Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Regionalizacja e-commerce w Polsce

27-06-2018, 06:08

Teoretycznie sklep internetowy może zostać założony w dowolnym miejscu, ale w praktyce w Polsce niektóre regiony wyraźnie się wyróżniają.

Jak pokazują dane platformy Shoper (ponad 10 tys. e-sklepów korzystających z platformy Shoper w okresie wrzesień 2017 – czerwiec 2018) aż 49% sklepów działa w zaledwie trzech województwach.

Gdzie są e-sklepy

Zdecydowanym liderem ze względu na liczbę działających sklepów jest Mazowsze, które gromadzi aż 23% wszystkich e-sklepów. Tuż za nim plasuje się Małopolska z 13,3% firm. Na podium znalazł się też Śląsk, w którym znajduje się 13% e-commerce. Co ciekawe, Śląsk i Małopolska to regiony, które choć wciąż mocne, straciły w stosunku do ubiegłego roku. O ile w tych samych trzech województwach w 2017 roku działało nieco ponad 50% wszystkich sklepów, w tym roku ich udział wyniósł 49%. Niekoniecznie znaczy to, że ubyło sklepów w tych trzech województwach. Raczej przybyło e-sklepów w innych regionach. Czołówkę goni Wielkopolska z 9,2% oraz Dolny Śląsk z 7,5%. 8 ostatnich województw kumuluje mniej e-sklepów niż samo mazowieckie. Działa ich tam łącznie 19%. Wśród nich najgorszy wynik, bo tylko 1,6% sklepów może pochwalić się województwo opolskie. Tuż przed nim znalazło się warmińsko-mazurskie z wynikiem 1,7% i podlaskie z 1,8% wszystkich sklepów internetowych.

Regionalizacja e-commerce według platformy Shoper

Skąd bierze się regionalizacja?

Z jednej strony dla e-commerce najważniejsze jest nie geograficzne ulokowanie sklepu, a dotarcie z informacją o produkcie do swoich klientów, którzy mieszkają w całej Polsce, a nawet na całym świecie. Kluczem do sukcesu jest znalezienie zapotrzebowania na produkt i zapełnienie tej niszy. Sklepy obecne na platformie mają podobne historie - właściciel zna konkretną branżę i w jej ramach dostrzega pole do działania. Z drugiej strony nie bez powodu w zaledwie trzech województwach koncentruje się 49% wszystkich sklepów. Znaczenie bowiem ma logistyka, dostęp do dystrybutorów, lepsze skomunikowanie z resztą kraju i dostępność specjalistów od e-commerce, co przekłada się na możliwość szybszego dostarczania towaru. A dla konsumentów ma to coraz większe znaczenie. Inną kwestią jest dostępność sklepów stacjonarnych w danym regionie i odległości od miasta. Może mieć to miejsce w województwie lubuskim, które dwukrotnie powiększyło swój udział w porównaniu do ubiegłego roku lub w świętokrzyskim, gdzie wzrost był również zauważalny. Gdy najbliższy duży sklep znajduje się 50 km od miejsca zamieszkania, e-commerce pomoże mieszkańcom zaspokoić także podstawowe potrzeby. 

Najpopularniejsze kategorie produktów w e-sklepach

W polskim e-handlu dominują sklepy z trzema kategoriami produktów - dom i ogród, ubrania oraz zdrowie i uroda. Najpopularniejsze są zdecydowanie produkty domowe, które tylko w łódzkim i lubelskim ustąpiły modzie. Znaczny udział w polskim e-commerce mają także e-sklepy sprzedające produkty związane ze zdrowiem i urodą. W prawie każdym województwie to trzecia najpopularniejsza kategoria - tylko na Opolszczyźnie zajęła drugie miejsce. Na Podlasiu więcej mieści się sklepów z prezentami i akcesoriami niż kosmetykami.

Autor: Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *