Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

UE traci miliardy z powodu podrabiania towarów w 11 kluczowych sektorach gospodarki

07-06-2019, 18:23

Szacuje się, że w samej Polsce straty spowodowane podrabianiem, które dotykają 11 sektorów gospodarki, każdego roku sięgają 9,5 mld złotych. To 10% całkowitej sprzedaży! Na poziomie UE straty stanowią zaś 7,4% całkowitej wartości sprzedaży w analizowanych sektorach.

Według nowych danych szacunkowych Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), bezpośrednie roczne straty z powodu podrabiania i piractwa w 11 kluczowych sektorach gospodarki UE to aż 261 mld złotych.

Ze zaktualizowanej analizy wynika, że całkowite straty wynoszą 7,4% sprzedaży w następujących sektorach: kosmetyki i higiena osobista, odzież, obuwie i akcesoria, artykuły sportowe, zabawki i gry, biżuteria i zegarki, torebki i bagaż, nagrania muzyczne, napoje spirytusowe i wina, produkty farmaceutyczne, pestycydy i smartfony.

Biorąc pod uwagę, iż producenci działający zgodnie z prawem produkują mniej, niż miałoby to miejsce w przypadku nieistnienia podrabiania, przez co zatrudniają mniej pracowników, w analizie oszacowano, że w sektorach tych w całej UE bezpośrednio tracimy nawet 468 tys. miejsc pracy.

Co z tą Polską?

W Polsce roczne straty spowodowane podrabianiem i piractwem szacuje się na 9,5 mld złotych, co stanowi 10% sprzedaży w 11 sektorach. Zgodnie z analizą w ujęciu ogólnym całkowita wartość sprzedaży utraconej w Polsce odpowiada kwocie 252 złotych na obywatela polskiego rocznie.

Jest to druga sektorowa ocena skutków gospodarczych zjawiska podrabiania i piractwa w kluczowych sektorach gospodarki, o których wiadomo, że są narażone na naruszenie praw własności intelektualnej, przeprowadzona przez EUIPO.

W badaniu oszacowano, że od czasu pierwszej analizy z 2018 r. wielkość utraconej sprzedaży spadła na poziomie UE we wszystkich badanych sektorach, z wyjątkiem dwóch: odzieży, akcesoriów i obuwia oraz kosmetyków i higieny osobistej.

Sektor odzieży, obuwia i akcesoriów

Sektor odzieży, obuwia i akcesoriów jest największy spośród wszystkich analizowanych sektorów pod względem wielkości sprzedaży i zatrudnienia.

Według danych szacunkowych w całej UE w sektorze tym odnotowano straty w sprzedaży wynoszące około 123 mld złotych rocznie, czyli 9,7% całkowitej sprzedaży.

W Polsce straty w sprzedaży z powodu podrabiania w sektorze odzieżowym, obuwniczym i akcesoriów szacuje się na około 2,5 mld złotych rocznie, czyli około 10,6% całego sektora.

Sektor produktów kosmetycznych i higieny osobistej

Według raportu obecność podrabianych towarów na rynku prowadzi do strat sięgających około 30 mld złotych rocznie w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej w UE. Stanowi to 10,6% całkowitej sprzedaży w tym sektorze.

W Polsce szacowane straty w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej to 1,4 mld złotych, co stanowi 14,1% całkowitej sprzedaży w tym sektorze.

Skąd te informacje?

Szacunkowe dane znajdują się w opublikowanym dziś raporcie z 2019 r. na temat statusu ochrony praw własności intelektualnej, w którym zebrano wyniki prac w zakresie sprawozdawczości EUIPO na poziomie unijnym i globalnym.

Obejmuje on badania dotyczące ilości towarów podrobionych i pirackich w handlu międzynarodowym, a także pokazuje udział gospodarczy sektorów intensywnie korzystających z praw własności intelektualnej we wzroście gospodarczym i tworzeniu miejsc pracy. Raport zawiera również nowe badania przedstawiające, w jaki sposób małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) korzystające z praw własności intelektualnej, takich jak znaki towarowe, wzory i patenty, mają większe szanse na osiągnięcie wysokiego wzrostu niż inne MŚP.

Przez pięć lat (od 2012 do 2016 r.) EUIPO śledził gospodarcze skutki podrabiania w 11 kluczowych sektorach gospodarki w UE, o których wiadomo, że są narażone na naruszenia praw własności intelektualnej. 11 poszkodowanych sektorów objętych analizą to: kosmetyki i higiena osobista, odzież, obuwie i akcesoria, artykuły sportowe, zabawki i gry, biżuteria i zegarki, torebki i bagaż, nagrania muzyczne, napoje spirytusowe i wina, produkty farmaceutyczne, pestycydy i smartfony.

Źródło: EUIPO


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. HONOR








fot. Freepik



fot. ING