Nowa mapa ryzyka na drogach krajowych w Polsce

16-11-2011, 11:32

Znacząco spadła długość "czarnych odcinków" oraz liczba "odcinków krytycznych" na drogach krajowych - wynika z mapy ryzyka, opracowanej w ramach międzynarodowego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP przy współpracy Politechniki Gdańskiej, ekspertów Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej.

Mapa prezentuje poziomy ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku drogowym na sieci dróg krajowych w Polsce. Ryzyko przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali: kolor zielony oznacza najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), a kolor czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa). Ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg i mierzone jest częstością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek.

Z mapy ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce w latach 2008-2010 wynika, że:

  • 42% długości dróg krajowych, to „czarne odcinki” o najwyższym poziomie ryzyka, jednakże jest to o 19% (3 tys. km) mniej niż w latach 2005-2007, kiedy to rozpoczęto systematyczne badania ryzyka EuroRAP w Polsce,
  • 76% długości dróg krajowych, to „czarne i czerwone odcinki”, jest to o 10% mniej niż w latach 2005-2007,
  • 55% wszystkich wypadków ciężkich (z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi) na drogach krajowych miało miejsce na „czarnych odcinkach”, jest to o 16% mniej niż w latach 2005-2007,
  • już 11% długości dróg krajowych (o 7% więcej niż w latach 2005-2007) spełnia kryteria bardzo małego i małego ryzyka przyjęte przez EuroRAP jako poziom ryzyka akceptowanego dla podstawowej sieci dróg; są to głównie odcinki autostrad oraz dwujezdniowych dróg ekspresowych

Mapa ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce w latach 2008-2010
fot. EuroRAP - Mapa ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce w latach 2008-2010
Mapę ryzyka indywidualnego opracowano w oparciu o dane zebrane przez policję. W badanym trzyletnim okresie (2008-2010) na drogach krajowych w Polsce miało miejsce 10,6 tys. ciężkich wypadków (tj. wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub ciężko rannymi), w których zginęło 4,7 tys. osób, a 9,3 tys. odniosło ciężkie obrażenia ciała. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły ponad 9,5 mld zł. W stosunku do okresu 2005-2007 liczba wypadków ciężkich na drogach krajowych spadła o 18%, a liczba ofiar śmiertelnych o 21%, choć łączna droga przebyta przez pojazdy wzrosła o 6%.

Z raportu wynika, że znacząco spadła liczba odcinków krytycznych (o najwyższym ryzyku) z 44 do zaledwie 13. Na szczególną uwagę administracji drogowej zasługuje 7 odcinków, które przynajmniej w ostatnich trzech okresach analizy uznano za odcinki krytyczne, są to m.in. odcinki Warszawa – Mińsk Mazowiecki oraz Kurów – Lublin.

Czytaj też: Pierwszy wypadek automatycznego samochodu

Krytyczne odcinki na drogach w latach 2008-2010
fot. EuroRAP - Krytyczne odcinki na drogach w latach 2008-2010
W dalszym ciągu najwięcej dróg o nieakceptowanym poziomie ryzyka występuje w województwach: lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i podkarpackim, a najmniej w województwie wielkopolskim. Najbardziej niebezpiecznymi są odcinki na drogach: 35, 7 oraz 2, a do najbardziej bezpiecznych należą autostrady A2 i A1. Największymi zagrożeniami powodującymi wysokie ryzyko są wypadki związane z najechaniem na pieszego, zderzeniami bocznymi i czołowymi, nadmierną prędkością oraz spowodowane przez młodych kierowców.

Z opublikowanego w 2011 roku przez EuroRAP Europejskiego Atlasu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że na 42% europejskiej sieci drogowej występuje nieakceptowalny poziom ryzyka. Najwyższe ryzyko jest w Bośni i Hercegowinie, Grecji oraz Polsce. Holandia jest liderem wśród państw osiągających najlepsze standardy bezpieczeństwa. Aż 88% tamtejszych dróg zakwalifikowano do najniższego poziomu ryzyka.


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
Tematy pokrewne:  

tag wypadkitag mapytag mapa ryzyka na drogachtag EuroRAPtag drogi
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Listopad 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930