Rola bazy danych w budowaniu efektywnych relacji z klientem - case study

Laura Nawrocka, More7 Polska 30-03-2012, 12:43

Podstawowe założenia wprowadzenia w firmie systemu do zarządzania relacjami z klientami (CRM) koncentrują się wokół dwóch celów:

  • dostęp do informacji o kliencie dla wszystkich pracowników firmy dla zapewnienia ciągłości kontaktu (ma to ogromne znaczenie dla firm, które posiadają wiele oddziałów rozproszonych po dużym terenie czy firm o dużej rotacji pracowników);
  • zgromadzenie i stała aktualizacja pełnej wiedzy o kliencie, jego potrzebach i oczekiwaniach.

Aby wspomniane wyżej cele zostały osiągnięte, potrzebujemy bazy danych, bez której wdrożenie systemu klasy CRM jest niemożliwe.

Jak zbudować efektywną bazę danych?

Po pierwsze - zgromadzenie w jednym miejscu wiedzy o wszystkich klientach

Przed wprowadzeniem systemu CRM wiedza o klientach najczęściej rozproszona jest po wielu miejscach - od systemu wystawiającego faktury, przez programy poczty elektronicznej, papierowe formularze przechowywane w segregatorach, a na głowach pracowników skończywszy. Najważniejsze jest teraz zebranie ich w jednym miejscu (np. arkuszu kalkulacyjnym) i przeniesienie do bazy danych CRM.

Po drugie - podział bazy na grupy w zależności od indywidualnych potrzeb firmy

Systemy CRM umożliwiają gromadzenie informacji nie tylko o klientach, ale także o partnerach, dostawcach czy konkurentach oraz zebranie odpowiednich dla tych grup danych. Należy jednak pamiętać, iż inne informacje będą istotne z punktu widzenia klienta, a inne z punktu widzenia kontrahenta. Odpowiednie pogrupowanie klientów pomoże także w późniejszym przypisaniu ich do poszczególnych grup docelowych na potrzeby indywidualnych projektów. Jeśli odpowiednio wyselekcjonujemy grupy klientów, to będziemy także w stanie zróżnicować poziom obsługi w zależności od wartości klienta dla firmy i jego potencjału.

Po trzecie - standaryzacja zapisu

Ma to ogromne znaczenie przy późniejszym wykorzystaniu stworzonych kontaktów. Różny sposób zapisu często powoduje duplikację wpisów dotyczących tych samych kontrahentów, co może generować problemy przy ich wyszukiwaniu czy edycji. Poniżej przedstawiamy listę pól, które najczęściej stwarzają problemy, oraz podstawowe zasady ich edycji. Podany sposób zapisu jest tylko przykładowy, każda firma może go dowolnie edytować. Należy jedynie pamiętać o podstawowej zasadzie - konsekwencji w wykonywanych działaniach.

Lista pól, które najczęściej stwarzają problemy

Niektóre systemy CRM ułatwiają wprowadzanie danych poprzez stosowanie podpowiedzi, jak dana kolumna musi wyglądać. Warto zwrócić na to uwagę przy dokonywaniu wyboru.

Baza gotowa… co teraz?

Badania pokazują, że koszt utrzymania stałego klienta jest ponad 5-krotnie niższy niż koszt zdobycia nowego. Dlatego tak ważne jest odpowiednie ich pogrupowanie i dopasowanie działań realizowanych przez poszczególne działy firmy (marketing, logistyka czy serwis) do ich indywidualnych potrzeb.

Wprowadzenie wszystkich dostępnych informacji o kliencie w fazie budowy bazy usprawni późniejszy kontakt z nim. Najlepszym przykładem jest personalizacja wysyłanych ofert ze względu na klientów z danego regionu czy korzystających z konkretnych usług. Jeśli klient dostanie informację o nowościach w usłudze, z której korzysta, to będzie wiedział, że nasi pracownicy znają jego potrzeby i preferencje. Jeśli natomiast będziemy wysyłać wszystkie możliwe informacje do wszystkich klientów w bazie, to mogą oni odnieść wrażenie bezosobowości i odebrać to jako niską jakość oferowanych przez nas usług.

Indywidualne podejście do klienta, możliwe właśnie dzięki przechowywaniu w bazie historii kontaktu, posiadanych usług czy zakupionych produktów, sprawia, że jest on bardziej usatysfakcjonowany, a przez to mniej zainteresowany ofertą konkurencji. Oznacza to także możliwość długotrwałej współpracy, pozytywną opinię o firmie i rekomendację osobom z otoczenia. A stały, lojalny klient to najcenniejszy zasób dla firmy.

Laura Nawrocka
More7 Polska
Integrator systemów informatycznych CRM
www.more7.pl
Branża IT


Tematy pokrewne:  

tag obsługa klientatag CRMtag bazy danych
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Sierpień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031