Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Pozycjonowanie stron - sposób na zdobycie klientów?

08-12-2015, 11:57

Czy wiesz ile czasu internauci poświęcają na przeglądanie wyników wyszukiwania w Google? Zazwyczaj proces ten trwa zaledwie kilka sekund. Jeśli nie znajdą Twojej strony na wysokich pozycjach – przegrywasz. Tylko nieliczni sprawdzają co się znajduje poza pierwszą dziesiątką.

Dlaczego mowa od razu o przegranej? W końcu nie każdy biznes ma charakter internetowy. Rzecz jednak w tym, że nawet szukając fachowca do napraw domowych rzadko kiedy sięga się po ogłoszenia w gazetach. Dużo szybciej i wygodniej jest wpisać kilka słów kluczowych do wyszukiwarki (zazwyczaj będzie to Google, choć zdarzają się osoby korzystające z Binga). Efekt jest taki, że w każdym biznesie, małym lub dużym, lokalnym lub ogólnokrajowym, widoczność w wynikach Google jest koniecznością.

Czy jednak dotarcie na pozycje jest proste do wykonania w ramach samodzielnych działań promocyjnych? Niektórzy przekonują, że tak. W rzeczywistości jednak na ułożenie wyników wyszukiwania wpływa ogromna liczba czynników (Google twierdzi, że ponad 200), zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Co więcej, ich znaczenie ulega ciągłym zmianom, a co jakiś czas wprowadzane są nowe mechanizmy. By orientować się w tym co działa, a czego należy unikać, trzeba te zmiany na bieżąco śledzić. Pytanie, czy osoba zajmująca się prowadzeniem firmy ma na to czas? 

Pozycjonowanie stron w praktyce

W praktyce pozycjonowanie stron najlepiej zlecać zewnętrznym specjalistom, którzy zajmują się tym zawodowo. Podejście takie ma wiele plusów, a fakt posiadania wiedzy nie jest tu jedyną zaletą. Drugim, równie ważnym (jeśli nie ważniejszym) aspektem jest doświadczenie praktyczne. Firmy zajmujące się pozycjonowaniem zazwyczaj prowadzą większą liczbę projektów, co pozwala im stale porównywać efektywność różnych strategii i oceniać co działa, a co nie.

Doświadczenie praktyczne jest tym ważniejsze, że od czasu wprowadzenia przez Google algorytmów Pingwin i Panda, działania pozycjonerskie stały się znacznie trudniejsze. Obecnie nie wystarczy już stosowanie strategii „im więcej tym lepiej”, trzeba przy tym zadbać o różnicowanie podejmowanych działań. Optymalizacja stała się dużo ważniejsza niż kiedyś, a odnośniki zdobywa się całym szeregiem metod, między innymi przez content marketing, czy marketing szeptany.

Pozycjonowanie to proces, nie jednorazowa usługa

Samo stosowanie określonych technik można jednak przyrównać do machania młotkiem. Jeśli nie przyłoży się nim w odpowiednie miejsce i nie dostosuje siły uderzenia, prędzej coś zniszczymy, niż wbijemy gwoźdź. Podobnie jest z działaniami SEO. Pozycjonowanie stron to nie tylko zastosowanie określonych technik, ale i przygotowanie strategii pozwalającej na uzyskanie efektu, a jednocześnie uniknięcie wykrycia przez Google sztucznego wpływania na pozycję w wyszukiwarce. Oznacza to konieczność stałego nadzorowania sytuacji pozycjonowanej strony i regularne analizowanie zarówno jej sytuacji w wyszukiwarce, jak i widoczności stron konkurencji.

Nie tylko pozycja

Co ciekawe, pozycjonowanie to na dzień dzisiejszy coś więcej niż walka o wysoki wynik w Google. Dobra optymalizacja witryny zawsze była istotnym elementem tego procesu, jednak od czasu wprowadzenia przez Google algorytmu Panda zyskała na znaczeniu. Zmiana ta sprawiła, że strony z bogatą, unikalną treścią są traktowane lepiej od tych, które są pozbawione tekstów. Z tego też względu pozycjonerzy często zachęcają klientów do wdrażania dodatkowych treści. Te zaś – niezależnie od dobrego wpływu na proces pozycjonowania – jeśli tylko zostaną porządnie przygotowane, wpływają na wizerunek firmy w oczach potencjalnych klientów.

Co więcej, treści stosowane przez agencje pozycjonujące w linkujących artykułach tematycznych, mogą budować wizerunek ekspercki i zaufanie do promowanej firmy. Gdy są przygotowane naprawdę dobrze, mogą też stać się impulsem sprzedażowym dla klientów, którzy czasem najpierw trafią na taki artykuł, a dopiero potem na stronę docelową.

Nie jest to jedyna metoda pozycjonerska, która przynosi dodatkowe pozytywne efekty. W przypadku gdy budżet danej kampanii pozwala na utworzenie tematycznego zaplecza, również ono może łączyć wpływ na pozycje z przekazem marketingowym. Innym przykładem może być marketing szeptany łączony z pozyskaniem linków do strony docelowej.

Czy to się opłaca?

Tak postawione pytanie nie do końca jest prawidłowe. Faktycznie powinno brzmieć: czy warto inwestować w przyszłość firmy. Jeśli chcesz bazować nie tylko na stałych klientach, ale też pozyskiwać nowych, musisz najpierw do nich dotrzeć. A wyszukiwarki internetowe są miejscem, w którym większość ludzi w pierwszej kolejności szuka dostawców produktów in usług.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:

fot. Sophos




fot. Freepik




fot. Freepik