Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Zaprezentowaliśmy już na łamach Dziennika Internautów kilka infografik pokazujących kupowanie online z punktu widzenia klientów. Dziś na gorączkę świątecznych zakupów popatrzymy z perspektywy e-sklepów, podpowiadając przy okazji, jak sprawdzać ich wiarygodność.

Gorączka świątecznych zakupów z perspektywy e-sklepów - infografika

Jak wynika z infografiki opracowanej przez Ceneo.pl, aż 63% e-sklepów przygotowało specjalne promocje na święta. Warto jednak pamiętać, że w tym okresie swoje działania intensyfikują też internetowi oszuści. Pisaliśmy o tym m.in. w artykule Świąteczny phishing - sposoby ataku i obrony, a dziś prezentujemy uniwersalne zasady robienia zakupów online przygotowane przez Opineo.pl i RedCart.pl.

1. Podstawowe dane rejestrowe — wiarygodne sklepy nie ukrywają swoich danych rejestrowych, takich jak data założenia sklepu, nazwisko właściciela, numer KRS, adres siedziby sklepu. Poszukaj tych informacji i sprawdź na internetowej mapie, czy podany adres rzeczywiście istnieje i co się pod nim znajduje.

2. Sprawdź, czy sklep posiada regulamin — interesują Cię produkty w danym sklepie? Zanim potwierdzisz swój zakup, przeczytaj dokładnie regulamin. Powinny być w nim zawarte najważniejsze dane, takie jak dane osobowe i polityka prywatności, warunki i czas realizacji zamówienia, ceny produktów i koszty wysyłki, forma płatności, warunki odstąpienia od umowy czy też warunki reklamacji. Według obowiązującego prawa przez 10 dni (po 25 grudnia będzie to 14 dni) od momentu zamówienia klient ma prawo odstąpić od umowy bez powodu i zwrócić zamówiony produkt bez ponoszenia dodatkowych kosztów. W regulaminie nie ma mowy o zwrotach lub utrudnione są warunki reklamacji? Bądź ostrożny!

3. Dane kontaktowe — wiarygodny sklep internetowy nie obawia się również podawać na swej stronie pełnych danych kontaktowych, takich jak numer telefonu, adres e-mail, dodatkowe formy kontaktu (GG, LiveChat), numer infolinii, a niekiedy nawet imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych za obsługę klienta w firmie. Skontaktuj się ze sprzedawcą przed złożeniem zamówienia, żeby się przekonać, jak szybko uzyskasz odpowiedź na nurtujące Cię pytanie, jak sklep traktuje potencjalnych klientów i czy udziela rzetelnych informacji. Przy okazji przetestujesz dane kontaktowe sklepu.

4. Certyfikat SSL — zabezpieczenie połączeń w sklepie to kluczowa kwestia podczas kupowania w internecie. Protokół SSL (a jeszcze lepiej TLS) w sklepie chroni klienta przed niepożądanymi wyłudzeniami danych podczas przetwarzania informacji wysyłanych na serwer. Zwróć uwagę, czy podczas zakupów, w trakcie składania zamówienia pojawia się szyfrowane połączenie, charakteryzujące się zmianą adresu z http:// na https://. Dodatkowymi oznakami zabezpieczeń są ikony kłódki lub klucz.

5. Wiarygodność w internecie — uczciwy sklep internetowy najczęściej legitymuje się certyfikatem świadczącym o jego uczciwości i rzetelności (Certyfikat Słucham Swoich Klientów, Certyfikat Jakości Usług Q, Certyfikat Rzetelności czy Sklep Wiarygodny Finansowo). Nie wystarczy jednak potwierdzić, że na stronie internetowej sklepu są znaki certyfikatów. Należy sprawdzić ich autentyczność. Kliknij w każdy banner, by zobaczyć, czy jest on aktualny.

Jak długo sklep internetowy funkcjonuje na rynku? Jakie opinie krążą na jego temat? Co o jego uczciwości twierdzą dotychczasowi klienci? To pytania, które należy sobie zadać, zanim zamówimy cokolwiek w upatrzonym sklepie internetowym — radzi Paweł Kucharzak, prezes zarządu Opineo. — Późną jesienią i wczesną zimą przybywa w sieci tzw. sklepów-wydmuszek, które usiłują się wstrzelić w przedświąteczny boom zakupowy. Oszustom zależy, by sprzedać jak najwięcej fikcyjnego towaru. Tym samym rośnie też liczba oszukanych i rozżalonych klientów. Co gorsza, wielu z nich sprawdza dokładnie sklep internetowy dopiero, gdy mija termin realizacji zamówienia, a po przesyłce ani śladu.

6. Pozytywne opinie — oceny klientów są więc najlepszym potwierdzeniem ich długoletniej obecności na rynku i jednocześnie dowodem wysokiej jakości oferowanych usług. Poznaj opinie kupujących na temat wiarygodności i rzetelności sklepu internetowego. Dowiesz się z nich, m.in. jak konsumenci oceniają poziom obsługi klienta, jak sklep radzi sobie z rozwiązywaniem problemów i przede wszystkim czy uczciwie realizuje zamówienia.

7. Pilnuj swoich danych i chroń swoje hasła — w sklepach internetowych można dokonywać zakupów bez wcześniejszej rejestracji. Aby zamówienie zostało zrealizowane, wystarczy wypełnić formularz ułatwiający wysyłkę zamówienia. Wypełniaj tylko wymagane pola. Nigdy nie podawaj swojego numeru PESEL, nazwiska panieńskiego czy daty urodzenia. Takie sklepy mogą wyłudzać dane w niepożądanych celach. Nigdy nie ujawniaj swojego loginu i hasła, korzystaj również zawsze z własnego komputera.

8. Korzystaj z bezpiecznych połączeń internetowych — choć internet jest dostępny wszędzie, nie z każdego łącza internetowego można bezpiecznie korzystać. Transakcje kupna zawsze dokonuj ze znanej już sieci, która jest chroniona programami antywirusowymi i firewallem.

Aby świąteczne zakupy były w pełni udane, należy kierować się zarówno bezpieczeństwem, jak i zdrowym rozsądkiem. Jeśli zauważymy, że sklep nie spełnia wymagań informacyjnych (regulamin, dane rejestrowe i kontaktowe), a także technicznych (bezpieczne szyfrowanie podczas rejestracji/logowaniu i dokonywaniu płatności), warto wstrzymać się z zakupem, pomimo zachęty w postaci niskiej ceny — mówi Paulina Szymańska z platformy sklepów internetowych RedCart.

Jeśli cokolwiek w działalności sklepu budzi Twoje wątpliwości — poszukaj innego sprzedawcy. Pamiętaj, w internecie jest blisko 20 tysięcy e-sklepów. O wiarygodności danego sklepu nie świadczy świetnie zaprojektowana strona internetowa czy najniższe ceny, ale reputacja, jaką sklep buduje przez długie lata, certyfikaty potwierdzające jego uczciwość, tysiące zrealizowanych transakcji i zadowolenie klientów. Im lepiej prześwietlisz sklep przed złożeniem zamówienia, tym mniejsze ryzyko poniesiesz.

Czytaj także: Pamięć absolutna, czyli o doświadczeniu zakupowym słów kilka


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR