Outsourcing IT a zarządzanie projektem

25-06-2019, 10:14

Nie jest tajemnicą, że odpowiednie zarządzanie projektem informatycznym jest czynnikiem, mającym decydujący wpływ na sukces przedsięwzięcia. Najważniejszymi aspektami, które należy mieć na uwadze są czas, zasoby, budżet oraz zadania. O ile projekt realizowany jest wewnątrz małej firmy, nie powinno być problemów z monitorowaniem tych elementów. Co, jeśli projekt jest realizowany w modelu outsourcingu IT lub też w dużej korporacji? W takich sytuacjach mogą pojawić się trudności związane z dostępem do aktualnych danych, rotacją pracowników, utrzymaniem właściwego tempa pracy, czy też jakością.

outsourcing it

Realizacja projektu w modelu outsourcingu IT

Tworzenie dedykowanych rozwiązań i utrzymanie własnego działu rozwoju oprogramowania to kosztowne przedsięwzięcie. Obejmuje nie tylko utrzymanie personelu, ale także koszty związane z biurem, sprzętem i niezbędnym oprogramowaniem. Z tego powodu wiele firm realizuje swoje projekty informatyczne z pomocą zewnętrznych dostawców oferujących outsourcing IT. Taka forma współpracy przynosi korzyści dla firmy:

  • obniżenie kosztów utrzymania działu rozwoju oprogramowania, a w tym koszty związane z personelem, sprzętem, biurem, oprogramowaniem, administracją, szkoleniami, urlopami itd.,
  • dostęp do doświadczonych pracowników, dysponujących specjalistycznymi narzędziami i wydajnymi systemami, które umożliwiają sprawną realizację zadań.
  • przeniesienie ryzyka związanego z ciągłością realizacji projektu na dostawcę usług.

Warto jednak mieć na uwadze ryzyko, że wybrany dostawca usług nie będzie dowoził. Można jednak wcześniej się przed tym zabezpieczyć.

Monitoring postępów w projekcie

W projektach realizowanych w modelu outsourcingowym to klient rozdaje karty i decyduje o zasadach współpracy. Jeśli zatem planujesz postawić na outsourcing IT, wybierz właściwe narzędzie do zarządzania projektem, które pozwoli Ci śledzić wszystkie aktualizacje. Większość systemów do zarządzania posiada moduły:

  • planowania, delegowania zadań oraz monitorowania ich stanu realizacji,
  • kontrolowania czasu pracy developerów,
  • gromadzenia i dzielenia się wiedzą na temat projektu,
  • komunikacji wewnątrz projektowej,
  • raportowania budżetu projektu.

Gdy projekt realizowany jest według metodyk zwinnych, takich jak SCRUM, po stronie klienta jest kierownik projektu. Jego głównym zadaniem jest pilnowanie, by projekt zmierzał we właściwym kierunku. W takim przypadku osoba ma bezpośredni wpływ na tempo prac i dostarczaną jakość. Każdy projekt informatyczny ma różne etapy realizacji w zależności od zaawansowania prac. W kolejnych fazach tzw. cyklu życia projektu zwracać uwagę na inne elementy.

Cykl życia projektu outsourcingowego

Zasadniczo cykl życia dowolnego projektu IT składa się z 5 etapów. W każdym z nich trzeba wykonać inne prace na potrzeby właściwego zarządzania projektem.

  1. Inicjacja — określane są cele i główne zadania projektu. Kompletowana jest dokumentacja i umieszczana w systemie do zarządzania np. w formie wiki.
  2. Planowanie — definiowane są wszystkie funkcjonalności i opcje tworzonego rozwiązania dedykowanego. Tworzona jest lista zadań, które trzeba wykonać, aby wdrożyć poszczególne funkcjonalności oraz zrealizować cele. Zadania są przypisywane do osób, określane są terminy ich wykonania.
  3. Wykonanie — realizowane są kolejne zadania, a te ukończone poddawane są testom. Generowane są raporty błędów, konsultowane trudności w realizacji projektu.
  4. Monitoring i kontrola — wykonane zadania weryfikowane są pod względem czasu, kosztów, zakresu, jakości, ryzyka i innych czynników.
  5. Zamknięcie — zatwierdzane są kolejne zadania, wdrożone funkcjonalności i w końcu cały projekt.

Outsourcing IT przy odpowiednim zarządzaniu pozwala wygenerować realne oszczędności i osiągnąć inne wymierne korzyści. Aby osiągnąć sukces projektu realizowanego przez zewnętrzny zespół, warto umożliwić uczestnictwo w pracach już od samego początku prac. To zapewni odpowiedni poziom komunikacji i transfer wiedzy.


Źródło: Komunikat firmy. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami w DI: kf@di24.pl

***


Komunikaty Firm to gwarantowane publikacje informacji prasowych i artykułów Twojej firmy lub Klientów Twojej agencji w Dzienniku Internautów, zawierające aktywny link, grafikę oraz możliwość wstawienia treści multimedialnych (YouTube, Vimeo).

Artykuły pozostają w serwisie co najmniej przez 12 miesięcy. Redakcja nie ingeruje w treść komunikatów firm.

Artykuły oferowane są pojedyńczo, w pakietach lub abonamencie (najtańsza opcja). Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu: reklamawdi@webtango.pl.


To warto przeczytać




fot. G DATA





fot. ITBC




RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  

idealdesign.pl - meble designerskie
« Lipiec 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Serwisy specjalne: