Zakładanie Profilu Zaufanego. Oswajamy e-administrację, część 3

15-05-2015, 11:43

Profil Zaufany jest potrzebny, aby podpisywać pisma wysyłane przez ePUAP. Może się przydać także w celu logowania do innych usług (np. do platformy ZUS). Jak w praktyce wygląda tworzenie Profilu Zaufanego? Opowiadamy o tym w kolejnym odcinku cyklu "Oswajamy e-administrację".

Uwaga!!! Ten tekst dotyczy nieaktualnej już wersji serwisu ePUAP. 
Przejdź do najnowszego tekstu, który opisuje przebieg wnioskowania o Profil Zaufany w używanym obecnie serwisie ePUAP2.

W poprzednich tekstach z cyklu "Oswajamy e-administrację" pisałem o tym, jak wygląda zakładanie konta na ePUAP oraz w jaki sposób wysyłać pisma przez ePUAP. To był dobry początek kontaktów z e-administracją, ale pełne korzystanie z dobrodziejstw urzędów online wymaga czegoś więcej. Potrzebna jest jakaś możliwość podpisywania pism. Może to tego służyć bezpieczny podpis elektroniczny, ale przeciętny obywatel może się też posłużyć tańszym rozwiązaniem, jakim jest Profil Zaufany. Taki profil właściwie nic nie kosztuje. Utworzenie go wymaga jednej wizyty w urzędzie, ale potem można wiele spraw załatwić online. 

Profil Zaufany może służyć nie tylko do wysyłania pism przez ePUAP. Może być także sposobem logowania się np. do CEiDG albo systemów ZUS. 

Aby utworzyć Profil Zaufany, konieczne są dwie rzeczy. Trzeba mieć konto na ePUAP i trzeba przez ePUAP złożyć elektroniczny wniosek o utworzenie Profilu Zaufanego. Zakładam, że konto na ePUAP już założyliście, zatem przejdźmy do składania wniosku.

Składanie wniosku o Profil Zaufany

W celu złożenia wniosku o utworzenie Profilu Zaufanego trzeba się zalogować na swoje konto ePUAP. Po zalogowaniu po prawej stronie zobaczycie czerwoną ramkę "Profil zaufany". W tej ramce jest link "Załóż profil zaufany". Trzeba w niego kliknąć. 

ePUAP - profil zaufany

Na kolejnej stronie (zrzut poniżej) znajduje się filmowa instrukcja na temat ePUAP i Profilu Zaufanego. Jeśli nie chcemy jej oglądać, przechodzimy dalej, klikając w przycisk "Załóż profil zaufany" widoczny nad prezentacją. 

Załóż Profil Zaufany - etap 2

Niestety trzeba się "przeklikać" jeszcze przez jedną stronę. Trafiamy bowiem na listę swoich zaufanych profili, która to lista jest oczywiście pusta. Tutaj musimy kliknąć przycisk "Złóż wniosek", aby wreszcie przejść do właściwej procedury składania wniosku. 

Profil Zaufany - wniosek, etap 3

W elektronicznym wniosku o Profil Zaufany trzeba podać pewne dane - imię, nazwisko, PESEL i adres e-mail. Musimy też wybrać "metodę zabezpieczeń" (e-mail lub SMS). O co tu chodzi? Otóż przy każdym składaniu podpisu Profilem Zaufanym konieczne będzie podanie kodu, który będzie wysyłany e-mailem na nasz adres e-mail lub SMS-em na podany numer. Załóżmy, że wybraliśmy opcję e-mail (poniższy zrzut można kliknąć, by powiększyć). 

Profil zaufany - uzupełnianie dnaych

Po uzupełnieniu danych klikamy przycisk "Sprawdź poprawność".

Jeśli wszystko jest w porządku, na miejscu przycisku "Sprawdź poprawność" pojawi się pasek z informacją zachęcającą do podania kodu (np. "Podaj kod nr 1 z dn. 2015-05-15").  W tym samym czasie na wskazany adres e-mail powinien być wysłany mail z pierwszym kodem. Ten otrzymany e-mailem kod należy wpisać i potwierdzić przyciskiem "OK" (jak na zrzucie poniżej). 

ePUAP - potwierdzanie kodem

Po potwierdzeniu kodu na górze powinien się pojawić zielony pasek z napisem "Parametr autoryzacji poprawnie zweryfikowany". To jeszcze nie oznacza, że wniosek o Profil Zaufany został złożony. W tym celu trzeba kliknąć przycisk "Wyślij wniosek" (zob. zrzut poniżej). 

Wyślij wniosek - Profil Zaufany

Jeszcze trzeba potwierdzić przyciskiem "Tak" w okienku, które się pojawi. 

Potwierdzanie wysłania wniosku o PZ

Dopiero po potwierdzeniu przyciskiem "Tak" wniosek o utworzenie Profilu Zaufanego jest złożony. Przechodzimy na stronę z potwierdzeniem, która wygląda jak na zrzucie poniżej. 

Wniosek złożony - Profil Zaufany

Na tym etapie możemy powiedzieć, że złożyliśmy wniosek o Profil Zaufany. Teraz trzeba profil potwierdzić wizytą w urzędzie.

Do urzędu należy się udać w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku o Profil Zaufany. Nie może to być pierwszy lepszy urząd, bo nie wszystkie urzędy oferują potwierdzanie Profilu Zaufanego. Na zrzucie powyżej zaznaczyłem strzałką link opisany jako "Lista Punktów Potwierdzania". Kieruje on do wyszukiwarki urzędów, które potwierdzają Profil Zaufany.

Obecnie Profile Zaufane da się potwierdzać w urzędach skarbowych oraz w inspektoratach ZUS. Są plany, aby w przyszłości potwierdzać je na Poczcie. To będzie duże ułatwienie. Zdaję sobie sprawę, że dla niektórych osób dotarcie do najbliższego urzędu skarbowego lub inspektoratu ZUS oznacza wycieczkę do innej miejscowości oddalonej o kilkanaście kilometrów od miejsca zamieszkania. To nie sprzyja rozwojowi e-administracji. 

Uwaga, jeśli nie potwierdzicie profilu w ciągu 14 dni, trzeba będzie złożyć nowy elektroniczny wniosek o Profil Zaufany i wówczas znów mamy 14 dni na wizytę w urzędzie.

Wizyta w urzędzie

Jak wygląda wizyta w urzędzie? Dla każdego może wyglądać inaczej. Ja opiszę Wam swój przypadek. Udałem się do urzędu skarbowego i ucieszyłem się, bo przy samym wejściu powitał mnie ogromny plakat z napisem "Tutaj potwierdzisz swój Profil Zaufany". Super!

Idę do informacji i mówię pani z okienka, że chciałbym potwierdzić Profil Zaufany. Chwila konsternacji i potem odpowiedź: "Eeeee... pan pójdzie do 105". 

Drepcę sobie spokojnie do pokoju 105. Wchodzę i mówię, że chciałbym potwierdzić Profil Zaufany. Znów chwila konsternacji.

- Z jakiego pan jest miasta? - pyta wreszcie urzędniczka. 
- Jestem zameldowany w L., ale mieszkam tutaj - odpowiadam.
- Skoro jest pan zameldowany w L., a to miasto nie podlega pod nasz urząd, to powinien pan potwierdzić profil u siebie - informuje mnie urzędniczka uprzejmie. 
- Przepraszam... z tego co mi wiadomo, powinienem móc potwierdzić profil w dowolnym urzędzie, który ma taką usługę - mówię jeszcze bardziej uprzejmie. 
- A wniosek elektroniczny pan złożył? Trzeba najpierw złożyć. Wie pan?
- Tak, wiem, złożyłem.
- No dobra... - urzędniczka odetchnęła. - Ja panu szerze powiem. Nie mam pojęcia, jak to zrobić. Pan pójdzie do 120. 

Nawet się nie zdenerwowałem, bo i po co? Idę do pokoju 120. Zastaję naprawdę miłą starszą panią. 

- Dzień dobry, chciałbym potwierdzić Profil Zaufany - mówię.
- A skąd pan jest? - pyta urzędniczka. 

Powtarza się rozmowa mniej więcej taka jak wcześniej. Wreszcie starsza pani po chwili namysłu poprawiła okulary na nosie i powiedziała: "no dobra... skoro pan chce... spróbujemy!". 

Udało się! Posiedziałem chwilę, pani trochę popróbowała i wreszcie potwierdziłem swój Profil Zaufany. Oczywiście musiałem okazać dowód osobisty i pamiętajcie, aby go ze sobą mieć. Musiałem też podpisać papierowy dokument o nazwie "WNIOSEK o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP". Ten dokument ma formę tabelki z danymi osobowymi oraz z informacją o potwierdzeniu profilu przez urzędnika. Kopię tego wniosku dostaniecie do ręki. Gdy wrócicie do domu, możecie podpisywać dokumenty Profilem Zaufanym.

Uwaga!!! Ten tekst dotyczy nieaktualnej już wersji serwisu ePUAP. 
Przejdź do najnowszego tekstu, który opisuje przebieg wnioskowania o Profil Zaufany w używanym obecnie serwisie ePUAP2.


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy