Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

UOKiK: na co skarżą się konsumenci?

16-07-2011, 17:31

Buty i ubrania, sprzęt RTV i AGD, usługi telekomunikacyjne, finansowe, a także remontowo-budowlane należą do najczęstszych problemów, z jakimi zgłaszali się w 2010 r. konsumenci - informuje UOKiK.

W 2008 roku – ponad 300 tysięcy, w 2009 – prawie 350 tysięcy, w 2010 – ponad 386 tysięcy. Tyle skarg wpływało do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. Nadal najczęściej psują się nam buty, odzież, sprzęt RTV i AGD. Niezadowoleni jesteśmy także z usług telekomunikacyjnych i finansowych. Czego jeszcze dotyczyły zeszłoroczne skargi?

Umowy sprzedaży – najczęstsze problemy

Sonda
Czy miałeś problemy z zakupami w sieci?
  • tak
  • nie
  • nie robię zakupów przez internet
wyniki  komentarze

Reklamacja – rzadko wiedzą o niej nie tylko konsumenci – również sprzedawcy są nieświadomi przepisów chroniących słabszych uczestników rynku. Rzecznicy interweniowali wtedy, gdy m.in. sklep odrzucał reklamację, powołując się na opinię własnych rzeczoznawców, nie przestrzegał 14-dniowego terminu na jej rozpatrzenie lub uzależniał otrzymanie odpowiedzi od osobistej wizyty konsumenta w sklepie.

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wzrosła liczba problemów z zakupami przez internet oraz poza lokalem, czyli na różnego rodzaju pokazach, prezentacjach w trakcie wycieczek np. do miejsc kultu religijnego, podczas pobytu w sanatoriach lub na wczasach – z ponad 18 tys. w 2009 roku do prawie 25 tys. rok później. Problemy dotyczyły niezrozumiałych wzorców umów, braku informacji o prawie do odstąpienia od kontraktu w ciągu 10 dni, braku regulaminu e-sprzedawcy. Skutkiem wzrostu liczby problemów może być zwiększone zainteresowanie zakupami przez internet.

Usługi – najczęstsze problemy

Wady telefonów komórkowych kupionych w promocji, uruchomienie dodatkowej usługi niezgodnie z umową, przerwy w dostępie do internetu, zawyżone rachunki – to tylko niektóre problemy dotyczące usług telekomunikacyjnych. W zeszłym roku rzecznicy udzielili 37330 porad związanych z telekomunikacją. W ciągu trzech lat wzrosła liczba skarg dotycząca usług finansowych – z 15056 w 2008 roku, przez 21326 w 2009 roku do 21985 rok później.

Gdzie można szukać pomocy?

Zgodnie z obowiązującym prawem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Natomiast w przypadku problemów indywidualnych możemy liczyć na pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. W kraju działa 371 miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, którzy udzielają bezpłatnych porad i informacji na temat przysługujących nam praw. Ponadto prowadzą mediacje, analizują treści umów i kart gwarancyjnych, pomagają sporządzić reklamacje. Do ich zadań należy także przygotowanie pozwów i innych pism procesowych dla konsumentów lub występowanie do sądu z powództwem.

Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem infolinii 0 800 007 707.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UOKiK