Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Robiąc więcej, robisz... mniej

26-08-2009, 15:12

Ludzie z podzielną uwagą, którzy jednocześnie wykonują wiele różnych zadań lub w tym samym momencie bombardowani są informacjami z różnych źródeł, są mniej efektywni w swojej pracy niż ci, którzy oddają się w pełni jednej czynności, wynika z badań przeprowadzonych na uniwersytecie w Stanford.

W badaniu, które doprowadziło naukowców z Uniwersytetu w Stanford do takich wniosków, podzielono 100 studentów na dwie grupy i poddano ich trzem testom.

Do pierwszej grupy trafiły osoby, które regularnie wykonują wiele czynności związanych z mediami jednocześnie (oglądanie TV, praca na komputerze, rozmowy telefoniczne, słuchanie muzyki etc.). Drugą grupę stanowiły osoby, którzy skupiają się zwykle tylko na jednym zadaniu.

Następnie przeprowadzono serię testów. Pierwszy z nich polegał na wyświetleniu studentom dwóch czerwonych prostokątów, otoczonych dwoma, czterema lub sześcioma niebieskimi kwadratami bądź bez otoczenia. Każda z konfiguracji mignęła dwukrotnie. Celem było ocenienie czy dwa czerwone prostokąty zmieniły swoje miejsce pomiędzy mignięciami.

Grupa tzw. "wielozadaniowców" miała spore problemy z tym zadaniem i wypadła zdecydowanie gorzej od kolegów z drugiej grupy. Naukowcy przypuszczają, że studenci z tej grupy nie potrafili się skupić na czerwonych figurach i niebieskie prostokąty ich rozpraszały.

Drugie ćwiczenie wyglądało w ten sposób, że wyświetlono ciąg liter, jedna po drugiej i badany miał powiedzieć kiedy wyświetlona litera pojawiła się w serii po raz kolejny. Ponownie naukowcy zostali zaskoczeni faktem iż ci, którzy zazwyczaj skupiają się na jednej czynności poradzili sobie z zadaniem lepiej niż studenci posiadający podzielną uwagę.

Trzeci test miał na celu sprawdzenie, czy podzielna uwaga pomaga w szybkim przeskakiwaniu z jednej czynności na drugą, bez tracenia czasu na przystosowywanie się do niej. Zadanie polegało na patrzeniu na obrazki liter i cyfr w tym samym czasie. Gdy naukowiec kazał studentom skupić się na liczbach, musieli oni powiedzieć, czy są one parzyste czy nieparzyste. W przypadku liter należało powiedzieć, czy jest to spółgłoska czy samogłoska.

Ponownie "wielozadaniowcy" nie potrafili sobie poradzić z tym zadaniem tak, jak ci, którzy preferują system jednozadaniowy.

Podsumowując wyniki badania Eyal Ophir, jeden z naukowców przeprowadzających te doświadczenie, stwierdził, że "ludzie wykonujący zazwyczaj wiele rzeczy naraz zwracają uwagę na wszystkie informacje im przedstawione. Nie potrafią odseparować w myślach różnych rzeczy".


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *