Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Problem kradzieży tożsamości lub wrażliwych danych stał się już niemal codziennością dla osób korzystających z najnowszych technologii, a konsekwencje nierozważnego używania aplikacji lub braku odpowiedniego ich zabezpieczenia dotykają coraz większej liczby internautów. Jednak jak pokazuje przygotowany na zlecenie F5 Networks raport Future of Apps, Polacy starają się chronić swoje prywatne dane przed wyciekiem i zwracają uwagę, w jaki sposób firmy przechowują informacje na ich temat.

Coraz większa transparentność i możliwość kontroli nad własnymi danymi zachęcają polskich internautów do korzystania z ofert znajdowanych w sieci. Firmy starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, prowadząc z nimi aktywny dialog o bezpieczeństwie i ochronie danych. Jak wynika z raportu Future of Apps, 80 proc. polskich użytkowników chce większej kontroli nad danymi, które udostępniają przedsiębiorstwom, a dodatkowo interesują się sposobem, w jaki firmy zabezpieczą ich dane w przyszłości.

Zmiany w zakresie kontroli danych osobowych

Warto pamiętać, że z końcem maja przyszłego roku w życie wejdzie nowa dyrektywa Unii Europejskiej, która będzie chronić prywatnych użytkowników. RODO, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, zakłada m.in. pełne ujednolicenie prawa materialnego w ramach UE oraz swobodę przepływu danych osobowych. Dzięki temu indywidualny użytkownik będzie lepiej chroniony, a firmy zobowiązane zostaną do wprowadzenia szeregu nowych rozwiązań, związanych z przepisami o ochronie osób fizycznych.

Dane w zamian za rabaty

Warto jednak zauważyć, że polscy internauci są mniej niż inni Europejczycy zainteresowani wymianą prywatnych danych w zamian za różnego rodzaju zniżki bądź oferty specjalne. Może być to np. spersonalizowana usługa bądź atrakcyjna promocja - użytkownicy są gotowi udostępnić prywatne dane w zamian za obniżenie kosztu interesującego ich produktu. Według danych z raportu Future of Apps, czterech na 10 Europejczyków zgodziłoby się na wymianę danych w zamian za spersonalizowaną ofertę. W przypadku Polaków tak postąpiłoby 32 proc. badanych. Jednocześnie 43 proc. Polaków zadeklarowało, że w ogóle nie zgodzi się na podanie swoich danych w formularzu, niezależnie od ofert specjalnych czy obniżek oferowanych przez firmy zbierające wrażliwe dane.

Jak wynika z raportu, w krótkoterminowej perspektywie konsumenci podejmą wiele kroków, bezpośrednio przyczyniających się do długoterminowej zmiany sposobu kontroli nad danymi osobowymi. Obawy dotyczące potencjalnego naruszania prywatności mogą nie być bezpodstawne, a zagrożenia związane z najnowszymi technologiami, takimi jak Internet of Things czy tymi wspomagającymi sterowanie danymi, już teraz są dużo wyraźniejsze niż jeszcze parę lat temu.

Autor: Ireneusz Wiśniewski, Dyrektor Zarządzający w F5 Networks

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie F5 Networks przez ośrodek Foresight Factory w lutym 2017 roku na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku co najmniej 16 lat.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. Samsung



fot. HONOR








fot. Freepik