Teleaudio: trzeba informować o cenie SMS-a Premium

21-08-2008, 09:01

Firma DT Software, która w nieuczciwy sposób informowała o cenach swoich usług, została wezwana do zmiany praktyk przez firmę dostarczającą dla niej usługę Premium SMS. Okazuje się więc, że dostawcy usług pobierający opłaty za pomocą SMS-ów mają obowiązek uczciwego informowania o cenie.

O nieuczciwych praktykach DT Software pisaliśmy w Dzienniku Internautów trzykrotnie. Za każdym razem chodziło o usługi tej firmy, w przypadku których użytkownik był zachęcany do wysłania SMS-a. Przy zachęcie widniała cena 1 zł, ale po przeczytaniu regulaminu okazywało się, że SMS kosztuje w rzeczywistości 9 zł plus VAT. Pierwsza publikacja opisująca te praktyki dotyczyła strony IQPolska.pl, druga programu GoD, a trzecia gry VS Online.

DT Software nie czuje winy

Już po pierwszej publikacji z Dziennikiem Internautów kontaktował się mężczyzna związany ze stroną IQPolska.pl (nie chciał podać nazwiska i dzwonił z numeru zastrzeżonego). Za każdym razem twierdził, że działania firmy DT Software są w pełni uczciwe. W e-mailach oraz we wczorajszej rozmowie telefonicznej stwierdził nawet, że działania te są w pełni zgodne z prawem, a firma korzystająca z płatności Premium SMS nie musi uczciwie podawać ceny SMS-a. Jeden z jego listów Dziennik Internautów opublikował i można się z nim zapoznać w tekście pt. DT Software nadal wprowadza w błąd.

Przedstawiciel DT Software twierdził też, że rozmawiał z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i uzyskał od niego potwierdzenie zgodności działań jego firmy z obowiązującym prawem. Biuro prasowe UOKiK nie potwierdziło jedak tego faktu.

Jest obowiązek informowania o cenie

Przejdźmy do rzeczy najważniejszej – czy firma korzystająca z płatności Premium SMS może bezkarnie wprowadzać w błąd? Maciej Chmielowski z UOKiK odpowiada krótko:

- Przedsiębiorcy oferujący usługę po wysłaniu SMS-a o podwyższonej opłacie mają obowiązek poinformować o pełnej opłacie za wysłanie wiadomości. Niedozwoloną praktyką jest prezentowanie informacji wprowadzającej w błąd - np. sugerowanie innej ceny usługi - mówił przedstawiciel UOKiK

Ten komentarz wydaje się wszystko wyczerpywać lecz jest jedno "ale". Firma DT Software wprowadzała w błąd, ale trzeba przyznać, że w regulaminie dało się znaleźć informacje o prawdziwej cenie usługi. Teoretycznie użytkownik powinien ten regulamin przeczytać. To jednak wcale nie stanowi dla DT Software usprawiedliwienia. Firma ta musi spełniać nie tylko obowiązki wynikające z prawa, ale również obowiązki zawarte w umowie z firmą, która wydzierżawiła jej numer SMS o podwyższonej opłacie 79xxx.

Wcześniej dzięki pomocy UKE ustaliliśmy, że numer 79880 należący do DT Software został zgłoszony przez firmę Teleaudio Sp. z o.o. Zwróciliśmy się do tej firmy z pytaniem o to, czy ich klient zobowiązany jest do uczciwego informowania o cenie.

Pracownicy Teleaudio przede wszystkim podkreślili, że to nie Teleaudio, ale firma będąca jej partnerem wydzierżawiła numer 79880 firmie DT Software. Sama firma Teleaudio wymaga jednak uczciwego informowania klientów o cenie SMS-a.

- Teleaudio wymaga od wszystkich swoich Partnerów podawania wraz z numerem usługi ceny za jednostkę rozliczeniową połączenia (ze wskazaniem ceny netto i brutto). Znajduje to odzwierciedlenie w stosownych postanowieniach umownych – powiedziała Dziennikowi Internautów Anna Krasuska, Kierownik Działu Usług Premium Rate w Teleaudio - Jednocześnie nadmieniam, iż wezwaliśmy naszego Partnera, któremu dzierżawimy numer 79880 do kontaktu ze spółką DT Software w celu dostosowania promocji serwisu wg. w/w zasad. W dniu dzisiejszym nasz Partner poinformował nas, ze DT Software dokona korekty promocji usługi na numerze 79880.

To dobra wiadomość, ale jeszcze nie całkowity koniec sprawy. Trzeba przyjrzeć się dalszym działaniom DT Software i ustalić, czy interwencja firmy Teleaudio przyniosła skutek. Poza tym firmę DT Software czeka jeszcze kontrola UKE. Niewykluczone jest postępowanie UOKiK, jeśli w tej sprawie zostanie złożony odpowiedni wniosek.


Następny artykuł » zamknij

Źródło: DI24.pl
Wszystkie Listy czytelników kierowane do DI są czytane przez redaktorów. Niektóre pytania / prośby do redakcji mogą dotyczyć szerszego grona internautów, wymagać wypowiedzi ekspertów lub zainteresowanych stron, wówczas traktowane są jako tematy interwencyjne. Wszelkie sprawy, którymi Waszym zdaniem powinniśmy się zająć prosimy kierować na adres: interwencje@di.com.pl

Warto przeczytać:

      
    znajdź w serwisie


    RSS - Wywiad
    Wywiad  
    RSS - Interwencje
    RSS - Porady
    Porady  
    RSS - Listy
    Listy  
    « Marzec 2021»
    PoWtŚrCzwPtSbNd
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031