Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Taksówkarz jako cyfrowy przedsiębiorca

04-10-2018, 23:58

91% kierowców taksówek zgodnie przyznaje, że aplikacja jest o wiele wygodniejszym narzędziem do przyjmowania zleceń, niż radiotaxi – potwierdzają wyniki raportu pt. „Taksówkarz – cyfrowy przedsiębiorca”. Jednocześnie, cyfrowi taksówkarze są świadomi negatywnego wpływu nieuczciwej konkurencji na rynek taxi, a także konieczności zmian w prawie transportowym, czego dadzą wyraz już 18 października podczas strajku w Warszawie.

Raport mytaxi i ośrodka badawczego DELab z Uniwersytetu Warszawskiego, dotyczy kierowców, którzy są uczestnikami platformizacji rynku taksówkarskiego i korzystają z aplikacji mobilnych pozwalających im na samodzielne przyjmowanie zleceń i realizację płatności bezgotówkowych.

Wyniki potwierdziły, że cyfrowi taksówkarze stanowią wyróżniającą się część grupy zawodowej, do której przynależą. Cechuje ich otwartość na innowacje, przedsiębiorczość, elastyczność, z zachowaniem dbałości o bezpieczeństwo i uczciwą konkurencję. 

Pozytywny stosunek do innowacji 

Zdaniem badanych taksówkarzy, platformizacja rynku wiąże się̨ z niezaprzeczalnymi korzyściami zarówno dla nich samych, jak i dla pasażerów:

  • 97% przyznaje, że elastyczne godziny pracy, jakie daje im aplikacja, są dla nich ważne,
  • 92% jest zdania, że aplikacje zmieniają wizerunek branży i przekonują nowych pasażerów do korzystania z taksówek,
  • 54% używa kilku aplikacji jednocześnie, wybierając najkorzystniejsze zlecenie. 

Cyfrowi taksówkarze postrzegają siebie jako mikro-przedsiębiorców i doceniają̨ elastyczność w zakresie prowadzenia własnej działalności, którą oferuje im nowy model biznesowy oparty na platformie. Zwłaszcza, że praca na taksówce jest dla nich nierzadko dodatkowym źródłem dochodu.

Równe warunki gry 

Dostrzegając korzyści z platformizacji rynku, kierowcy taksówek bardzo krytycznie oceniają̨ zjawisko związane z funkcjonowaniem tych platform, które współpracują z kierowcami bez licencji taxi. Kierowcy podkreślają̨ fakt, że problem powstałej nierówności na rynku nie został w odpowiedni sposób zaadresowany przez ustawodawcę̨:

  • 99% kierowców jest zdania, że rząd powinien zadbać o zachowanie uczciwej konkurencji na rynku przewozów osobowych,
  • 97% twierdzi, że rząd nie robi zbyt wiele w tym kierunku,
  • 94% wyznaje, że praca na taksówce staje się coraz mniej opłacalna ze względu na wzrost nieuczciwej konkurencji.

Niezbędne jest więc przejęcie inicjatywy przez ustawodawcę̨ i stworzenie ram prawnych, które z jednej strony uwzględniałyby innowacje technologiczne i ich wpływ na wykonywanie zawodu taksówkarza, z drugiej – chroniły pasażerów przed niebezpieczeństwami wynikającymi ze świadczenia usług przewozu w niekontrolowany sposób. 

Źródło: mytaxi


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *