Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Płatności mobilne w Polsce po 4 latach: 30 banków i ponad 4 mln kart w użyciu

25-01-2021, 14:10

Polacy pokochali płacenie smartfonem. Na koniec września 2020 r., czyli niecałe 4 lata po wejściu tej technologii do Polski, klienci banków w naszym kraju mieli już 4,386 mln aktywnych kart w systemach płatności mobilnych.

Wartość transakcji zrealizowanych przez Polaków zbliżeniowo za pomocą smartfona w III kwartale 2020 r. - wyniosła 89,4 mln zł. Oznacza to, że średnio każdego dnia w Polsce wartość płatności zbliżeniowych wynosi prawie 1 mln zł.

Z najpopularniejszego systemu Google Pay mogą już korzystać klienci 30 banków w Polsce, a od stycznia 2021 r. również osoby posiadające konta i karty w SKOK-ach.

Klienci banków oczekują jednak, że płatności dokonywane za pomocą komórki nie tylko pozwolą na korzystanie ze wszystkich możliwości, jakie daje posiadanie karty płatniczej, ale będą również wygodne i bezpieczne.

Wygodę i bezpieczeństwo zapewniają systemy płatności mobilnych: Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, a także własne aplikacje bankowe - jak PeoPay banku Pekao SA czy IKO banku PKO BP. Wszystkie działają w oparciu o technologię HCE (ang. Host Card Emulation) pozwalającą na szybkie płatności zbliżeniowe, nawet gdy nie ma dostępu do internetu.

Z danych zebranych przez portal cashless.pl wynika, że w okresie lipiec-wrzesień 2020 klienci banków z Polski zrealizowali w tych systemach o 39 mln zł więcej płatności niż w III kwartale 2019 i o ponad 28 mln zł więcej niż w II kwartale 2020 r. Liczba kart płatniczych dodanych do wirtualnych portfeli wzrosła w ostatnim roku o 2 mln. Oznacza to, że w porównaniu z okresem przed pandemią wartość płatności dokonywanych za pomocą smartfona wzrosła o ponad 40 proc.

Najbardziej popularnym wirtualnym portfelem jest Google Pay, jeden z globalnych standardów płatności mobilnych, który działa z kartami debetowymi i kredytowymi. Google Pay umożliwia wypłacanie gotówki z bankomatów zbliżeniowych oraz płatności w sklepach, internecie i aplikacjach. Oferuje również liczne zniżki.

System Google Pay opracowany przez Google w 2016 r. jest honorowany wszędzie na świecie. Polska wdrożyła go 16 listopada 2016 - jako szósty kraj na świecie i drugi w Europie, a pierwszymi bankami, które przyjęły system Google Pay były: Alior Bank, Santander (wówczas BZ WBK) oraz T-Mobile Usługi Bankowe. Obecnie korzystanie z Google Pay umożliwia 30 banków w Polsce - z wyjątkiem Banku Pekao SA, który posiada własną aplikację mobilną PeoPay oraz PKO BP, który korzysta z własnej aplikacji IKO oraz Apple Pay i Garmin Pay.

Do tej pory z Google Pay mogli korzystać posiadacze urządzeń z systemem Android 5.0 lub nowszym, jednak aplikacja wkrótce będzie dostępna również dla posiadaczy i-Phone’ów. W nowej odsłonie Google Pay pomoże uporządkować finanse poprzez dostarczanie okresowych podsumowań wydatków i wyszukiwanie transakcji na różne sposoby.

Użytkownicy aplikacji mogą dodać do wirtualnego portfela również kartę Coinbase, która umożliwia płatności w kryptowalutach, takich jak Bitcoin, Ether, Bitcoin Cash czy Litecoin. Płatności kartą Coinbase w Google Pay są dostępne obecnie dla klientów w 14 krajach: Francji, USA, Wielkiej Brytanii, Belgii, Finlandii, Irlandii, Włoszech, Polsce, Chorwacji, Czechach, Słowacji, Szwecji, Norwegii i Danii.

Aplikacja Google Pay, z której miesięcznie korzysta 150 mln klientów w 30 krajach, zapewnia najwyższe standardy bezpieczeństwa. Numer karty nie jest przechowywany w Google Pay, ani też wykorzystywany podczas transakcji. Aplikacja używa numeru tokena płatniczego, który jest cyfrowym odpowiednikiem zastępującym dane karty płatniczej.

Nowa odsłona aplikacji będzie również zawierać funkcje umożliwiające zarządzanie mobilnym kontem bankowym Plex, zintegrowanym z systemem Google Pay. Konta Plex oferowane są przez banki i kasy oszczędnościowe i nie wymagają żadnych opłat miesięcznych, opłat za przekroczenie salda, ani minimalnych wymogów dotyczących salda, dzięki czemu łatwiej można na nich oszczędzać.

Bankowość mobilna w Polsce ma już długą historię. Jak opisał to portal bankier.pl w 2015 r., pierwsze próby bankowania przez telefon podjęto już w 1999 r. W 2000 r. mBank i WBK wprowadziły bankowość mobilną opartą o WAP, w 2002 powstała pierwsza aplikacja SIM Toolkit „Płacę SMSem” w Inteligo, a w 2004 pierwsza aplikacja mobilna napisana w języku java: R-Mobile Raifeissen Banku. Na koniec 2012 r. z aplikacji mobilnych korzystało już 1,2 mln klientów banków komercyjnych, a w 2015 r. liczba mobilnych klientów przekroczyła 4 mln.



Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca

              *              

Źródło: PAP MediaRoom