Producenci samochodów chcą wypożyczać ich funkcje. Nowy właściciel zapłaci ponownie

22-01-2014, 11:20

Podgrzewane fotele mogą być montowane w każdym aucie, ale włączenie tej funkcji może zależeć od pobrania aplikacji, za którą każdy właściciel może płacić osobno. Taką wizję ma koncern BMW.

Komputeryzacja aut może pewne rzeczy ułatwiać, ale jest też furtką do uzależnienia kierowców od producentów. Tak samo jak klienci Apple są zmuszeni do kupowania aplikacji z określonego sklepu, tak samo kierowcy mogą być w przyszłości zmuszani do "pobierania" funkcji samochodu od producenta.

Ogrzewanie foteli do pobrania?

Taką właśnie koncepcję przedstawił w rozmowie z Autocar przedstawiciel BMW Peter Schwarzenbauer, odpowiedzialny za markę MINI. Rozmowa ta miała miejsce przy okazji targów 2014 Detroit Auto Show.

BMW rozważa wprowadzenie aplikacji do pobrania, które mogłyby aktualizować funkcje dostępne w samochodzie. Oczywiście oznacza to, że wszystkie potrzebne urządzenia byłyby montowane w samochodach domyślnie, a oprogramowanie służyłoby jedynie do ich aktywacji. Przykładowo fotele miałyby wszystko, co potrzebne do ich podgrzewania, ale włączenie tej funkcji wymagałoby zakupu aplikacji (zob. Autocar, Mini should have UK design studio).

zdjęcie
Charles Chen Art / Shutterstock.com

Takie rozwiązania mają swoje zalety. Proces produkcji jest uproszczony, bo wytwarzane są pojazdy podobne, a różnice między poszczególnymi modelami wprowadza oprogramowanie. Klient może kupić model tańszy, aby w dogodnym momencie i bez znacznych trudności "aktualizować go" do modelu droższego. Producent ma pewność, że to właśnie on zarobi na aktualizacji.

Nowy właściciel kupi od nowa?

To rozwiązanie może mieć także wady. Z ustaleń Autocar wynika, że poszczególne aplikacje mogą być wyłączone przy zmianie właściciela auta. Może więc dojść do tego, że nowy właściciel będzie musiał ponownie zapłacić za podgrzewanie siedzeń, a stary właściciel będzie sprzedawał auto teoretycznie gorsze niż to, którym jeździł.

Nie można też ignorować tego, że ludzie nie będą czuli się komfortowo ze świadomością, że jeżdżą lepszym autem z wyłączonymi funkcjami. Część tych ludzi będzie próbowała uruchomić funkcje na własną rękę. Będzie to prowadzić do ciekawych problemów prawnych. Czy człowiek grzebiący w swoim samochodzie łamie prawo? Czy nie mam prawa przerobić czegoś, za co zapłaciłem?

Sonda
Czy funkcje samochodów powinny być aktywowane przez oprogramowanie?
  • tak
  • raczej tak
  • raczej nie
  • nie
wyniki  komentarze

Zapewne producenci będą się zabezpieczać, zmuszając nabywców do podpisywania różnego rodzaju licencji na oprogramowanie. To niestety jest furtka do zapisów w stylu "producent zapisuje dane o stylu jazdy użytkownika i udostępnia je stronom trzecim w celach marketingowych".

Problemy: Śledzenie i DRM w autach

Nie po raz pierwszy słyszymy o wypożyczaniu elementów samochodów. W listopadzie pisaliśmy o elektrycznym samochodzie Renault, którego bateria jest wypożyczana i może to prowadzić do stosowania czegoś w rodzaju mechanizmu DRM. Coraz częściej padają też pytania o to, w jaki sposób producenci aut będą mogli śledzić kierowców.


Komentarze
comments powered by Disqus
To warto przeczytać










  
znajdź w serwisie

RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2017 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.