Uczniowie: nie warto być uczciwym w szkole

06-09-2011, 20:09

Ponad 40% ankietowanych internautów, którzy uczęszczają do szkół, uważa, że nie warto być uczciwym w szkole - wynika z badania serwisu Zadane.pl. Problem nieuczciwości w polskich szkołach to codzienność.

Sonda
Czy ściąganie na klasówce to oszustwo?
  • tak
  • nie
  • nie mam zdania
wyniki  komentarze

Głośno było o wycieku zadań maturalnych, plagiatuje się prace magisterskie i doktorskie. Panuje powszechne przyzwolenie na małe oszustwa pomagające w zdobyciu wykształcenia. Ale tak naprawdę źródło tych procederów jest dużo wcześniejsze. Niektórzy uczniowie ściągają na egzaminach, kopiują wypracowania z internetu, podpowiadają sobie na sprawdzianach.

Prawie 40% badanych uczniów uważa, że nie warto być w szkole uczciwym. Rysują obraz placówek edukacyjnych jako miejsca, w którym obowiązuje specyficzny etos – solidarności ważniejszej od uczciwości oraz niechęci do osób zwracających uwagę ściągającym.

Czy warto być uczciwym w szkole?
fot. Zadane.pl - Czy warto być uczciwym w szkole?
Ponad połowa (61%) twierdzących, że nie warto być uczciwym w szkole, określa nieuczciwość jako spryt i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, a 53% postrzega osoby uczciwe jako „naiwnych nieudaczników”. Aż 2/3 ankietowanych deklaruje, że w ich szkole temat uczciwości nie jest w ogóle poruszany.

>> Czytaj też: Uczniowie z USA nie dodadzą nauczycieli "do znajomych" na Facebooku

Ponadto okazuje się, że uczniowie wytykają większości kolegów i koleżanek nieuczciwość. Aż 72% ankietowanych uważa, że osoby uczciwe stanowią połowę lub mniej niż połowę jego szkolnych znajomych.

Dlaczego nie warto być uczciwym w szkole?
fot. Zadane.pl - Dlaczego nie warto być uczciwym w szkole?
W badaniu przepytano ponad 6,5 tys. polskich uczniów na wszystkich poziomach edukacji. Wyniki umieszczono w raporcie pt. „Uczciwość w szkole”. Projekt badawczy serwisu Zadane.pl dostarcza bardzo cennych i użytecznych informacji na temat potrzeb, preferencji, oczekiwań, ale także satysfakcji uczniów jako podmiotów rynku usług edukacyjnych – komentuje raport dr n. hum. Michał Kaczmarczyk z Fundacji Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. - Może stanowić on wartościowy materiał źródłowy dla osób zarządzających oświatą i decydujących o kierunkach polskiej polityki edukacyjnej.

Badanie zostało przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja 2011 roku za pośrednictwem ankiety internetowej umieszczonej w serwisie Zadane.pl. W analizie uwzględniono odpowiedzi 6595 uczniów wszystkich typów szkół, którzy wypełnili kwestionariusz w całości.


Następny artykuł » zamknij

Transmisja online z TEDxLodz

Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie



RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Czerwiec 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930