Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Optymalizator witryny pomoże poprawić funkcjonalność stron

24-05-2007, 04:27

Udostępnione kilka miesięcy temu przez Google darmowe narzędzie o nazwie Optymalizator witryny przeznaczone jest do zwiększania skuteczności poszczególnych stron internetowych w docieraniu z ofertą do odwiedzających. Jeśli zajmujesz się projektowaniem stron, bądź tylko uczestniczysz w tym procesie, warto poświęcić chwilę uwagi, by zapoznać się z możliwościami Optymalizatora.

Zadaniem Optymalizatora witryny jest przede wszystkim ulepszanie rozwiązań zastosowanych w ramach poszczególnych stron, co może się przekładać np. na zwiększenie zysków firmy, czy też na większą satysfakcję z odwiedzin wśród osób korzystających z danej strony

Czy strona Twojej firmy jest skuteczna?


Optymalizator witryny pozwala odpowiedzieć na to pytanie w bardzo konkretny sposób. Wystarczy wybrać określoną stronę i zaprojektować eksperyment. Najlepszą stroną będzie ta, na której możemy łatwo mierzyć tzw. współczynnik konwersji.

Konwersją możemy nazwać takie działanie, które przynosi firmie miarodajne wyniki biznesowe. Taką stroną może być strona, z której dokonywane jest zamówienie produktu przez kliknięcie linku "Dodaj produkt do koszyka", strona, na której udostępniamy link do pobrania określonych zasobów, strona zawierająca link do formularza zamówienia lub też do innej strony.

Które rozwiązanie jest najlepsze?


Często projektanci stron internetowych zastanawiają się nad wyborem najlepszych rozwiązań dotyczących zawartości strony. Wielokrotnie wraz z właścicielami firm zlecających zaprojektowanie i wykonanie strony internetowej zastanawiają się, jaka treść będzie najbardziej skuteczna.

Różne kombinacje nagłówków, warianty treści oraz zastosowanej na stronie grafiki przyprawiają często o zawrót głowy. Decyzja podejmowana jest najczęściej w oparciu o wcześniejsze doświadczenia projektantów lub zleceniodawców, lub też decyzję podejmuje się "na wyczucie".

Zamiast zgadywać - lepiej mierzyć


Nie trzeba zgadywać, które rozwiązanie jest najlepsze. Optymalizator witryny pozwala na przetestowanie różnych wariantów rozwiązań na stronie. Możemy sprawdzić, jaka treść nagłówka jest najskuteczniejsza, który tekst daje najlepsze efekty, albo która grafika najskuteczniej wspomaga sprzedaż. Dodatkowo możemy sprawdzać różne kombinacje powyższych rozwiązań i dzięki temu, po przeprowadzeniu niezbędnej liczby testów, możemy wybrać najskuteczniejsze rozwiązanie.

Narzędzie oferuje dwa typy raportów: raport o kombinacjach i raport o sekcjach strony. Pierwszy z raportów pozwala na przegląd skuteczności wszystkich zdefiniowanych kombinacji zawartości stron i wybranie najlepszej. Natomiast drugi z raportów pokazuje najskuteczniejsze odmiany w obrębie każdej sekcji strony.

Kluczem do sukcesu jest tutaj nie tyle wybranie najskuteczniejszych odmian w każdej sekcji, ile zastosowanie najskuteczniejszej kombinacji wszystkich sekcji. Jest to ważne, ponieważ między poszczególnymi odmianami mogą istnieć interakcje, których nie uwzględnia raport o sekcjach strony.

Optymalizator witryny wydaje się być też skutecznym narzędziem wspomagającym projektowanie stron i prace nad poprawą ich użyteczności. Możliwości zastosowania optymalizatora jest wiele. Możemy sprawdzać, jakie rozmieszczenie poszczególnych elementów na stronie jest najlepsze, jakie nazwy linków są najbardziej zrozumiałe dla użytkowników, jakie teksty na stronie zachęcają do konkretnego działania itp.

Warto więc wybrać strony pozwalające zmierzyć współczynnik konwersji w ramach firmowego serwisu WWW i zaplanować testy różnych rozwiązań. Efekty takich badań często mogą być dla nas zaskakujące, ale z pewnością należy je przeprowadzić. Dzięki nim możemy uzyskać odpowiedź na wiele nurtujących nas pytań i w konsekwencji zwiększyć skuteczność stron firmowych.

Paweł Śledziński
Perfect One

Artykuł pochodzi z bazy artykułów usability firmy Perfect One.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *