Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Sprzedaż tabletów spadła po raz pierwszy od 2010 roku

03-02-2015, 14:09

Od dawna się mówi, że rynek tabletów zwolnił, ale po raz pierwszy zaobserwowano spadek sprzedaży tych urządzeń w ostatnim kwartale roku. Pytanie brzmi, czy jest to wina słabych ofert, czy może efekt odradzającego się rynku PC-tów?

Dziennik Internautów już w połowie ubiegłego roku odnotował, że rynek tabletów jakby gaśnie. Nie można było jednak podeprzeć tej tezy danymi na temat sprzedaży tabletów na całym świecie... aż do teraz. 

Tablety: spadek sprzedaży w IV kwartale

Firma IDC wczoraj opublikowała swoje oszacowania na temat sprzedaży tabletów. Po raz pierwszy od 2010 roku (czyli od pojawienia się iPada) IDC zaobserwowała kwartalny spadek sprzedaży tych urządzeń. W czwartym kwartale 2014 roku sprzedano 76,1 mln tabletów, a więc 3,2% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Trzeba tu zaznaczyć, że w całym roku 2014 sprzedaż tabletów była o 4,4% większa niż rok wcześniej (sprzedano 229,6 mln tych urządzeń). Niemniej zaobserwowanie spadku w ostatnim kwartale roku świadczy o tym, że zainteresowanie tabletami maleje. 

Jak wiadomo, czołowi producenci na rynku tabletów to Apple i Samsung. Firma Apple w roku 2014 sprzedała 63,4 mln tabletów, czyli mniej niż w 2013 roku (74,3 mln). Apple miała w tym roku również mniejszy udział w rynku. Samsung sprzedał w 2014 roku 40,2 mln urządzeń, a więc radził sobie nieco lepiej niż rok wcześniej, gdy sprzedał 39,7 mln tabletów.

Firma Lenovo może się pochwalić największym wzrostem sprzedaży (aż o 43,5%), ale jednak zajmuje ona 4 miejsce na liście czołowych producentów i ma niecałe 5% rynku. Tabela poniżej zawiera podsumowanie tych danych. 

Producenci tabletów - top 5

Pytanie brzmi, skąd się biorą te wszystkie spadki?

Skąd te spadki?

Już wcześniej analitycy sugerowali, że na rynku tabletów po prostu mało się dzieje. Brakuje innowacji. Ludzie nie mają powodów, by kupować nowe urządzenia. Nawet gdy ostatnio firma Apple odświeżała iPada, zmiany były raczej kosmetyczne. 

Jest też inna możliwość. Ludzie już zakosztowali zabaw z tabletami i mogli dojść do wniosku, że do pewnych rzeczy jednak przydają się komputery PC. Inna rzecz, że PC-ty też od czasu do czasu trzeba zmienić. Już w zeszłym roku zaobserwowano zahamowanie spadku sprzedaży PC-tów, zwłaszcza na rynkach rozwiniętych. 

Sonda
Które z wymienionych urządzeń jest - Twoim zdaniem - lepszą inwestycją?
  • dobry tablet
  • dobry PC
  • naprawdę trudno powiedzieć
wyniki  komentarze

20 stycznia firma IDC publikowała również dane dotyczące PC-tów w obszarze EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Tutaj sprzedaż PC-tów osiągnęła 22,5 mln urządzeń w czwartym kwartale ubiegłego roku. To oznaczało wzrost o 2%. Da się zaobserwować, że niektórzy producenci PC-tów notują wyraźny wzrost sprzedaży. Nawet firma Apple w publikowanych ostatnio wynikach wskazuje na spadki sprzedaży iPadów, podczas gdy sprzedaż komputerów Mac ciągle rośnie. 

Chyba błędem byłoby analizowanie sprzedaży tabletów w oderwaniu od rynku PC-tów. To oczywiście dwie różne kategorie urządzeń, ale jednak są to urządzenia do podobnych czynności. PC nie zastąpi smartfona i smartfon PC-ta, ale w wielu sytuacjach tablet i PC można traktować jako zamienniki. Mobilna rewolucja zachwiała rynkiem PC-tów, tworząc dla nich nowego rywala. Ten rywal zdobywał rynek, bo do pewnego czasu był nowością. Powoli jednak docieramy do punktu, gdy decyzje o zakupie tabletu lub PC-ta będą przez konsumentów podejmowane w oparciu o inne kryteria niż dotychczas. 


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *