Rejestracja aktów stanu cywilnego tylko elektronicznie - już niebawem

07-08-2015, 15:02

Już teraz wiele aktów urodzenia, małżeństwa i zgonu rejestruje się w systemie informatycznym. Od przyszłego miesiąca nie będzie wyboru. Kończy się okres przejściowy, w którym możliwe było korzystanie z systemu papierowego.

Czytelnicy Dziennika Internautów z pewnością pamiętają, że z początkiem marca w Polsce ruszył System Rejestrów Państwowych. Dzięki niemu urzędnicy uzyskali dostęp do wszystkich informacji zgromadzonych w kluczowych rejestrach państwowych, co z kolei umożliwiło obywatelom załatwianie spraw w różnych urzędach, a nie np. tylko w urzędzie gminy, gdzie jest się zameldowanym. To była bardzo ważna zmiana, która oczywiście nie została wdrożona bezboleśnie

Tego samego dnia weszła w życie nowelizacja Prawa o aktach stanu cywilnego. Wprowadziła ona elektroniczny sposób prowadzenia rejestracji aktów stanu cywilnego, dzięki czemu można było iść do dowolnego urzędu i poprosić o odpis aktu. Jeśli nasz akt jeszcze nie znajdował się w systemie, trzeba było poczekać na odpis kilka dni.

Koniec okresu przejściowego

Aby ułatwić gminom dostosowanie się do nowych warunków, wprowadzono 6-miesięczny okres przejściowy. W tym czasie urzędy stanu cywilnego mogły alternatywne stosować stary "tradycyjny" system papierowy. Zależało to od decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego.

Okres przejściowy skończy się 31 sierpnia. 

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych poinformowało, że zdecydowana większość z 2,5 tys. gmin w Polsce rozpoczęła od razu pracę w nowym systemie. W okresie od 1 marca do 27 lipca br. na 2999 urzędów stanu cywilnego tylko 19  nie zapisało żadnej zmiany w Bazie Usług Stanu Cywilnego (BUSC) SRP.

MSW: W razie problemów pomożemy

- Ministerstwo wystąpiło do urzędów wojewódzkich z prośbą o informacje o przyczynach niepodjęcia pracy w nowym systemie przez te urzędy stanu cywilnego. Urzędy, które nie zarejestrowały jeszcze żadnej zmiany w BUSC, to zwykle małe gminy, w których jedna osoba wykonuje czynności z zakresu rejestracji aktów stanu cywilnego, ewidencji ludności i dowodów osobistych (...) Urzędy stanu cywilnego, w których pojawiają się utrudnienia związane z przejściem na nowy system, mogą skorzystać z pomocy zespołu złożonego z pracowników Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Centralnego Ośrodka Informatyki. Specjalnie utworzona grupa, wspiera i będzie wspierać w terenie gminy, które zgłoszą ewentualne kłopoty - czytamy w komunikacie wydanym przez MSW.

Według danych MSW od 1 marca br. w nowym Systemie Rejestrów Państwowych zarejestrowano ponad 603 tys. aktów urodzenia, 299 tys. aktów małżeństwa oraz ponad 191 tys. aktów zgonu.

Czytaj: Więcej o Systemie Rejestrów Państwowych w DI


  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Sierpień 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31