Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Badania użyteczności stron i analizy serwisów WWW potwierdzają oczywistą wydawałoby się tezę, że internauci mają ograniczoną cierpliwość i szybko porzucają witryny nieczytelne, o skomplikowanej strukturze i wywołujące poczucie zagubienia. Nie przeszkadza to jednak wielu projektantom w konsekwentnym ignorowaniu podstawowych zasad web usability.

Stosunkowo łatwo jest zaprojektować i wykonać stronę internetową - trudniej zaprojektować stronę użyteczną.

Użyteczne strony internetowe to takie, dzięki którym internauci realizują na niej swoje cele w sposób wydajny, efektywny i zadowalający. Takie, które umożliwiają użytkownikowi łatwą i intuicyjną nawigację, które nie powodują w nim poczucia zagubienia i pozwalają na szybkie dotarcie do poszukiwanych informacji. To także strony, które wspomagają realizację celów biznesowych. Oczywiście to tylko najważniejsze z przykazań dekalogu usability stron, ale i te niestety najczęściej łamane.

Najczęściej ignorowane zasady web usability


Jednym z najczęściej popełnianych błędów przy projektowaniu jest nadmierne rozbudowanie warstwy graficznej witryny. Nietypowe i niezrozumiałe elementy menu, zbyt rozbudowane i uciążliwe animacje i ozdobniki to grzechy główne. Funkcjonalność stron internetowych nie musi stać w opozycji do atrakcyjnej szaty graficznej, choć projektantom często bardzo trudno znaleźć złoty środek. Nadmiernie upiększony serwis WWW raczej odstrasza internautów niż ich zachęca do dalszego korzystania.

Kolejną kwestią, ignorowaną przez projektantów, jest różnica między stroną WWW, a tradycyjnym materiałem drukowanym. Ekran komputera nie jest kartką papieru, a stronę WWW czyta się inaczej niż broszurę, czy folder reklamowy. Na podstawie wielu badań użyteczności stron oraz analiz typu eye tracking (badanie ruchu gałek ocznych użytkownika) udowodniono, że internauci nie czytają stron WWW w całości, a raczej je przeglądają, "skacząc wzrokiem" między różnymi elementami. Trzeba im to umożliwić, zachowując odpowiednią przejrzystość, umieszczając najważniejsze informacje na górze strony, czy też pozwalając na przeglądanie poszczególnych stron w wygodny dla nich, a nie w z góry narzucony sposób.

Bardzo często popełnianym błędem jest skomplikowana i nieczytelna struktura serwisu. Takie negatywne zjawisko można zaobserwować najczęściej w przypadku stron dużych korporacji, firm ubezpieczeniowych lub banków. Zbyt duża ilość danych i informacji oraz trudność w znalezieniu poszukiwanych materiałów wywołują u użytkowników poczucie zagubienia. Jest więcej niż prawdopodobne, że zagubiony internauta szybko się zniechęci i poszuka informacji u konkurencji. Nie można więc bagatelizować nawigacji serwisu i nie należy liczyć na to, że internauci cenią labirynty...

Strona użyteczna musi realizować stawiane jej cele


Analiza stron WWW bardzo często dowodzi, że większość serwisów nie spełnia podstawowego celu biznesowego - nie wspomaga działań komercyjnych prowadzonych przez firmę. Dlaczego się tak dzieje?

Błąd powstaje już w fazie planowania i projektowania, czyli na etapie decydowania o tym, co na stronie powinno się znaleźć. Odpowiedź na pytanie, jakie funkcje i zadania ma spełniać strona, jest kluczowe i nadrzędne. Na samym początku należy zdefiniować cele, jakie ma spełniać dana witryna. Cele muszą być realne i łatwe do zmierzenia, bo jedynie wówczas możliwe będzie określenie tego, czy strona spełnia powierzone jej zadania. Takim celem może okazać się np. zmniejszenie kosztów obsługi klienta poprzez umieszczenie w witrynie pełnej oferty firmy.

Dzięki takiej strategii możemy ograniczyć liczbę telefonów i zapytań ofertowych, których obsługa zajmuje cenny czas, a nie zawsze przynosi wymierne korzyści. Dopiero po zdefiniowaniu celów można określić zawartość, która powinna zostać umieszczona na stronie. I dopiero wtedy można przystępować do prac nad nowym serwisem internetowym.


Artykuł pochodzi z newslettera firmy Perfect One.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Perfect One