Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

P2P traci na rzecz serwisów społecznościowych

27-10-2008, 09:13

P2P pozostaje jednym z największych źródeł "nielegalnej" muzyki, ale jego popularność w ostatnim czasie spadła. Internauci zdobywają muzykę i filmy dzięki serwisom społecznościowym. Jednym z głównych powodów korzystania z tych źródeł jest możliwość dotarcia do nagrań trudno dostępnych – wynika z badań Gemius przeprowadzonych na zlecenie Związku Producentów Audio Video (ZPAV).

ZPAV postanowił przeanalizować sposoby pozyskiwania muzyki z internetu, aby sprawdzić, jakie efekty przynoszą jego akcje, np. "Bądź oryginalny" lub "Dzieciaki, muzyka i internet". W ocenie Związku wspomniane akcje przynoszą rezultaty, co mają ukazywać przedstawione poniżej wyniki badań.

Generalnie ściąganie multimediów z internetu jest popularne. Najbardziej powszechne jest pobieranie muzyki, co według autorów badań robi około połowa internautów (45%, czyli ponad 6 mln osób).

Najczęstszym sposobem korzystania z pobranej muzyki jest odsłuchiwanie jej na komputerze (89%) oraz w odtwarzaczu MP3 (50%) i telefonie komórkowym (42%). Wśród osób pobierających muzykę dominuje ściąganie pojedynczych utworów. Częściej niż aktualne hity pobierane są utwory nie będące przebojami.

W porównaniu z rokiem 2006 zmniejszył się odsetek internautów korzystających z sieci P2P (z 74% do 41%). Zaletami P2P według internautów są: darmowy dostęp do muzyki (61%), możliwość pobrania utworów trudno dostępnych (50%) oraz łatwy dostęp do popularnych utworów (48%).

Istotnym powodem zmniejszenia liczby użytkowników sieci P2P wydaje się być gwałtowny rozwój stron typu YouTube, Google Video, RapidShare oraz serwisów społecznościowych. Są one najczęściej wymienianym źródłem pozyskiwania muzyki z sieci. Wskazuje na nie co druga osoba pobierająca muzykę z internetu (49%).

Sonda
Czy pobierasz nieuatoryzowane kopie muzyki i filmów z Sieci?
  • Tak
  • Nie
  • Nie wiem
wyniki  komentarze

Jeśli chodzi o autoryzowane serwisy muzyczne, to w ciągu 2 lat zmniejszył się odsetek użytkowników internetu, którzy nie znają żadnego polskiego serwisu tego typu (z 43% do 39%).

Z 15% do 28% zwiększył się odsetek internautów, korzystających z autoryzowanych serwisów muzycznych.

Ci, którzy nie korzystają ze stron autoryzowanych, narzekają na wysokie opłaty (74% wskazań ankietowanych), opłaty w ogóle (64%), oraz ograniczoną ofertę (62%). Internauci oczekują od autoryzowanego serwisu przede wszystkim wysokiej jakości nagrań, szerokiej oferty oraz atrakcyjnej ceny (ponad 50% wskazań na każdą z tych cech).

ZPAV jest zmartwiony faktem, że rynek muzyki cyfrowej w Polsce stanowi zaledwie 2% całego rynku, co stanowi najniższy wskaźnik w Europie. Udział muzyki cyfrowej w światowym rynku fonograficznym w 2007 roku w stosunku do 2006 wzrósł o 34%, jednocześnie sprzedaż nośników fizycznych spadła o 13%.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Źródło: ZPAV



Ostatnie artykuły:

fot. HONOR








fot. Freepik



fot. ING