Rząd chce zmusić firmy do e-podpisu? Mógłby dać "wyjście awaryjne"

22-04-2014, 12:17

Rząd chce zmusić firmy do elektronicznej komunikacji z fiskusem, ale to oznaczałoby konieczność zakupu e-podpisu, a więc nowe obciążenia. Czy nie da się osiągnąć postępu bez gnębienia przedsiębiorców?

Pod koniec lutego Dziennik Internautów pisał o tym, w jaki sposób Ministerstwo Finansów chce skłonić firmy do elektronicznej komunikacji z fiskusem. MF chce tak zmienić prawo, aby firmy rozliczające więcej niż 5 osób miały obowiązek wysyłania deklaracji do urzędu skarbowego przez internet. Stosowne zapisy znalazły się w projekcie nowelizacji Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 15 stycznia 2014.

Czytaj także: Skorzystaj ze wstępnie wypełnionego PIT-a PFR w programie e-pity i rozlicz się w 5 minut!

MF przekonuje, że takie prawo mogłoby przyśpieszyć informatyzację kraju i pozwoliłoby na usprawnienie pracy urzędników. Niestety mniej akcentowany jest fakt, że takie prawo zmusiłoby wiele firm do inwestowania w kosztowny e-podpis. To właśnie związane z nimi koszty odstraszają przedsiębiorców od korzystania z niektórych e-usług. Wcale nie jest tak, że polscy przedsiębiorcy kochają papierki.

Warto wspomnieć o tym, jakie opinie w tym temacie przedstawiły organizacje przedsiębiorców. Można się z nimi zapoznać czytając pisma złożona w ramach konsultacji społecznych.

Potrzebne "wyjście awaryjne"

Przykładowo Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) zauważyła, że choć ogólny cel ustawy jest dobry, należałoby wprowadzić pewne "wyjścia awaryjne" dla firm, które nie są jeszcze gotowe na korzystanie z nowych rozwiązań. PIIT uważa, że powinno się wprowadzić możliwość uzyskania zgody naczelnika urzędu skarbowego na przesyłanie informacji deklaracji w formie papierowej. Takie wyjście istnieje już przy przesyłaniu deklaracji i raportów do ZUS.

Ponadto PIIT zauważa, że ustawa pomija pewne formy podpisu elektronicznego, które są dostarczane przez administrację publiczną. Chodzi rzecz jasna o Profil Zaufany ePUAP. - Jeśli takie narzędzie jest stosowane i dostarczane obywatelom, to powinno być uwzględnione w tej ustawie, przynajmniej jako opcja - czytamy w opinii PIIT przedstawionej w ramach konsultacji społecznych. 

Elektronicznie nie tylko do urzędu

Również opinia Konfederacji Lewiatan. Wspomina ona o konieczności pozostawienia "awaryjnej ścieżki postępowania" w sytuacjach, gdyby doszło np. do awarii systemu. Konfederacja zauważa też, że system może być skonstruowany, że nie pozwoli na umieszczenie w deklaracji merytorycznie uzasadnionych informacji.

Ponadto Lewiatan zauważa, że jeśli mamy oszczędzać na papierze, uzasadnione byłoby wprowadzenie przepisów pozwalających na elektroniczne przekazywanie informacji o dochodach również podatnikom, bez konieczności stosowania e-podpisu (zob. stanowisko Konfederacji Lewiatan).

Sonda
Czy polskie firmy powinny być zmuszane do inwestowania w e-Podpis?
  • tak
  • nie
  • trudno powiedzieć
wyniki  komentarze

Papier jeszcze na kilka lat?

Godne uwagi są również propozycje Związku Banków Polskich oraz Pracodawców RP. W obydwu zauważono, że proponowane przepisy nie uwzględniają sytuacji, gdy pomimo dochowania należytej staranności nie jest możliwe sporządzenie deklaracji w formie elektronicznej.

Organizacja Pracodawcy RP zdecydowanie zaznaczyła, że "przynajmniej w najbliższych kilku latach" firmy powinny mieć do dyspozycji opcję papierową. Ma to związek z trudnościami finansowymi wielu firm, dla których wydatki związane z e-podpisem mogą stanowić naprawdę poważny problem.

Czytaj: BSA chce od Twojej firmy oświadczenia o legalności programów? Najlepiej to zignoruj


  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy