TP SA: Zysk netto wyższy o 206,2 proc.

27-07-2011, 19:57

Mimo niższych przychodów firmie udało się osiągnąć trzykrotnie wyższy zysk netto niż rok wcześniej. Telefonia komórkowa skromnie do przodu, stacjonarna dalej w odwrocie, internet ponownie na plusie, a telewizja ostro do przodu.

Grupa TP, największy operator telekomunikacyjny nad Wisłą, opublikowała wyniki finansowe za drugi kwartał 2011 roku oraz za pierwsze półrocze.

WYNIKI ZBIORCZE

Przychody w okresie kwiecień-czerwiec wyniosły 3,79 mld zł i były o 4,9 proc. niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego oraz o 1,6 proc. wyższe niż w pierwszym kwartale br. W całym półroczu firma osiągnęła przychody w wysokości 7,52 mld zł, co oznacza spadek o 4,3 proc. rok do roku.

Zysk netto w drugim kwartale ukształtował się na poziomie 995 mln zł, co oznacza wzrost aż o 206,2 proc. rok do roku. W pierwszym półroczu zysk wyniósł 1,18 mld zł wobec 610 mln zł rok wcześniej. Wzrost jest na poziomie 94,1 proc. Telekomunikacja Polska zawiązała ponadto rezerwę w wysokości 458 mln zł na poczet ewentualnej kary, jaką będzie musiała zapłacić na rzecz Komisji Europejskiej.

W ciągu roku zmalało zatrudnienie w Grupie - z 26.285 do 24.339 osób. Przy czym warto zauważyć, że mocno spadła liczba pracowników sieci Orange - z 4.057 do 2.578. W przypadku telefonii stacjonarnej jest on mniejszy - 21.761 wobec 22.228 rok wcześniej. Znalazło to odzwierciedlenie w kosztach wynagrodzeń - w Q210 wyniosły one 566 mln zł, podczas gdy w Q211 - 531 mln zł.

TELEFONIA KOMÓRKOWA

W okresie kwiecień-czerwiec przychody PTK Centertel wyniosły 1,97 mld zł i były o 0,9 proc. wyższe niż rok wcześniej oraz o 6,0 proc. wyższe niż w poprzednim kwartale. Całe półrocze operator zamknął z przychodami o 1,5 proc. wyższymi (3,82 mld zł) niż analogiczny okres roku poprzedniego. Na koniec drugiego kwartału w sieci Orange zarejestrowanych było 14,54 mln klientów, o 3,6 proc. więcej niż rok wcześniej:

  • 6,97 mln klientów post-paid (+2,6 proc.),
  • 7,57 mln klientów pre-paid (+4,6 proc.).

Z kolei do 645 tys., czyli o 49,1 proc., wzrosła liczba klientów mobilnego internetu.

Łączna liczba działających w sieci smartfonów wyniosła 1,8 mln, a w drugim kwartale stanowiły one 28 proc. telefonów sprzedanych klientom post-paid. Znalazło to odzwierciedlenie w średnim przychodzie (ARPU) z usług przesyłu danych - wzrósł on o 29 proc. Grupa TP podkreśla, że rósł ruch w sieci, co sprawiło, że wskaźnik ARPU pozostał odporny na presję cenową.

Negatywny wpływ na przychody telekomu miała decyzja Urzędu Komunikacji Elektronicznej o obniżce stawki MTR z 15 do 8 groszy na rynku krótkich wiadomości tekstowych.

Wskaźnik ARPU wyniósł łącznie 41,1 zł wobec 39,4 zł w Q111 oraz 43,6 zł w Q210, przy czym:

  • dla usług post-paid wyniósł 66,1 zł wobec odpowiednio 62,7 oraz 69,0 zł,
  • dla usług pre-paid wyniósł z kolei 18,0 zł wobec odpowiednio 17,5 i 19,7 zł.

Ilościowy udział sieci Orange spadł w ciągu roku z 30,7 do 29,9 proc., a pod względem przychodów z 31,5 do 30,8 proc. Wskaźnik penetracji rynku wzrósł z kolei z 119,8 do 127,4 proc.

TELEFONIA STACJONARNA

W tym segmencie kontynuowane były trendy widoczne od kilku lat. Przychody Telekomunikacji Polskiej wyniosły 2,10 mld zł i były o 8,3 proc. niższe niż rok temu. W pierwszej połowie wyniosły z kolei 4,23 mld zł, czyli o 8,0 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2010 roku. Głównym czynnikiem był spadek liczby łączy stacjonarnych aż o 11 proc. rok do roku - na koniec czerwca działało 6,00 mln linii. Spadek był jednak niższy niż w poprzednich okresach - 160 tys. wobec 182 tys. w Q111 i 207 tys. w Q210.

Odbicie widać za to w segmencie internetu szerokopasmowego. Liczba klientów wzrosła o 2,2 proc. rok do roku, osiągając poziom 2,31 mln. Firma miała 21-proc. udział w liczbie przyłączeń netto wobec 10 proc. w poprzednim kwartale. Liczba klientów usług telewizyjnych wzrosła z kolei o 30,8 proc., do 592 tys.

Sonda
Korzystasz z usług Grupy TP?
  • tak, z jednej
  • tak, z dwóch
  • tak, z przynajmniej trzech
  • z żadnej
wyniki  komentarze

Wskaźnik ARPU wyniósł 47,3 zł wobec 48,8 zł w poprzednim kwartale oraz 49,9 zł w drugim kwartale roku ubiegłego.

TP szacuje, że jej udział w rynku detalicznym wyniósł 61,2 proc. w przypadku liczby linii oraz 67,2 proc. w przypadku przychodów. Rok temu wskaźniki te wynosiły odpowiednio 66,2 oraz 70,1 proc.

W przypadku liczby łączy szerokopasmowych Telekomunikacja Polska ma udział na poziomie 34,6 proc. (rok temu 36,1 proc.), natomiast biorąc pod uwagę wartość rynku to jej udział wynosi 41,4 wobec 45,4 proc. rok wcześniej.


Źródło: Grupa TP
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Lipiec 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031