Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Rynek reklamy online nadal rośnie

14-03-2012, 10:01

Tendencja wzrostowa na rynku reklamy online wciąż się utrzymuje - wynika z badania IAB AdEx przeprowadzonego przez PwC.

Wydatki ogółem na reklamę w polskim internecie w trzecim kwartale 2011 roku wyniosły 453 miliony złotych (w porównaniu z analogicznym okresem z roku wcześniejszego jest to wzrost o blisko jedną czwartą). Wzrastają wydatki na reklamę online w kolejnych sektorach gospodarczych (handel, czas wolny, farmaceutyki).

Wydatki na reklamę
fot. PwC - Wydatki na reklamę
Największe udziały w torcie reklamowym online w okresie Q3 2011 stanowi nadal reklama graficzna (38%) oraz reklama typu SEM (34%). Na kolejnych miejscach znalazły się ogłoszenia (19%) oraz e-mail (7%). W przypadku wszystkich typów reklamy zanotowano wzrosty w stosunku do trzeciego kwartału zeszłego roku.

Czytaj też: Przejęcie interclick pozwoli na reklamowe odbicie?

Wydatki na reklamę rok do roku w poszczególnych branżach
fot. PwC - Wydatki na reklamę rok do roku w poszczególnych branżach
Szczególną uwagę zwraca dynamika wydatków obserwowana z perspektywy sektorów gospodarczych. O ile finanse są nadal sektorem pozyskującym największe udziały w torcie reklamowym online, na pozostałych miejscach podium znalazły się nowe branże - czas wolny i handel. W sumie te 3 sektory generują 38% wydatków. Znaczne wzrosty wydatków zanotował także sektor farmaceutyczny.

- Na uwagę zasługuje przede wszystkim fakt, że handel i czas wolny zastąpiły motoryzację i telekomunikację odpowiednio na drugim i trzecim miejscu, jeśli chodzi o wielkość wydatków poszczególnych branż. Bardzo duże wzrosty wydatków zanotował także sektor farmaceutyczny. Wszystkie wyżej wymienione do tej pory reklamowały się głównie w mediach tradycyjnych - w tej chwili bardzo wyraźnie widać, że również one zaczynają przesuwać swoje budżety marketingowe do internetu. To bardzo pozytywny sygnał dla branży i mam nadzieję, że utrwali się w kolejnych miesiącach - mówi Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *