TP sama obniża koszty dostępu do "ostatniej mili"

20-11-2008, 08:18

Okazuje się, że TP może iść na rękę konkurentom. Telekom podpisał umowę dotyczącą uwolnienia pętli lokalnej (LLU) z operatorem internetowym CETI na warunkach o wiele korzystniejszych, niż wymaga tego oferta ramowa określona przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Dominujący operator chce pokazać, że opłaca się inwestować w LLU.

Uwolnienie lokalnej pętli abonenckiej (LLU) polega na przejęciu przez innego operatora tzw. "ostatniej mili", tj. łącza pomiędzy urządzeniami sieciowymi TP a mieszkaniem abonenta. Dzięki temu operator może świadczyć usługi głosowe i dostępu do internetu.

W Polsce niewielu konkurentów TP korzysta z LLU. Dzieje się tak, ponieważ stawka za LLU jest stosunkowo wysoka. Konkurenci TP wolą korzystać z hurtowej sprzedaży abonamentu telefonicznego (tzw. WLR) oraz hurtowej sprzedaży szerokopasmowego dostępu do internetu (tzw. BSA). Obecnie jedynie Netia ma poważne plany związane z LLU i zainwestowała w rozwój tej usługi

TP chce jednak pokazać, że warto dogadywać się z nią w sprawie "ostatniej mili". Wyzwanie takie podjął operator internetowy CETI. Za uruchomienie usługi na jednym, aktywnym łączu zapłaci on o 70% mniej, niż przewiduje cennik oferty ramowej UKE.

- Umowa z CETI pokazuje, że to nie sztywne regulacje, ale normalne rozmowy biznesowe rozwijają polski rynek telekomunikacyjny (...). TP wprowadziła model kosztowy, oferujący niższe koszty LLU niż te wynikające z oferty ramowej wprowadzonej przez regulatora. To już spowodowało wzrost zainteresowania operatorów usługą LLU - mówi Jarosław Starczewski, Dyrektor Pionu Klientów-Operatorów TP.

Przy okazji podpisania umowy TP podkreśliła, że najistotniejszą barierą dla rozwoju LLU w Polsce jest niekorzystna proporcja cen usług hurtowych: WLR i BSA w stosunku do LLU. W krajach, gdzie LLU szybko się rozwija, ceny tej usługi kształtują się znacznie poniżej kosztów ofert odsprzedażowych (np. WLR). W Polsce jest inaczej.

TP twierdzi, że od dawna sygnalizowała regulatorowi potrzebę podwyższenia zaniżonych cen WLR i BSA oraz obniżenia LLU. Regulator nie odniósł się do tych propozycji, więc TP wprowadziła nowy, wynikający z kalkulacji kosztów model cenowy usługi LLU. Poza CETI nowa oferta została zaaprobowana również przez AB SPACE COMMUNICATIONS oraz firmę Kompex.

Porównanie cen z decyzji UKE z modelem kosztowym TP na 2008 rok
fot. - Porównanie cen z decyzji UKE z modelem kosztowym TP na 2008 rok

Porównanie cen z decyzji UKE z modelem kosztowym TP na 2008 rok znajduje się w tabelce obok (pierwsza tabela zawiera opłaty jednorazowe, druga - opłaty abonamentowe).

Telekomunikacja Polska do 15 listopada 2008 roku udostępniła operatorom już 180 sal kolokacyjnych, dzięki którym mają oni potencjalny dostęp do 2,3 mln linii abonenckich. Na implementację usługi LLU narodowy operator wyda do końca 2008 roku ponad 59 mln złotych.


Źródło: Telekomunikacja Polska
  
znajdź w serwisie



RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Grudzień 2018»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2018 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.