł z VAT) dokonując płatności kartą kredytową.

Skuteczne odchudzanie - zachęta do wysłania SMS-a Premium
fot. DI - Skuteczne odchudzanie - zachęta do wysłania SMS-a Premium
Warto zauważyć, że cena 1 zł (1,22zł z VAT) została wyróżniona dużą, czerwoną czcionką. Przy próbie płatności kartą pojawia się jednak komunikat: Z przyczyn technicznych płatności Kartą Kredytową nie bedą obsługiwane do odwołania. Nie można więc kupić poradnika, płacąc kartą.

Aby tego dokonać, trzeba wysłać SMS-a Premium. Informacja o jego cenie znajduje się w stopce strony, napisana - jak zwykle w takich przypadkach - małą, niezbyt wyraźną czcionką: W przypadku płatności poprzez sms kod otrzymasz po kilku sekundach. W przypadku dużego obciążenia systemu może być to kilka minut. Koszt wysłania smsa na numer 91928 wynosi 23,18zł z Vat.

Przepisów ci u nas dostatek...

Budzący wątpliwości sposób podawania ceny SMS-ów Premium omawiał już na łamach Dziennika Internautów prawnik Olgierd Rudak, redaktor naczelny Lege Artis. Podawanie wprowadzającej w błąd informacji o stosowanych cenach usług może być uznane za czyn nieuczciwej konkurencji (zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (w art. 5 ust. 3 pkt 5) do takich praktyk zalicza rozpowszechnianie prawdziwych informacji w sposób mogący wprowadzać przeciętnego konsumenta w błąd co do ceny. Pod uwagę należy wziąć także zalecenia ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów (art. 9 ust. 1 pkt 3) oraz ustawę o cenach (art. 12 ust. 2), które mówią o konieczności podawania niebudzących wątpliwości informacji o kosztach towarów i usług.

Jak widać przepisów u nas nie brak, jest tylko permanentny problem z ich stosowaniem oraz wykładnią - tłumaczy Olgierd Rudak. Niestety nie dostrzega tego urząd, który mógłby uregulować kwestię podawania ceny SMS-ów Premium. Na pytanie Dziennika Internautów o planowane regulacje Agnieszka Majchrzak z Biura Prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów odpowiedziała:

UOKiK monitoruje rynek i jeżeli stosowane na nim praktyki naruszają zbiorowe interesy konsumentów, podejmuje odpowiednie działania. W tym roku planowana jest kontrola wzorców umownych stosowanych przez przedsiębiorców świadczących usługi drogą elektroniczną.

Przesłaliśmy do UOKiK podane przez naszych Czytelników przykłady kontrowersyjnych praktyk związanych z informowaniem o kosztach usług świadczonych przez takie serwisy, jak www.skuteczne-odchudzanie.pl. Dostaliśmy następującą odpowiedź:

Konsument powinien otrzymać jasną informację dotyczącą ceny produktu, ponieważ to na jej podstawie najczęściej podejmuje decyzję o skorzystaniu z usługi. Dlatego przy usłudze powinna być cena. W przypadku, który Pani opisuje, jest ona podana na dole. Konsument został więc poinformowany o cenie usługi. Może po prostu jej nie doczytał?

Jak w kolejnym liście napisała Agnieszka Majchrzak, użytkownik internetu, który korzysta z takich serwisów, powinien być uważny i ostrożny. Powinien uważnie czytać regulamin usługi przed skorzystaniem z niej. Warto w tym miejscu zauważyć, że większość wzbudzających wątpliwości serwisów nie zawraca sobie głowy sporządzaniem regulaminu. Może to zainteresuje UOKiK, skoro sposób podawania ceny SMS-ów Premium nie wydaje się urzędowi niewłaściwy...


Źródło: DI24.pl
UWAGA: UWAGA: Wybrane listy, przesłane do redakcji Dziennika Internautów, publikujemy, by umożliwić ich autorom dotarcie do szerszego grona odbiorców. Czytelnicy mogą podzielać zawarte w nich poglądy lub mieć odmienne zdanie - zachęcamy do wyrażania swoich opinii w komentarzach. Treści publikowanych listów mogą zawierać prywatne poglądy internautów, które nie odzwierciedlają poglądów redakcji DI. Listy prosimy kierować na adres: listy@di.com.pl
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Czerwiec 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930