Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Turystyczne wybory zakupowe internautów w czerwcu i lipcu 2009

14-08-2009, 11:30

W podróż najchętniej wybieramy się parami, wynika z analizy serwisów turystycznych EasyGo.pl, Wakacje.pl i Wypoczynek.pl. W Polsce najchętniej jedziemy nad Bałtyk, zaś z zagranicznych wakacji wybieramy Egipt i Turcję. Według raportu najchętniej wybieramy produkty drogie, ze średnią ceną rezerwacji powyżej 5 tys zł.

Wakacje we dwoje

Jeszcze w 2006, a nawet 2007 roku najchętniej podróżowaliśmy w mini grupach rodzinnych w typowym zespole: rodzice plus dzieci. To jednak już przeszłość. Dziś najwyższy statystycznie skład osobowy rodzimych turystów stanowią pary. W czerwcu i lipcu 2009 blisko 70 proc. klientów portali turystycznych EasyGo.pl i Wakacje.pl stanowiły dwójki. 18 proc. to skład osobowy dwa plus jeden, a 6 proc. dwa plus dwa.

Wakacje za granicą

W omawianym raporcie preferowanym przez Polaków krajem jest Egipt - 23% kupujących we wspomnianych serwisach zdecydowało się w czerwcu i lipcu 2009 na ten kraj. Na drugim miejscu znalazła się Turcja (19%), a Grecja (16%) na trzecim. Z egzotycznych miejsc wybieramy coraz częściej Indonezję i Chiny (19%) oraz Kenię i Tajlandię (13%).

Badani internauci najczęściej wybierali hotele 3-gwiazdkowe (42%), w następnej kolejności wybierano hotele o standardzie 4-gwiazdek (41%). 12% z badanej grupy zdecydowało się na hotele z pięcioma gwiazdkami, a jedynie 5% zadowoliło się hotelami z dwiema gwiazdkami.

Ceny zagranicznych wyjazdów turystycznych

4788 zł to średnia cena rezerwacji dokonywanej w okresie czerwiec-lipiec 2009 we wspomnianych portalach. Dla porównania rok wcześniej, w analogicznym okresie było to 4508 zł. Co ciekawe, statystycznie najchętniej wybieramy produkty drogie, ze średnią ceną rezerwacji powyżej 5 tys zł. Takich w omawianym okresie było aż 32 proc. Zaraz za nimi znalazły się oferty z promocji typu last minute ze średnią ceną w przedziale 3-4 tys zł (25%), a propozycje z tzw. średniej półki cenowej 4-5 tys zł wybrało 21% internautów.

Spontaniczne rezerwacje turystyczne

Sposób dokonywania rezerwacji wydaje się w tym sezonie dość prosty. Obowiązujący mechanizm to: dziś zakupy - jutro, pojutrze wylot. Aż 23 proc. rezerwujących wyjazdy w omawianym okresie wybrało podróże jeszcze w czerwcu, a 48 proc. w lipcu. Rezerwacje z wylotem w sierpniu wybrało 22 proc, a walory ciepłego września doceniło 6 proc. kupujących.

Biura podróży i transport

W tegoroczne wakacje internauci zaufali biurom z polskim kapitałem. W zestawieniu na 5 badanych biur podróży,3 z nich były polskie: Itaka, Triada, Rainbow Tours.

W opisywanym dwumiesięcznym okresie preferowaną formą transportu był samolot, bo aż 91% turystów wybrało oferty lotnicze. Z kolei 6% postanowiło podróżować własnym środkiem lokomocji, zaś 3% zdecydowało się na podróż autokarem.

Rezydenci oraz zgodność oferty

Dla większości naszych rodaków praca rezydenta jest jednym z najbardziej kluczowych elementów w całościowej ocenie danego biura podróży. W czerwcu i lipcu najwyższe uznanie ze strony klientów przypadło pracownikom Easy Travel. Zadowoleni klienci przyznali im 4,5 pkt na 5 możliwych do uzyskania. Poniżej TOP 5 z najlepszymi ocenami rezydentów:

1. Easy Travel – 4,5 pkt,
2. Ecco Holiday - 4,4 pkt,
3. Rainbow Tours - 4,4 pkt,
4. TUI – 4,1 pkt,
5. Sun&Fun – 3,9 pkt.

Zdaniem osób kupujących oferty wyjazdowe w internecie największą zgodność oferty katalogowej z faktyczną sytuacją na miejscu wypoczynku wykazało także biuro Easy Travel, zdobywając w tej kategorii 4,6 pkt na 5 możliwych do uzyskania.

1. Easy Travel – 4,6 pkt,
2. Ecco Holiday – 4,5 pkt,
3. Rainbow Tours – 4,4 pkt,
4. Selectours - 4,2 pkt,
5. TUI – 4,1 pkt.

Wyżywienie na wakacjach za granicą

58 proc. wszystkich dokonywanych w analizowanym okresie rezerwacji zawierało opcję żywieniową All Inclusive. Blisko połowa mniej, bo tylko 28 proc. kupujących, wybrało pakiet śniadań i obiadokolacji (HB), a bez wykupionego wyżywienia (OV) na urlop zdecydowało się wyjechać 6 proc. klientów. Opcję wykupienia samych śniadań (BB) wybrało 6 proc. kupujących. 8 proc. wybrało inne formy żywieniowe.

Wakacje w Polsce

Serwis Wypoczynek.pl zbadał preferencje internautów na polskim rynku turystycznym. W omawianym okresie wzrosła sprzedaż oferty zorganizowanej. Tylko w czerwcu i lipcu wakacje w rodzimych ośrodkach wczasowych i wypoczynkowych kupiło aż 55 proc. klientów więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. 

Z obserwacji wynika, iż w czasie czerwca i lipca br. dużym zainteresowaniem cieszyły się oferty pobytu nad Bałtykiem. W ofercie krajowej polscy turyści najchętniej wybierali oferty wypoczynkowe (43% ogółu ofert), w których średnia cena rezerwacji wyniosła 1950 zł. Hotele i pensjonaty cieszyły się popularnością 32% klientów. Średnia cena rezerwacji w tym segmencie wyniosła 2505 zł. Sprzedaż oferty dla młodzieży stanowiła 13% ogólnej oferty krajowej, ze średnią ceną rezerwacji 1050 zł.  Obiekty SPA & Wellness przyciągnęły 12 proc. internautów, a średnia cena wyniosła 625 zł (głównie oferty weekendowe)

Turystyka okiem eksperta

- Przez ostatnie miesiące cała zainteresowana tematem Polska jak mantrę powtarzała zdanie: To będzie rok oferty last minute. Co ciekawe, powtarzali ją także branżowi gracze. I jaki mamy tego efekt? 75 proc. rezerwacji w analizowanym okresie to sprzedaż typu last minute - mówi Magdalena Krzywosińska, dyrektor promocji w portalach turystycznych EasyGo.pl i Wakacje.pl.

Zdaniem Magdaleny Krzywosińskiej nie warto czekać do ostatniej chwili z planowaniem wyjazdów wakacyjnych. Brak miejsc w samolotach, brak miejsc w hotelach, oferty droższe niż kupione np. w maju powinny być skutecznymi argumentami, uważa ekspert.

- Jeżeli chcemy spokojnie i w rozsądnej cenie spędzać wakacje, uczmy się kupować z wyprzedzeniem. Planować swoje wakacje. Jeżeli ktoś czeka na wrześniowe promocje last minute, to rekomendujemy kupić ofertę już dziś. Jeżeli ktoś będzie planował wylot w kierunkach egzotycznych lub wyjazd na narty, to najbliższe tygodnie mogą okazać się najlepszym okresem na zakup takiej oferty - podsumowuje raport Magdalena Krzywosińska.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. HONOR








fot. Freepik



fot. ING


Tematy pokrewne:  

tag wakacjetag urloptag turystykatag raportytag badania