SPDY: Protokół dla szybszej sieci nie tylko w Google

15-06-2011, 10:19

SPDY to protokół transmisji treści rozszerzający HTTP i przyspieszający szybkość ładowania się stron. Rozwija go firma Google, ale od dwóch dni nie jest to jedyna firma, jaka z niego korzysta. Możliwe, że pierwsze komercyjne użycie SPDY otworzy drogę do nowej, szybszej sieci.

SPDY (czyt. jak angielskie "speedy") to po prostu protokół, który ma przyspieszyć sieć. Nie ma on zastępować HTTP, ale rozszerzać go. Skraca czas ładowania stron dzięki priorytetyzacji (uzyskaniu szybszego dostępu do określonych zasobów) i multipleskacji (tzn. nieograniczonej liczbie żądań w jednym połączeniu). Wszystkie transmisje są kompresowane, czego nie ma w protokole HTTP. Dokumentacja SPDY jest dostępna na stronach projektu Chromium.

Protokół SPDY może przyśpieszyć całą sieć, ale wymaga to wsparcia ze strony przeglądarek i serwerów dostawców e-usług. Ponieważ jest to pomysł Google, firma wsparła SPDY w swojej przeglądarce Google Chrome i jest on używany przy komunikowaniu się tej przeglądarki z usługami takimi, jak Gmail. Od dwóch dni można jednak powiedzieć, że SPDY nie jest tylko wewnętrznym protokołem Google.

>>> Czytaj: Google: wyszukuj głosem, obrazami i błyskawicznie (wideo)

Firma Strangeloop, będąca dostawcą rozwiązań do optymalizacji stron WWW, ogłosiła, że zintegruje SPDY ze swoim rozwiązaniem Site Optimizer, które działa pomiędzy serwerem klienta a użytkownikiem końcowym. W ten sposób możliwe będzie skorzystanie z zalet SPDY bez konieczności wprowadzania zmian w kodzie stron lub na serwerach. Strangeloop obiecuje zredukowanie czasu ładowania stron o 50%. 

Google współpracowała ze Strangeloop przy nowym produkcie. Gigant znalazł zatem sposób, aby wcisnąć SPDY innym dostawcom e-usług. Oczywiście z zalet SPDY nadal będą mogli korzystać tylko użytkownicy Google Chrome. To nie jest najpopularniejsza przeglądarka dla PC-tów, ale inaczej spojrzymy na tę kwestię, jeśli weźmiemy pod uwagę popularność systemu Android na urządzeniach mobilnych.

Szybkość przeglądania stron internetowych oznacza oszczędność czasu, a czas to pieniądz. Szybki sklep internetowy może liczyć na większą sprzedaż. Wiadomo też, że szybkość stron wpływa na liczbę odsłon, a więc także na przychody z reklam. Dostawcy stron WWW potrzebują szybkości, a ta zależy nie tylko od przepływności łącza.

>>> Czytaj: "Dzień z IPv6" był tylko początkiem


Źródło: Strangeloop
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Wrzesień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30