Programowanie od pierwszych klas? Co z propozycją zmian w nauczaniu informatyki?

30-11-2015, 14:49

Istotne zmiany w nauczaniu informatyki zaproponowano w czasie wakacji. MEN informuje, że analizowane są uwagi zgłoszone w konsultacjach, a ostateczny projekt ma być przedstawiony kierownictwu ministerstwa do dalszych decyzji.

Po zmianie władzy w Polsce można zadawać bardzo dużo pytań na temat podejścia nowego rządu do inicjatyw rozpoczętych przed wyborami. 

Jedną z takich inicjatyw jest propozycja zmian w nauczaniu informatyki. Dziennik Internautów pisał o tym w lipcu. Rada ds. Informatyzacji Edukacji - przygotowała projekt zmian w podstawie programowej nauczania informatyki. Ogłoszono konsultacje tego projektu. Nowa podstawa ma wymagać m.in. wizualnego programowania prostych sytuacji lub historyjek według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych wspólnie z innymi uczniami.

Głównym celem projektowanych zmian jest wprowadzenie powszechnego nauczania programowania, które staje się kompetencją kluczową XXI wieku, do edukacji formalnej już od pierwszej klasy szkoły podstawowej aż do klasy maturalnej - ogłosiło MEN, gdy rozpoczynano konsultacje. 

MEN: Trwają prace nad projektem

Postawiłem sobie pytanie, czy po zmianie rządu inicjatywa nie będzie porzucona? Najwyraźniej nie, a przynajmniej teraz się na to nie zanosi. Dziś spytałem Ministerstwo Edukacji Narodowej, czy ma zamiar kontynuować ten kierunek zmian w nauczaniu informatyki. 

- Propozycja zmian w podstawie programowej zajęć komputerowych i informatyki powstała z inicjatywy Rady ds. Informatyzacji Edukacji działającej przy Ministrze Edukacji Narodowej (...) Konsultacje trwały do 31 października 2015 r. Wpłynęło wiele uwag i obecnie zespół roboczy Rady analizuje te uwagi. Po zakończeniu prac nad projektem Rada ds. Informatyzacji Edukacji planuje przedstawić projekt Kierownictwu Ministerstwa do dalszych decyzji - odpowiedziała mi dziś Justyna Sadlak, rzecznik prasowy MEN.

Rada ds. Informatyzacji Edukacji dużo już zrobiła w kwestii nowej koncepcji nauczania informatyki. Dziennik Internautów publikował nie tylko dokument przedstawiony do konsultacji, ale również dokument z preambułą i słowniczkiem. Publikowaliśmy też wywiad z prof. Maciejem Sysło, który szerzej opowiadał o swoich oczekiwaniach dotyczących nauczania informatyki - zob. Trzeba uczyć dzieci programowania, ale nie można na tym skończyć - wywiad z prof. Maciejem M. Sysło.

Aktualna podstawa programowa do nauczania informatyki jest po prostu archaiczna. Przewiduje ona przykładowo, że uczeń w klasach IV-VI "komunikuje się z komputerem za pomocą ikon, przycisków, menu i okien dialogowych" albo "komunikuje się za pomocą poczty elektronicznej, stosując podstawowe zasady netykiety". Oczywiście nie są to złe umiejętności, ale w drugiej dekadzie XXI wieku można wymagać od systemu edukacji bardziej ambitnego podejścia do nauczania informatyki. 


  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Luty 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829