Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Nie wolno automatycznie przedłużać umów na czas określony. 195 tys. kary dla NOM

10-03-2014, 15:05

Niemal 195 tys. zł kary ma zapłacić Niezależny Operator Międzystrefowy za to, że automatycznie przedłużał umowę na taki sam okres, na jaki wcześniej została zawarta.

Firmy telekomunikacyjne często stosują praktykę polegającą na tym, że gdy kończy się umowa lojalnościowa, zostaje ona automatycznie przedłużona na umowę na czas nieokreślony. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów toleruje to, gdyż umowę na czas nieokreślony zawsze można rozwiązać.

Można przedłużać, ale nie na czas określony!

Inaczej działał Niezależny Operator Międzystrefowy (NOM), który w regulaminach zastrzegał, że umowa zawarta na czas określony ulega automatycznemu przedłużeniu na kolejny, taki sam okres. Abonenci, którzy chcieli zrezygnować z nowego kontraktu, musieli złożyć pisemne oświadczenia co najmniej 30 dni przed upływem starej umowy.

To się nie spodobało Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operator wymuszał bowiem na konsumentach podejmowanie działań zapobiegających przedłużeniu umowy, ograniczając tym samym możliwość rezygnacji z usług. Zdaniem UOKIK przedsiębiorca powinien zapewnić możliwość podjęcia świadomej decyzji dotyczącej przedłużenia umowy na kolejny czas określony informując go o upływającym terminie i przedstawiając mu nową ofertę.

Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Niezależny Operator Międzystrefowy karę w wysokości 194.833 zł. Przedsiębiorca zaniechał stosowania kwestionowanej praktyki dzięki czemu możliwe było obniżenie sankcji. Decyzja nie jest prawomocna i spółka odwołała się do sądu.

zdjęcie
Kontrakt pod lupą (zdj. z Shutterstock.com)

Sonda
Czy zetknąłeś się z praktykami mającymi na celu utrudnienie rezygnacji z umowy/usługi?
  • tak
  • raczej tak
  • raczej nie
  • nie
wyniki  komentarze

Pobieraczki też to robią

W ubiegłym miesiącu UOKiK ukarał innego operatora, który utrudniał klientom rezygnację z usługi. Tym operatorem była Multimedia Polska, która automatycznie włączała usługę i uznawała umowę za zawartą, jeśli klient opłacił fakturę, w której ujęto również tę usługę.

Na marginesie warto zauważyć, że automatyczne przedłużanie umów na czas określony stosują też firmy inne niż przedsiębiorcy telekomunikacyjni. Chodzi o nieuczciwe serwisy pobieraczkowe, które nierzadko oferują usługę np. przechowywania profilu na serwerze i usługa wykupowana jest na rok z automatycznym przedłużeniem umowy na kolejne lata. To sugeruje, że UOKiK powinien być zainteresowany  nie tylko wątpliwymi sposobami zawierania umów w serwisach pobieraczkowych, ale także innymi szczegółami ich regulaminów.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. HONOR








fot. Freepik



fot. ING