Reklama Ery wprowadza w błąd?

03-10-2008, 17:25

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zbada reklamę usługi "blueconnect bez zobowiązań". Jak się bowiem okazuje może ona sugerować klientom, że ostateczna cena uzyskania dostępu do usługi jest inna niż rzeczywista.

Jeden z Czytelników Dziennika Internautów, abonent sieci Era, chciał skorzystać z reklamowanej przez Erę oferty dostępu do internetu "blueconnect bez zobowiązań". Zgodnie z tym, co zostało przedstawione w magazynie Twoja Era, miał dwie możliwości do wyboru – starter za 25 lub 50 złotych. W przypadku wybrania pierwszego z nich otrzymywał 81 MB transferu, razem z drugim starterem miał otrzymać modem USB Option iCON 225.

skan oferty „Era Blueconnect bez zobowiązań z zestawem za 50zł”
fot. - skan oferty „Era Blueconnect bez zobowiązań z zestawem za 50zł”

Oferta naprawdę atrakcyjna. Jednak, jak się okazało po wizycie w salonie Ery, jest to kłamstwo! Chciałem zakupić owy zestaw, ale gdy przyszło do płacenia, okazało się, że kwota jaką ma być obciążona moja karta płatnicza to nie 50zł a 399zł!! - napisał Patryk M. w liście do redakcji DI.

Pełen zestaw startowy z modemem kosztuje nie 50, a 399 złotych, co potwierdzili także konsultanci na infolinii Ery. Do ceny samego startera należy bowiem doliczyć jeszcze kwotę 349 złotych brutto za modem. Problem jednak w tym, że reklama nic nie wspominała o dodatkowych kosztach, sugerując, że kwota 50 złotych jest całkowitą, jaką klient będzie musiał uiścić na rzecz operatora.

Pytana przez Dziennik Internautów polonistka – Marta Wiercińska – potwierdza, że reklama może dawać do zrozumienia, że klient za cenę 50 złotych otrzyma nie tylko starter, ale także modem. Z tą opinią zgadza się Witold Wojsznis, radca prawny i prezes Oddziału Federacji Konsumentów we Wrocławiu. Reklama ta jest nierzetelna i może wprowadzać klientów w błąd - powiedział Dziennikowi Internautów Witold Wojsznis.

Era: oferta standardowa blueconnect starter z modemem
fot. - Era: oferta standardowa blueconnect starter z modemem
Z kolei Maciej Chmielowski z Biura Prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd, która np. sugeruje cenę inną niż w rzeczywistości, jest niezgodne z prawem. Dziennik Internautów został dziś poinformowany, że sprawa oferty Ery została przekazana do departamentu zajmującego się ochroną konsumentów celem dokładnego zbadania.

Zarówno UOKiK, jak i Federacja Konsumentów podkreślają, że w przypadku tego typu reklam, w świetle obowiązujących od grudnia 2007 roku przepisów, w sytuacji wniesienia pozwu do sądu to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek udowodnienia, że reklama jest jasna i nie wprowadza klientów w błąd

Przedstawiciele Ery do tej pory nie ustosunkowali się do zadanych przez DI pytań w sprawie opisywanej reklamy.


Źródło: DI24.pl
Wszystkie Listy czytelników kierowane do DI są czytane przez redaktorów. Niektóre pytania / prośby do redakcji mogą dotyczyć szerszego grona internautów, wymagać wypowiedzi ekspertów lub zainteresowanych stron, wówczas traktowane są jako tematy interwencyjne. Wszelkie sprawy, którymi Waszym zdaniem powinniśmy się zająć prosimy kierować na adres: interwencje@di.com.pl
Tematy pokrewne:  

tag UOKiKtag reklamatag oferty operatorówtag modemtag Eratag blueconnect
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Sierpień 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31