Przełom w załatwianiu spraw urzędowych przez internet! Profil Zaufany wyrobisz zdalnie przez e-bank!

17-10-2016, 14:22

Jeśli masz konto w banku to możesz mieć Profil Zaufany i nie musisz ani razu iść do urzędu! Ten Profil Zaufany pozwoli ci na wysyłanie różnych pism do urzędów, również bez wychodzenia z domu. Obecnie taką możliwość daje tylko PKO BP/Inteligo, ale to jest tylko początek!

Jeśli chcesz w Polsce korzystać z elektronicznego kontaktu z urzędami to musisz mieć albo podpis elektroniczny, albo tzw. Profil Zaufany. Jedną z bolączek tworzenia Profilu Zaufanego była konieczność potwierdzenia go w odpowiedniej instytucji (najczęściej w ZUS lub urzędzie skarbowym). Konieczność wędrówki i odstania swego w kolejce skutecznie zniechęcała wiele osób, które chętnie załatwiałyby sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu.

Jak założyć Profil Zaufany przez bank?

Już wcześniej zapowiadaliśmy, że to się zmieni. Ministerstwo Cyfryzacji pod wodzą Anny Streżyńskiej obiecało, że Profil Zaufany da się potwierdzać przez banki. Od dziś naprawdę można to robić, przynajmniej w PKO BP. Dlatego właśnie na stronie logowania do Profilu Zaufanego zauważycie dziś nowe elementy. 

Profil Zaufany - bank

Od dziś można nie tylko logować się do PZ przez PKO BP/Inteligo. Można również utworzyć profil zaufany. W tym celu w serwisie transakcyjnym PKO BP trzeba wejść do zakładki "e-Urząd". 

iPKO

W e-urzędowej części serwisu PKO bez problemu zlokalizujecie nową opcję "Wniosek o utworzenie Profilu Zaufanego". 

IPKO

Procedura zakładania Profilu Zaufanego tą drogą nie jest trudna. Można powiedzieć, że system prowadzi nas za rączkę. Szczegóły na poniższym filmie od PKO BP (możecie też zajrzeć do serwisu Bankomania po dokładniejszą instrukcję)

Cel? Rozruszać polską e-administrację

Dziś odbyła się konferencja z udziałem minister Anny Streżyńskiej, która była poświęcona nowym rozwiązaniom. Na tej konferencji minister cyfryzacji Anna Streżyńska podkreśliła, że na razie korzystanie z profilu zaufanego przez obywateli jest bardzo ograniczone – 60% użytkowników profilu zaufanego to urzędnicy. Zdaniem minister, wynika to z kilku kwestii – rozproszenia usług, konieczności korzystania z ePUAPu (wedle jej słów, jednego z najbardziej awaryjnych systemów państwowych) oraz konieczności udania się do instytucji autoryzującej, aby potwierdzić profil.

- Oddając autoryzację profilu zaufanego w ręce komercyjnych dostawców, powodujemy znacznie większą powszechność tego rozwiązania. Internetowe konta bankowe należą do 13 mln obywateli, którzy potencjalnie mogą korzystać z profilu zaufanego – podkreśliła Anna Streżynska.

W których bankach założysz i potwierdzisz profil zaufany

Dziś (17.10.16) rano możliwość założenia i potwierdzenia profilu zaufanego w swoim systemie transakcyjnym online udostępnił Bank PKO BP, który wcześniej współpracował z ministerstwem przy opracowaniu rozwiązania w zakresie składania wniosku 500+ przez internet.

Zbigniew Jagiełło, prezes banku PKO BP wyjaśnia, że obecnie każdy klient PKO BP posiadający konto bankowości internetowej może utworzyć i potwierdzić profil zaufany. Widać pierwsze sygnały zainteresowania rozwiązaniem – od udostępnienia go o północy (16/17.10.16) do godz. 11.30 17.10 już ponad 500 klientów miało profil zaufany.

17 kolejnych podmiotów (głównie banków, ale nie tylko) jest w trakcie testów bezpieczeństwa lub na nie oczekuje. Jak powiedziała minister, potwierdzania profilu zaufanego w kolejnych instytucjach będzie się stopniowo pojawiać w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Nie tylko banki

Możliwość potwierdzania profilu zaufanego online będzie otwarta nie tylko dla banków. Zadanie to mogą wykonywać także inne podmioty prywatne – Anna Streżyńska wymienia operatorów telekomunikacyjnych – które spełnią wymagania z zakresu bezpieczeństwa.

Aby instytucja mogła potwierdzać profil zaufany, musi spełnić warunki zawarte w par. 19 projektowanego rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie zasad i warunków potwierdzania, przedłużania ważności, unieważniania oraz wykorzystania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej, czyli:

  • wdrożyć zabezpieczenia dotyczące co najmniej średniego poziomu zaufania, wymaganych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/1502;
  • opracować, ustanowić, wdrożyć i stosować (a także kontrolować i doskonalić) system zarządzania bezpieczeństwem informacji;
  • poddawać się co najmniej raz w roku audytowi sprawdzającemu spełnienie wymagań podanych w dwóch pierwszych punktach;
  • potwierdzić tożsamość osoby, której udostępnia „środki identyfikacji elektronicznej” (czyli dane logowania potrzebne do korzystania z systemu transakcyjnego banku).

Dla osób, które będą chciały (lub musiały, np. z powodu niedostępności rozwiązania w swoim banku) zastosować dotychczasowy sposób zakładania profilu zaufanego, będzie on nadal dostępny.

W e-administracji nadal będzie się działo

Nawiązując do działań sprzed pół roku (możliwości składania wniosków w programie 500+ przez systemy bankowe, z którego blisko 600 tys. osób), Anna Streżyńska zapowiedziała, że za pół roku ma nadzieję poinformować o kolejnych postępach e-administracji. Wyjaśniła, że w trakcie opracowania są koncepcje mobilnego dowodu tożsamości i mobilnych dokumentów.

- Zmierzamy do integracji systemów państwowych, by za pomocą profilu zaufanego można było wykonać całą transakcję bez wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę. Powstaje portal o roboczej nazwie gov.pl i docelowo będzie to uniwersalna brama do załatwiania wszystkich spraw urzędowych – dodała minister.

Jako ciekawostkę odnotowujemy także, że Minister Cyfryzacji zapowiedziała, że w ciągu najbliższych dni ogłoszony zostanie otwarty konkurs na nową nazwę profilu zaufanego. Według Anny Streżyńskiej, obecna nazwa jest niefortunna, zbyt techniczna i również może zniechęcać do korzystania z tego rozwiązania.


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy