Rekomendacja najlepszym sposobem na zatrzymanie klientów

16-01-2011, 13:30

Jak zdobyć serca i portfele internautów? Należy im zaoferować coś, czym mogą być zainteresowani. E-sklepy coraz częściej stawiają na spersonalizowane rekomendacje, widząc w tym szansę na zwiększenie przychodów.

Dynamiczny rozwój e-handlu to w dużej mierze konsekwencja ciągle wzrastającej liczby internautów. Coraz bogatsza jest także liczba sklepów, jak i ich oferta. W internecie kupić można praktycznie wszystko - od książek, przez bieliznę i sprzęt komputerowy, do różnego rodzaju usług. Korzystając z kilku sklepów, można by praktycznie zrezygnować z tradycyjnych zakupów - oczywiście, jeśli komuś odpowiada kupowanie ubrań bez przymierzania i jedzenia bez jego oglądania.

>> Czytaj także: E-handel znacznie lepiej niż rok temu

Coraz wyraźniejsza jest tendencja do tego, by klientów w jakiś sposób przywiązać do siebie i skłonić do dalszych zakupów. Programy lojalnościowe, rabaty czy też tańsza wysyłka to tylko niektóre ze sposobów. Najnowsze badania w zakresie e-handlu wskazują, że jednym z najskuteczniejszych narzędzi są spersonalizowane rekomendacje. W Stanach Zjednoczonych z takiej formy promocji korzysta 57 procent sklepów, kolejne 25 procent zamierza je wprowadzić.

Spersonalizowane rekomendacje to coś więcej niż tylko "Klienci, którzy to kupili, kupili także" - tę formę najczęściej spotkać można w rodzimych sklepach. Zastosowane algorytmy badają historię zakupów, a także naszą aktywność wyszukiwawczą i na tej podstawie otrzymujemy rekomendacje co do potencjalnych kolejnych zakupów. Amazon korzysta z tego rozwiązania w całej rozciągłości. Bada on także czas spędzony na stronach konkretnych produktów, nasze komentarze czy wystawione oceny. W Polsce najczęściej stosowane są metody statystyczne - jakie inne produkty sprzedały się z aktualnie przez nas przeglądanym.

Stosowanie rekomendacji na bazie naszych zachowań może znacząco zwiększyć zainteresowanie innymi produktami, a co za tym idzie skłonić do dokonania zakupu. Jeśli jeszcze dorzucimy do tego np. bezpłatną przesyłkę (jak zrobił to w październiku brytyjski oddział Amazonu), prawdopodobieństwo zakupu staje się całkiem wysokie. Zyskują na tym obie strony - klienci oszczędzają czas, otrzymując od razu to, co może im przypaść do gustu, sprzedawcy mogą z kolei liczyć na zwiększenie przychodów.

>> Czytaj także: Rynek e-commerce rozruszany przez akcję darmowej dostawy?

Sonda
Dokonałeś/-aś już w tym roku zakupów on-line?
  • tak
  • nie
wyniki  komentarze

Eksperci są zdania, że w roku 2011 znacznie wzrośnie znaczenie spersonalizowanych rekomendacji. Na rynku jest coraz więcej firm oferujących tego typu rozwiązania, co sprawia, że pozwolić sobie na nie mogą nie tylko najwięksi gracze. A jest o co walczyć. Z badań Nielsen Norman Group wynika, że ponad 1/3 klientów opuszcza stronę sklepu, gdy szybko nie może odnaleźć tego, czego szuka. Konieczne są więc inwestycje w poznanie preferencji klientów.

Gemius z kolei podaje, że utrzymanie stałego, zadowolonego klienta jest pięciokrotnie tańsze niż pozyskanie nowego. To powinno być dodatkową zachętą dla sprzedawców - bardziej indywidualne podejście do poszczególnych klientów może zaowocować wzrostem sprzedaży i zysków.

E-handel sam z siebie rozwijać się będzie tylko do pewnego momentu. Przyzwyczajenia i oczekiwania internautów zmieniają się bardzo szybko, co jest efektem dynamizmu i konkurencji charakteryzujących sieć. Sprzedawcy muszą za nimi podążać.


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
Tematy pokrewne:  

tag sklepy internetowetag e-handeltag Amazon
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Kwiecień 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930