Sprawdź wiarygodność e-sklepu w 6 krokach

Katarzyna Słupek 24-11-2016, 07:56

Co roku w okresie bożonarodzeniowym wielu konsumentów dokonuje zakupów w sieci. Jak nie dać się oszukać internetowemu sprzedawcy i w sześciu, szybkich, prostych krokach zweryfikować jego wiarygodność podpowiada Europejskie Centrum Konsumenckie.

Sprawdź wiarygodność e-sklepu w 6 krokach:

Krok 1. Ogólny wygląd strony internetowej Wszelkie błędy stylistyczne, ortograficzne, a także dysproporcje w rozkładzie treści powinny wzbudzić twoje podejrzenia. Pamiętaj jednak, że nieuczciwi przedsiębiorcy chcąc oszukać kupującego bardzo często starają się odtworzyć oryginalną stronę danego przedsiębiorcy, dlatego otrzymując e-maile handlowe dotyczące zakupów w danym e-sklepie nie wchodź na stronę przedsiębiorcy korzystając z linka w e-mailu, a samodzielnie wpisz nazwę danego sklepu w wyszukiwarce internetowej.

Krok 2. Dane kontaktowe W zakładce kontakt sprzedawca powinien podać swoje podstawowe dane: nazwę, adres siedziby firmy (nie skrytki pocztowej), numer telefonu i adres poczty elektronicznej. Jeżeli nie możesz odnaleźć informacji na stronie przedsiębiorcy lub dane znajdują się w trudno dostępnym miejscu, może to oznaczać, że przedsiębiorca świadomie utrudnia do nich dostęp bądź w ogóle nie istnieją. 

Krok 3. Regulamin Błędne jest myślenie, że skoro witryna sklepu jest prowadzona po polsku, został podany polski adres, to masz do czynienia z polską firmą. Dlatego kolejnym krokiem musi być odnalezienie regulaminu, w którym powinny znajdować się dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki.

Krok 4. Prawa konsumenta W regulaminie powinny zaleźć się też informacje
o podstawowych prawach konsumenta - prawie do odstąpienia od umowy, prawie do rękojmi (w UE funkcjonuje jako niezgodność towaru z umową) oraz o 2-letnim terminie na reklamację. Jeżeli sprzedawca nie jest świadomy praw przysługujących konsumentowi, należy rozważyć zakupy na jego stronie.

Krok 5. Sposób płatności Unikaj zakupów na stronach, w których jedyną opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy lub wpłata na konto osoby prywatnej – możesz z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że nie jest to sklep godny zaufania. Najbezpieczniejszym sposobem płacenia w Internecie są karty kredytowe dające możliwość przelewu zwrotnego (ang. Chargeback). Jeżeli płacisz kartą możesz zażądać zwrotu, gdy: produkt nie został dostarczony, sprzedawca żąda wyższej ceny niż pierwotnie wskazał lub pieniądze zostały wycofane z konta bez Twojej zgody. Dokonując płatności, koniecznie sprawdź możliwość skorzystania z bezpiecznych form płatności. Przed adresem internetowym strony e-sklepu musi pojawić się zielony pasek i protokół https:// a także symbol zamkniętej kłódki.

Krok 6. Cena - zbyt tani, żeby mógł okazać się prawdziwy Rażąco niska cena powinna wzbudzić wątpliwości np. co do autentyczności bądź stanu technicznego towaru. Kusząca oferta telefonu w cenie 300 zł, gdy jego wartość rynkowa wynosi ok. 1000 zł może być próbą oszustwa, a nie wyjątkową promocją świąteczną. 

 

Zobacz także:

Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży.

Książka zdradza tajemnicę dotyczącą tego, w jaki sposób i dlaczego mózg kupuje. Czerpie ona ze źródła najnowszej wiedzy neurobiologicznej i zawiera praktyczne wskazówki dla przedstawicieli świata biznesu, specjalistów ds. marketingu, projektantów, twórców stron internetowych, copywriterów i grafików. *

Jeżeli wykonałeś wszystkie z ww. kroków i wygląda na to, że przedsiębiorca sumiennie podchodzi do swoich obowiązków, jednak pomimo to chcesz mieć większą pewność - koniecznie sprawdź opinie o danym przedsiębiorcy na portalach społecznościowych bądź na forach internetowych. Warto również skorzystać z krajowych rejestrów gospodarczych. Pamiętaj, im więcej informacji zbierzesz o przedsiębiorcy, tym będziesz miał większą pewność, że Twoje zakupy dotrą na święta.  

Ponadto Europejskie Centrum Konsumenckie 8 grudnia br. organizuje wykład otwarty pt.: „Zrób sobie prezent na święta – poznaj prawa konsumenta”. Wszyscy zainteresowani zaproszeni są do Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct przy ul. Smolnej 4 w Warszawie. Start o godz. 16.00. Rejestracja pod adresem: wyklady_europejskie@um.warszawa.pl

 

Autor: Katarzyna Słupek, ECK

 

*  Linki afiliacyjne. Kupując książki poprzez te linki wspierasz funkcjonowanie redakcji Dziennika Internautów.


Źródło: ECK. Materiał nadesłany do redakcji. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami w DI: kf@di24.pl
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Wrzesień 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930