Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Sampling przyszłością reklamy?

02-10-2009, 05:52

Ponad 2,5 mln blogów w polskiej blogosferze to potencjał, którego rynek reklamy nie może ignorować - uważają przedstawiciele firmy Brand New Media. Aż 78 proc. ludzi ufa rekomendacjom znajomych, a tylko 14 proc. z nich wierzy reklamie. Z tego punktu widzenia skuteczna reklama to taka, która wypływa bezpośrednio od liderów opinii danych społeczności. I tu z pomocą przychodzi sampling.

Sampling jest formą komunikacji, dzięki której zawiązuje się bezpośrednia relacja między reklamodawcą, a potencjalnymi klientami. Akcje samplingowe są bardzo dobrym rozwiązaniem dla firm decydujących się na wprowadzenie nowego produktu na rynek – mówi Maciej Zawadziński, prezes zarządu firmy Brand New Media (grupa Money.pl)

Skuteczność samplingu polega na wychodzeniu poza granice klasycznej promocji danego produktu i docieraniu, najpierw do blogerów – liderów opinii wśród społeczności – a w końcowej fazie do potencjalnych klientów skupionych wokół danego blogera. W przypadku niestandardowych kampanii schemat promocji jest z reguły podobny. Bloger otrzymuje sprzęt na określony czas, testuje go, a swoje uwagi prezentuje we wpisach, wykorzystując poza formą tekstową, również zdjęcia i videoklipy.

Czy to działa?

Efekty akcji samplingowych przeprowadzanych w polskiej blogosferze są zaskakujące - uważają przedstawiciele Brand New Media. Z doświadczeń tej firmy wynika, że czytelnicy blogów biorących udział w niestandardowych akcjach promocyjnych odbierają testowany produkt nadzwyczaj pozytywnie. Podczas samplingu przeprowadzanego przez BNM dla Nokii, 83 proc. komentarzy pod zamieszczonymi wpisami było pozytywnych, z kolei dla Dove odsetek ten wyniósł 75 proc. Można przypuszczać, że w przypadku trwającej kampanii nowego netbooka Samsunga N140 wynik ten będzie podobny.

Jak zauważają strony biorące udział w akcjach samplingowych korzyści z nich płynące są obopólne, zarówno dla blogera jak i reklamodawcy. Bloger ma dostęp do najnowszych produktów wprowadzanych na rynek, z kolei reklamodawca uzyskuje wiarygodną opinię o swoim produkcie precyzyjnie docierając do potencjalnych klientów.

Sampling w Polsce

Zdaniem obserwatorów rynku reklamy sampling w Polsce jest dopiero w powijakach, jednak patrząc na ogólnoświatowe tendencje, ta forma reklamy ma szansę przynieść wymierne korzyści.

- Coraz więcej blogów pojawia się „starych mediach”, ze zdaniem blogerów zaczynają się liczyć wydawcy i klienci, pojawiają się nowi czytelnicy. Wszystkie zmiany mają miejsce na przestrzeni ostatnich 3-4 lat i nie widać końca – mówi Paweł Nowak, autor appleblog.pl, który brał udział w dwóch akcjach samplingowych Nokii E75 i Samsunga.

Nowak uważa, że jeśli tempo wzrostu polskiej blogosfery utrzyma się na obecnym poziomie, już „niedługo” będziemy mieli szansę dogonić zachód jeśli chodzi o świadomość blogów w Polsce.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:





fot. Freepik




fot. Freepik



fot. DALL-E


Tematy pokrewne:  

tag samplingtag reklamatag Brand New Mediatag blogi