Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Sprzęt kupiony na firmę miał wadę, sklep odmawia reklamacji. Co na to prawnik?

Beata Marek, Cyberlaw 08-06-2015, 14:58

Przedsiębiorca na zakupach nie jest chroniony tak jak konsument. Co może zrobić, jeśli sklep sprzedał mu wadliwy sprzęt? Odpowiedzi na to pytanie udziela prawniczka Beata Marek.

List Czytelniczki:

Kupiliśmy na firmę przez internet telewizor (robimy konferencje, na których wyświetlane są filmy reklamowe/instruktażowe). Nie dostaliśmy faktury.

Telewizor przyjechał niedziałający, natomiast opakowanie było nienaruszone (nie mieliśmy podstaw bezpośredniej i natychmiastowej reklamacji u kuriera).

Telewizor zgodnie z zaleceniami producenta najpierw bez podłączania postawiliśmy na podstawce, dopiero później włączyliśmy i zobaczyliśmy, że monitor nic nie wyświetla, czyli jest uszkodzony.

Jeszcze tego samego dnia wysłaliśmy mailem prośbę o reklamację. Następnego dnia zadzwoniłam żeby zgłosić reklamację, Pani ją przyjęła i wezwała kuriera po odbiór. Kolejnego dnia kurier go odebrał.

Wczoraj Pani zadzwoniła krzycząc, że telewizor ma uszkodzenie mechaniczne, że reklamacji nie przyjmują i że mamy go sobie odebrać.

Jak go nie odbierzemy w ciągu 30 dni to go zutylizują.

Naprawdę nie wiem co mam robić, telewizor oddaliśmy dokładnie w takim stanie jak go dostaliśmy. Czy mamy jakiekolwiek podstawy prawne żeby odzyskać pieniądze?

Dziękuję za pytanie. Przyjrzyjmy się tematowi w punktach:

1. Sprzedający ma obowiązek wydać dokument sprzedaży. W tym przypadku powinna zostać wystawiona i doręczona faktura VAT. W przypadku e-sklepów faktura VAT może być wysłana mailem (w regulaminie musi jednak pojawić się adnotacja o zgodzie Kupującego/Klienta na otrzymanie faktury VAT) lub dodatkowo wysłana w formie pisemnej razem z towarem. Jeżeli Sprzedajacy nie wystawi faktury VAT za wykonanie świadczenia, wystawi ją w sposób wadliwy albo odmawia wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych (art. 62 §1 Kodeksu Karnego Skarbowego).

2. W przypadku zakupu takiego sprzętu jak telewizor powinna zostać wydana karta gwarancyjna przez Sprzedajacego. Jeżeli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy.

3. Niezależnie jednak od gwarancji Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy chyba, że rękojmia ta jest ograniczona albo wyłączona (w przypadku przedsiębiorców jest to możliwe zgodnie z Art. 558. § 1 Kodeksu Cywilnego).

4. Jeżeli towar został zakupiony jako nowy (proszę uważać bo są sklepy, które oferują sprzedaż sprzętu używanego albo uszkodzonego jednak w takich wypadkach są zobowiązane dokładnie oznaczać towar taką informacją) w opakowaniu nie miał oznak zniszczenia, nie jest wyłączona rękojmia za wady, a po odpakowaniu i poprawnym uruchomieniu – zgodnym z zaleceniami Sprzedającego - nie działa prawidłowo to Kupujący ma podstawę prawną do reklamowania towaru i powinien zrobić to niezwłocznie (zawiadomienie o wadzie).

5. Zgodnie z Art. 561. § 1 Kodeksu Cywilnego jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, Kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady (reklamacja). Sprzedający jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla Kupującego. Zgodnie z Art. 563. § 1 Kodeksu Cywilnego przy sprzedaży między przedsiębiorcami Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie sprawdzi działania urządzenia i nie zawiadomi niezwłocznie Sprzedającego o wadzie, a w przypadku gdy wada wyjdzie na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomi Sprzedającego niezwłocznie po jej stwierdzeniu.

6. Z przedstawionych informacji wynika, że telewizor został prawidłowo reklamowany, ale Sprzedajacy reklamacji nie uznał tłumacząc, że wada została spowodowana na skutek uszkodzenia mechanicznego. W przypadku odmowy reklamacji Sklep powinien przesłać jednak uzasadnienie odmowy reklamacji. Niestety przedsiębiorcy będący Kupującym są w gorszej sytuacji niż konsumenci gdyż Sprzedający może odmówić zadośćuczynienia żądaniu Kupującego, jeżeli:

  • doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez Kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów,
  • koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.

7.Na chwilę obecną Sklep nie wystawił faktury z tytułu sprzedaży, reklamacji i nie przesłał uzasadnienia odmowy reklamacji. Kupujący może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy i domagać się zwrotu zapłaconej kwoty. Oświadczenie powinien złożyć w formie pisemnej z zastrzeżeniem skierowania sprawy na drogą sądową. W przypadku braku reakcji ze strony Sklepu Kupujący może skierować sprawę do sądu w drodze powództwa cywilnego.  

Beata MarekBeata Marek

Beata jest prawnikiem i właścicielem Cyberlaw. Na co dzień łączy biznes z prawem i bezpieczeństwem teleinformatycznym. Uwielbia pracę w interdyscyplinarnych zespołach i atmosferę startupów. Specjalizuje się w prawie nowych technologii.

www.cyberlaw.pl

Co wolno, czego nie wolno w internecie? Jeśli masz wątpliwości lub po prostu nie wiesz, wyślij nam swoje pytania pod adres redakcja@di24.pl


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *