Operatorzy ukarani za reklamy

22-09-2008, 11:21

"Laptop z modemem za 1 zł" - to przykład informacji, która według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wprowadzała w błąd. W ubiegłym tygodniu Urząd ukarał trzech operatorów telekomunikacyjnych za przekazy kształtujące fałszywe wyobrażenie o ofercie.

Ukarani przez UOKiK operatorzy to PTK Centertel, Polkomtel oraz Tele2. Na operatorów nie tylko nałożono kary finansowe, ale również zobowiązano ich do publikowania decyzji Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych przez pół roku. Firmy muszą również zamieścić dwukrotnie, w dzienniku ogólnopolskim, ogłoszenie zawierające sentencję decyzji. Wspomniane spółki nie prowadzą już zakwestionowanych kampanii.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła m.in. kampania PTK Centertel, operatora sieci Orange, która prowadzona była w okresie Świąt Bożego Narodzenia pod hasłem Bliskość tworzy święta.

Zdaniem UOKiK Przedsiębiorca wprowadził konsumentów w błąd sugerując, że oferta specjalna Oferta promocyjna – Wybrane 3 numery, promowana w ramach prowadzonej kampanii, obowiązuje na takich samych zasadach przez cały rok. Tymczasem nie obowiązywała ona właśnie w czasie świąt (24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok). Operator wykorzystał więc symbolikę Bożego Narodzenia i akurat w tym czasie uniemożliwił korzystanie z oferty. Na spółkę została nałożona kara w wysokości ponad 800 tys. zł.

Polkomtel, operator sieci Plus, naraził się UOKiK takimi hasłami jak "Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł" oraz "Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł". Na ich podstawie konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę.

Atrakcyjna cena w rzeczywistości dotyczyła jedynie modemu. W ocenie Urzędu takie działanie, podobnie jak stosowanie mylących elementów graficznych (cena 1 zł umieszczona została na ekranie komputera, a nie na modemie) mogło wprowadzać klientów w błąd. Urząd nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 840 tys. zł.

Z kolei spółka Tele2 przekonywała, że korzystając z abonamentu Darmowe rozmowy NON STOP "możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian". UOKiK ustalił natomiast, że abonent w ramach wspomnianego planu taryfowego otrzymywał 2000 bezpłatnych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do internetu przez modem. W reklamie nie było informacji o tym, że po wykorzystaniu limitu usługi rozliczane będą według zwykłych stawek.

Przedsiębiorcy zostali już ukarani, ale decyzje wydane w tej sprawie nie są ostateczne. Operatorzy mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Urząd przypomina też konsumentom, którzy zostali wprowadzeni w błąd, że mogą w takiej sytuacji skorzystać z pomocy m.in. rzeczników konsumentów. Dochodzenie roszczeń może ułatwić im również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z nią przedsiębiorca musi udowodnić, że udzielił konsumentowi jasnej, pełnej i rzetelnej informacji.


Źródło: UOKiK
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Grudzień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031