Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

UE bierze się za innowacyjne płatności. Ruszają konsultacje

11-01-2012, 12:32

Wirtualne bilety na pociąg, zwracanie pieniędzy znajomym przez telefon komórkowy, zakupy spożywcze w internecie - rozwój tego typu usług zależy od dostępnych opcji płatności. Komisja Europejska chce stymulować rozwój innowacyjnych płatności, czemu służą zatwierdzone dzisiaj konsultacje w sprawie zielonej księgi.

Komisja Europejska chce poznać opinie zainteresowanych stron o przeszkodach, które hamują dalszą integrację rynku, oraz o możliwościach ich przezwyciężenia. Termin nadsyłania uwag w ramach konsultacji upływa 11 kwietnia 2012 r.

- Europa ma szansę na nowo zdefiniować znaczenia słowa "płatność". Jednak nie będzie to możliwe, jeżeli utrzyma się obecny poziom fragmentacji rynku - mówił komisarz UE ds. rynku wewnętrznego i usług Michel Barnier. - Nieefektywne systemy płatności w Unii Europejskiej niepotrzebnie podnoszą koszty transakcji; szkodzą konkurencyjności europejskiej gospodarki i ograniczają jej potencjał wzrostu. Europejscy konsumenci, handlowcy i przedsiębiorstwa zasługują na usługi płatnicze na miarę XXI wieku: przejrzyste, tworzące faktyczną wartość dodaną i w pełni wykorzystujące dostępne technologie - dodał wiceprzewodniczący Joaquín Almunia.

Czytaj: Powszechne płatności mobilne dopiero za kilka lat

Zielona księga obejmuje ocenę obecnej sytuacji na europejskim rynku płatności kartowych, internetowych i mobilnych, przedstawia różnice pomiędzy stanem obecnym a wizją w pełni zintegrowanego rynku płatności oraz przeszkody, które doprowadziły do powstania tych różnic. Celem zielonej księgi jest rozpoczęcie procesu konsultacji z podmiotami zainteresowanymi.

Główne problemy objęte zieloną księgą to:

  • dostęp do rynku i wejście na rynek dla istniejących i nowych dostawców usług;
  • bezpieczeństwo transakcji i ochrona danych;
  • przejrzyste i efektywne ustalanie cen usług płatniczych;
  • normalizacja techniczna;
  • interoperacyjność dostawców usług.

Innym problemem, nadrzędnym wobec powyższych aspektów, jest właściwe zarządzanie. Innymi słowy, należy możliwie najskuteczniej wdrożyć rozwiązania stwierdzonych problemów, aby zagwarantować, że korzyści pojawią się odpowiednio wcześnie.

Komisja zajmuje się już kwestią płatności kartowych, głównie w ramach jednolitego obszaru płatności w euro (SEPA) oraz poprzez stosowanie prawa konkurencji, jednak płatności internetowe i mobilne to nowe obszary polityki na szczeblu europejskim.

Czytaj: KE wydłużyła konsultacje i będzie powiadamiać o planach


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Komisja Europejska