Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Tworzenie sklepu internetowego - jaka platformę wybrać?

06-01-2020, 10:51

Pytanie tytułowe jest chyba największym dylematem osób rozpoczynających przygodę z e-commerce. Prawda jest taka że najczęściej odpowiedź na to pytanie przedsiębiorcy odpowiadają sobie sami po kilku latach prowadzenia sklepu internetowego. Odpowiedź na to pytanie jest o tyle trudna że tak jak zmieniają się funkcje systemów e-commerce tak samo zmienia się proces, charakter sprzedaży nowo powstałych firm, które z czasem same uczą się na podstawie zdobywanego doświadczenia handlu w sieci, wypracowując swój indywidualny model sprzedażowy.

sklep internetowy

Pytanie tytułowe jest chyba największym dylematem osób rozpoczynających przygodę z e-commerce. Prawda jest taka że najczęściej odpowiedź na to pytanie przedsiębiorcy odpowiadają sobie sami po kilku latach prowadzenia sklepu internetowego. Odpowiedź na to pytanie jest o tyle trudna że tak jak zmieniają się funkcje systemów e-commerce tak samo zmienia się proces, charakter sprzedaży nowo powstałych firm, które z czasem same uczą się na podstawie zdobywanego doświadczenia handlu w sieci, wypracowując swój indywidualny model sprzedażowy. Czy startując z biznesem można wybrać system, który będzie nam służył przez całą wędrówkę? Niestety nie da się przewidzieć naszej wędrówki oraz zmieniających się technologii na przestrzeni wielu lat. Możemy jednak zwiększyć swoje szanse i wybrać system który najprawdopodobniej będzie najdłużej nam służył i będzie na tyle plastyczny aby dostosowanie go do naszych potrzeb nie kosztowała majątku.

Na co zwrócić uwagę wybierając system na lata? Przede wszystkim na fakt czy sklep internetowy należy do nas czy jedynie go dzierżawimy. Jest wiele firm oferujących dzierżawę sklepu internetowego w oparciu o abonament miesięczny. Ze sklepu możemy korzystać do puki opłacamy abonament. Plusem tego rozwiązania jest cena początkowa. Płacimy co miesiąc niewielką kwotę za to że posiadamy sklep internetowy i mamy gwarancję że będzie działał. Cena miesięczna to jedyny plus sklepu opartego na modelu SaaS - tak w skrócie nazywa się usługa dzierżawy skryptu sklepowego. Życie jednak pokazało że niski koszt może okazać się mrzonką. Po wejściu życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE dyrektywy RODO jedna z polskich firm udostępniająca sklepy internetowe w modelu SaaS żądała od swoich klientów 2000 zł za audyt sklepu internetowego oraz 500 zł miesięcznie za powierzenie przetwarzania danych osobowych. W ciągu jednego roku daje to sumę przewyższającą stworzenie sklepu internetowego przez profesjonalną agencję interaktywną. W Design Cart stworzenie sklepu internetowego zaczyna się od 4900 zł brutto i jest to płata jednorazowa. Powyższe wydarzenie dotyczy jednej dyrektywy. Jaką mamy pewność że w przeciągu kolejnych lat nie powstaną nowe, za które będziemy musieli dodatkowo uiszczać opłaty?

Kolejnym minusem tego typu rozwiązań jest ich plastyczność. Całość jest wsadzona w szyny z których nie można zejść. Całość ma ograniczoną ilość dodatków a agencje interaktywne też niechętnie je tworzą. Mała plastyczność rozwiązania sprawia że nie koniecznie dostosuje się do naszej działalności w niedalekiej przyszłości.

Jak to jest z innym oprogramowaniem? Na rynku istnieją jeszcze rozwiązania Open Source oraz komercyjne i oba przewyższają SaaS o ile te komercyjne udostępniają licencję bez ograniczenia czasowego. W przypadku powyższych rozwiązań otrzymujemy sklep internetowy z plikami. Jeżeli zamawiamy sklep internetowy w agencji interaktywnej otrzymujemy gotowy produkt z funkcjami oraz wyglądem jaki wcześniej ustaliliśmy z agencją. Jedyny dodatkowy koszt to serwer do którego mamy bezpośredni dostęp. W przypadku rozwiązań Open Source mamy dodatkowo dostęp aktualizacji.

Które rozwiązanie jest najbardziej plastyczne? Zdecydowanie najbardziej plastycznym rozwiązaniem omawianym w artykule są sklepy internetowe oparte na systemach Open Source. Systemy te nie mają jednej zalety ale wiele. Po pierwsze mamy dostęp do aktualizacji w tym bezpieczeństwa. A więc nie potrzebujemy żadnej firmy której będziemy płacić jakikolwiek abonament. Sklepy internetowe oparte na Opencart i nieaktualizowane, tworzone siedem lat temu sprzedają dalej i są bezpieczne. Bezpieczeństwo zapewnia szczelne oprogramowanie oraz obsługa hostingu. Dla projektów Open Source powstaje tysiące modułów po to właśnie by każdy mógł sklep internetowy zaopatrzyć w funkcje takie jakich potrzebuje. Większość firm interaktywnych dobrze zna topowe skrypty Open Source do prowadzenia e-commerce. Mając dostęp do plików sklepu internetowego możesz firmie udostępnić kopie sklepu, która z kolei może dla Ciebie wykonać dowolną zmianę. To jest nie możliwe w przypadku oprogramowania SaaS, a cecha ta jest niezbędna do nadania plastyczności e-commerce.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca

              *              





Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E




fot. DALL-E



fot. Freepik



Tematy pokrewne:  

tag sklep internetowytag ecommercetag e-commerce