UE: Nowe przepisy o ochronie konsumentów online

10-10-2011, 15:57

Większa odpowiedzialność sprzedającego za towar, 14 dni na odstąpienie od umowy, pełniejsza informacja o treściach cyfrowych - te nowe środki ochrony konsumentów wprowadzi dyrektywa dotycząca praw konsumentów, która została dziś przyjęta przez Radę UE. Rządy państw członkowskich powinny dostosować prawo do dyrektywy w ciągu 2 lat.

O dyrektywie wzmacniającej prawa konsumentów Dziennik Internautów wspominał w czerwcu br., kiedy opowiedział się za nią Parlament Europejski. Nowe prawo będzie miało znaczenie szczególnie dla osób kupujących online.

Przede wszystkim nowe przepisy mają eliminować ukryte opłaty i koszty w internecie. Konsumenci będą musieli jednoznacznie potwierdzić, iż znają cenę towaru czy usługi. E-handlowcy będą też zobowiązani do przedstawienia całkowitego kosztu towaru lub usługi. Kupujący będą zwolnieni z dodatkowych opłat, jeśli nie zostali o nich w należyty sposób poinformowani.

W czasie zakupów online mogą być oferowane dodatkowe opcje, które wybieramy za pomocą checkboksów. Nowe przepisy sprawią, że zabronione będzie stosowanie domyślnie zaznaczonych checkboksów, tzn. użytkownik musi wiedzieć, iż zgodził się na dodatkowe warunki.

Czytaj: Kupując bilet online, uważaj na cenę

Dzięki nowym przepisom w całej UE czas na odstąpienie od umowy zawartej na odległość będzie wynosił 14 dni (obecnie w Polsce jest to 10 dni). Okres ten wydłuży się aż do jednego roku, jeśli konsument nie zostanie odpowiednio poinformowany o możliwości odstąpienia od umowy.

Prawo do odstąpienia od umowy zostanie rozciągnięte na aukcje internetowe pod warunkiem, że towar nabyliśmy od zawodowego sprzedawcy. Okres na odstąpienie od umowy będzie rozpoczynał się od momentu otrzymania towaru przez konsumenta.

Handlowcy będą musieli zwrócić koszty w ciągu 14 dni od rezygnacji z umowy, co będzie obejmowało także koszty przesyłki. Sprzedawca będzie również odpowiedzialny za to, co się będzie działo w trakcie przesyłki (np. za zagubienie lub zniszczenie paczki).

Jeśli sprzedawca będzie chciał, by jego klient poniósł koszt zwracania towaru, będzie musiał uprzednio poinformować go o tym fakcie. Będzie też musiał podać przynajmniej szacowany maksymalny koszt zwracania towaru o dużych gabarytach. 

Nowe przepisy mają też wyeliminować dodatkowe opłaty za karty płatnicze. Sprzedawca prowadzący telefoniczną linię konsumencką nie będzie mógł pobierać dodatkowych opłat za połączenia (np. z wykorzystaniem usług Premium Rate).

Również informacje dotyczące treści cyfrowych będą musiały być jaśniejsze, obejmując m.in. informacje o kompatybilności ze sprzętem oraz o środkach technicznych, które mogą utrudniać kopiowanie treści (DRM). Klienci będą mieli prawo do odstąpienia od umowy kupna treści cyfrowej w internecie, ale tylko do momentu rozpoczęcia jej pobierania.

Więcej informacji na temat dyrektywy można znaleźć na stronach Komisji Europejskiej.

Czytaj: E-zakupy: biletu nie zwrócisz tak, jak towaru


Źródło: Komisja Europejska
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Wrzesień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30