Raport eHandel Polska 2012 - Facebook nie sprzedaje, Allegro nie tak duże...

Rafał Cisek, Nowe Media 28-11-2012, 20:38

Serwis Sklepy24.pl opublikował kolejny duży raport o stanie polskiego rynku e-commerce, w którym znalazło się kilka naprawdę interesujących oraz dość kontrowersyjnych wniosków. Między innymi okazuje się, że Facebook "nie sprzedaje", a udział serwisów aukcyjnych w polskim rynku sprzedaży online jest mocno przeszacowywany.

Do najbardziej interesujących spostrzeżeń należy to, że nie ma korelacji pomiędzy wielkością sprzedaży sklepów internetowych a tym, czy sprzedają one bezpośrednio na Facebooku. Prowadzi to do prostego wniosku, że Facebook "nie sprzedaje", co oczywiście nie umniejsza jego zalet jako narzędzia do komunikacji z klientami.

Kolejnym, tym razem dość kontrowersyjnym, wnioskiem z badań przeprowadzonych na potrzeby raportu "eHandel Polska 2012" jest to, że udział platform aukcyjnych, w tym najpopularniejszego serwisu Allegro, w całym polskim rynku e-commerce był dotychczas mocno przeszacowywany, a znacznie większą część obrotów generują sklepy internetowe.

Szacowany udział różnych kanałów sprzedaży w polskim rynku e-commerce

Z dokumentu można się też dowiedzieć, jakie średnie marże handlowe uzyskują sprzedawcy w różnych kategoriach, w których porównywarkach cen można znaleźć najbogatszą ofertę sklepów, jakie płatności zdobywają najwięcej klientów oraz które oprogramowanie do prowadzenia sklepu ma przed sobą najjaśniejszą przyszłość.

Marża handlowa sklepów w zależności od asortymentu

W raporcie poddano analizie szereg zagadnień od struktury i wielkości rynku, poprzez marketing sklepów internetowych, ich logistykę i udostępniane metody płatności oraz stosowane oprogramowanie. Ponadto w tym wydaniu raportu sporą część poświęcono kwestii barier i perspektyw rozwoju europejskiego handlu transgranicznego.

Formy marketingu stosowane przez sklepy o różnej wielkości sprzedaży

W tym roku w raporcie nie poddano analizie kwestii prawnych związanych z e-commerce. Były one natomiast poruszane w raporcie "eHandel Polska 2010", z którego można się między innymi dowiedzieć o aspektach prawnych prowadzenia sklepu internetowego.

W tym miejscu warto tylko napomknąć, że dla prowadzenia sklepu internetowego aspekty prawne są szczególnie ważne. I to przynajmniej z dwóch powodów. Raz, że chodzi zazwyczaj o sprzedaż konsumencką. Dwa, że prowadzoną drogą elektroniczną, na odległość. Więcej można się dowiedzieć w stosownym artykule.

Rafał CisekRaport jest pracą zbiorową naukowców oraz praktyków specjalizujących się w e-biznesie. Można go pobrać za darmo pod adresem: www.sklepy24.pl

Rafał Cisek, radca prawny, współpracownik Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji Elektronicznej (CBKE), twórca serwisu prawa nowych technologii NoweMEDIA.org.pl, ekspert w zakresie prawnych aspektów komunikacji elektronicznej.


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy