Rynek reklamy internetowej w Polsce wg Gemiusa

18-03-2010, 15:22

Co trzecią kreacją reklamową w polskim internecie korzystającą z systemu gemiusDirectEffect jest double billboard. Najwyższym wskaźnikiem CTR cieszy się toplayer, z kolei największa liczba wyświetlanych kreacji reklamowych należy do podmiotów reprezentujących branżę telekomunikacyjną oraz finansową. Oto wnioski płynące z grudniowego raportu o rynku reklamy internetowej w Polsce, przygotowanego przez firmę badawczą Gemius SA.

Najpopularniejsze formy kreacji reklamowych

W grudniu 2009 roku najpopularniejszym typem kreacji, stanowiącym niemal 36 proc. wszystkich form wykorzystywanych w kampaniach reklamowych w internecie, jest double billboard (750 x 200). Na kolejnych miejscach znalazły się boks/rectangle (300 x 250) – 18,4 proc – oraz billboard (750 x 100) – 8,1 proc. Największa średnia liczba emisji na kreację – ponad 4,5 miliona – przypada na halfpage (300 x 600). Z kolei najwyższym wskaźnikiem CTR (Click Through Ratio), będącym miarą skuteczności reklamy wyrażonym w odsetku emisji zakończonych kliknięciem, charakteryzuje się toplayer.

>> Czytaj też: Internauci nie chcą opłat, w reklamy nie klikają

- Wysoki wskaźnik CTR dla toplayera może być spowodowany dużym poziomem inwazyjności tej kreacji. Toplayer jest formą reklamową, która pojawia się nad wyświetlaną stroną. Powoduje to, że część kliknięć w tę kreację może być przypadkowa i wynika na przykład z chęci jej zamknięcia – wyjaśnia Marcin Dukat, Kierownik Zespołu Desk Research w Gemius.

Piętnaście najpopularniejszych form kreacji – średni CTR (Click Through Ratio)

Piętnaście najpopularniejszych form kreacji – średni CTR (Click Through Ratio)

Źródło: gemiusDirectEffect, grudzień 2009

Znacznie bardziej skuteczna niż formy displayowe, jeśli chodzi o średni CTR, jest reklama mailingowa – w link w niej zamieszczony w grudniu 2009 roku kliknął co dziesiąty internauta (10,2 proc.), który otworzył wiadomość.

Telekomunikacja i finanse dominują w sieci

Największy udział w rynku mają reklamy produktów i usług telekomunikacyjnych – stanowią one niemal 20 proc. wszystkich kampanii typu display. Na drugim miejscu, z wynikiem 13,7 proc. znalazły się kreacje branży finansowej. Jednak najskuteczniejsze pod względem CTR kampanie reklamowe prowadzą firmy działające w branży sprzętów domowych, mebli i artykułów dekoracyjnych (CTR=0,45 proc.). Znacznie ustępują im telekomunikacja i motoryzacja (średni CTR wynosi tu po 0,24 proc.).

W reklamie mailingowej, podobnie jak w przypadku kreacji displayowych, dominują takie branże, jak telekomunikacja i finanse – stanowią one niemal połowę (49,6 proc.) wszystkich tego typu kampanii. Najwyższy średni wskaźnik CTR mają jednak reklamy produktów spożywczych (26,1 proc.).

>> Czytaj też: Reklama w serwisach biznesowych najdroższa

gemiusAdMonitor to nowy projekt Gemius SA, który opiera się na wtórnej analizie danych pochodzących z badania gemiusDirectEffect dla wszystkich kampanii trwających w danym miesiącu. gemiusDirectEffect jest popularnym na polskim rynku narzędziem pomiaru skuteczności kampanii reklamowych – system gromadzi dane dotyczące większości reklam typu display i mailing emitowanych w polskim internecie.

- Zagregowanie tych danych pozwala nam określić intensywność prowadzonych działań reklamowych, najpopularniejsze formy kreacji reklamowych oraz udział kampanii poszczególnych branż w rynku reklamy internetowej w naszym kraju – wyjaśnia Rafał Sobiczewski, starszy specjalista ds. badań e-marketingowych w Gemius.

Przygotowywany cyklicznie raport gemiusAdMonitor może stanowić cenne źródło informacji dla osób zajmujących się reklamą internetową. Szczegółowa analiza danych, prezentowanych w odstępach miesięcznych, pozwoli na zauważenie ciekawych trendów panujących na rynku reklamy online w naszym kraju.


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Listopad 2018»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2018 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.