Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Sprzedaż PC-tów wciąż spada, lecz w Polsce laptopy trzymają się mocno

10-10-2013, 12:23

Sprzedaż PC-tów na świecie spadła o 7-8% i według Gartnera osiągnęła poziom najniższy od 2008 roku. Z badań Ericssona wynika jednak, że w Polsce laptopy ciągle są dominującymi urządzeniami.

Wczoraj zarówno IDC, jak i Gartner opublikowały swoje dane na temat sprzedaży PC-tów. Mówiąc krótko, ten rynek maleje i nic nie wskazuje na to, aby trend miał się zatrzymać lub odwrócić. Z drugiej strony spadek sprzedaży był mniejszy niż prognozowano, choć to marne pocieszenie.

Przyjrzyjmy się liczbom

Według danych IDC:

  • sprzedano 81,6 mln PC-tów w trzecim kwartale tego roku;
  • 7,6% wyniósł spadek sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego;
  • czołowi producenci to Lenovo, HP i Dell, przy czym zanotowali oni nikły wzrost sprzedaży, ale jednak wzrost. Gorzej z Acerem i Asusem, którzy zanotowali spadek o ponad 30%. 
  • Na rynku amerykańskim widać poprawę sytuacji.

Nieco inne są dane Gartnera. Wynika z nich, że:

  • sprzedano 80,3 mln PC-tów w trzecim kwartale tego roku;
  • 8,6% wyniósł spadek sprzedaży, w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego;
  • czołowi producenci to Lenovo, HP i Dell, którzy według Gartnera zanotowali wzrosty w okolicach 1-2%, podczas gdy spadek Acera i Asusa szacowany jest na ok. 22%.
  • Gartner podaje, że na rynku amerykańskim zanotowano 3,5% wzrostu, co ma być efektem wprowadzenia m.in. modeli z układami Haswell od Intela.
  • Gartner ocenia, że sprzedaż PC-tów osiągnęła poziom najgorszy od 2008 roku, a przecież trzeci kwartał to tradycyjnie czas powrotu do szkoły.

Polska krainą laptopów

Obie firmy analityczne zgadzają się co do tego, że tablety i smartfony ciągle szkodzą rynkowi PC-tów. Są to urządzenia tańsze, a coraz więcej osób przekonuje się do tego, że można na nich wykonywać różne zadania, zwłaszcza jeśli chodzi o dostęp do internetu. 

Co ciekawe, Polska może być krajem, gdzie wypieranie PC-tów zachodzi wolniej. Z badań Ericsson ConsumerLab wynika, że zazwyczaj gdy Polacy przeglądają sieć, odbierają maile lub robią zakupy, wykorzystują do tego laptopy. Mimo wysokiego nasycenia rynku laptopami Polacy wciąż deklarują chęć ich zakupu (24% zakup kolejnego urządzenia; 7% kupno po raz pierwszy).

Sonda
Które z poniższych urządzeń jest dla Ciebie najważniejsze?
  • komputer stacjonarny
  • laptop
  • tablet
  • smartfon
wyniki  komentarze

Z badań, które przeprowadziliśmy 2 lata temu jasno wynikało, że laptop nie jest urządzeniem mobilnym. W użyciu jest to de facto komputer stacjonarny. Dziś widzimy, że laptopy są w centrum internetowego życia Polaków. W krajach rozwijających się funkcję tą spełniają telefony komórkowe (...) Polska jest jedynym krajem w naszym badaniu, który był całkowicie "laptopocentryczny" – powiedział Urban Nyblom, Senior Advisor w Ericsson ConsumerLab.

Co ciekawe, tylko jeden na trzech użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta ze smartfona. To mniej niż w Chinach (46%), Niemczech (48%) czy Szwecji (70%).

Czytaj także: Sprzedaj nam iPada i kup sobie Surface - proponuje Microsoft


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. HONOR








fot. Freepik



fot. ING